Trage sites jagen bezoekers weg. Dat zie je terug in de bounce rates in Google Analytics.
Er zijn verschillende online tools om de snelheid van je website te meten. Naast de snelheid meten ze nog andere performance parameters die de beoordeling van de site in Google beïnvloeden.
Alle tools werken op vergelijkbare manier. Je vult een URL in die je wil meten en je krijgt na enige tijd een rapportje met wat je kan verbeteren.
De volgende tools zijn gratis te gebruiken:
- Google Pagespeed insights
- GTmetrix
- Lighthouse (Google)
GTmetrix rapport
Het rapport van GTmetrix ziet er als volgt uit (ik kan nog wel wat verbeteren, zoals je ziet.
Pagespeed insight rapport
Het rapport van Pagespeed wordt op twee tabbladen weergegeven, mobiel en desktop. Daarin kan een behoorlijk verschil in de score in zitten, zoals je ziet. Aangezien mobiel steeds belangrijker wordt, is optimaliseren van je website voor mobiel ook steeds belangrijker en telt zwaarder mee.
Lighthouse
Lighthouse moet je even zoeken. In Google Chrome klik je op de drie puntjes onder elkaar, helemaal rechtsboven in het scherm.
Vervolgens kies je voor de optie Meer hulpprogramma’s > Hulpprogramma’s voor Ontwikkelaars. Dan verschijnt een scherm met code het rechterdeel van je scherm. In het menu bovenin dat schermdeel kies je voor Audits (het kan zijn dat je eerst op een dubbel pijltje moet klikken).
En vervolgens kan je een aantal Audits kiezen voor de pagina en of je mobiel of desktop wil analyseren. Klik op [Run Audits] om de audit te starten. Het rapport ziet er dan zo uit.