UTM staat voor Urchin Tracking Module. Het wordt gebruikt om in Google Analytics de resultaten van marketing campagnes te meten. De naamgever was Urchin, de maker van Urchin Analytics. Dat werd overgenomen en is nu bekend als Google Analytics.
De UTM tags worden toegevoegd aan een URL (een link), zodat je in Google analytics verkeer van een specifieke bron kan meten.
Dit is interessant voor landingspagina’s en productpagina’s. Woocommerce voegt UTM tags toe aan URLs. Sommige social media planners maken ook gebruik van UTM tags, zodat je de effecten van social media posts kan volgen in Google Analytics. Dit zijn bijvoorbeeld Social Bee en SmarterQueue.
Om UTM tags toe voegen aan een URL gebruik je de campaign link builder van Google Analytics.
Google Analytics kent 5 verschillende UTM tags (parameters); 3 verplichte en 2 optionele tags.
- UTM_source: de bron, dus waar komt je verkeer vandaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn via google, social media, je nieuwsbrief of een advertentie.
- UTM_medium: het medium dat je verkeer stuurt, zoals e-mail, google, Facebook
- UTM_name: de naam van jouw campagne; dit kan een nieuwsbrief titel zijn, maar ook een lancering voor een nieuw product.
- UTM_term (optioneel): voor Google Analytics staan hier de betaalde keywords in advertenties.
- UTM_content (optioneel): dit kan je gebruiken voor A/B testen als je bijvoorbeeld een tekst of een afbeelding laat verwijzen naar dezelfde link (URL).
Hoe werkt UTM tagging?