Ons oudste deel van het brein, het reptielenbrein, is supergoed in het verwerken van visuele informatie. Een plaatje verwerken gaat vele malen sneller dan een tekst die hetzelfde beschrijft. Daarom hebben we bijvoorbeeld verkeersborden met weinig of geen tekst.
Met de komst van de smartphone en de goedkope data abonnementen, is visuele content de teksten langzaam een beetje aan het verdringen. Sociale media berichten doen het veel beter met foto of video en er wordt dagelijks meer uren video naar YouTube geladen dan we ooit kunnen bekijken.
Wat verstaan we onder visuele content?
Onder visuele content verstaan we onder andere afbeeldingen, allerlei soorten video’s, infographics en foto’s en mixvormen hiervan.
Waarvoor wordt visuele content ingezet?
Visuele content wordt veel gebruikt in internet marketing, op social media en op websites maar ook in online cursussen en trainingen.
Foto’s, video’s en andere afbeeldingen zijn essentieel om het verhaal te ondersteunen dat je vertelt op je blog, in een e-mail of in een post op social media. Cijfers wijzen uit dat posts op social media zonder afbeelding of video het veel minder goed doen.
Tools voor visuele content
Te veel om op te noemen, maar voor online werken en ondernemen zijn programma’s en apps voor het ontwerpen en bewerken van afbeeldingen, foto-editors, video opname en bewerkingssoftware, infographics tools en tools om video en afbeeldingen te combineren de belangrijkste.