[Update jan 2021]
Jouw e-mails in de inbox van jouw contacten! Dat is belangrijk voor het succes van je e-mailmarketing. Als ondernemer, VA, coach, trainer, adviseur, wil je jouw contacten graag voorzien van waardevolle content en je aanbod delen. Je doet je uiterste best om een boeiende, waardevolle email samen te stellen.
Dan wil je natuurlijk dat jouw e-mail in de inbox van jouw contacten belandt; je wil een hoge bezorggraad van de e-mails.
Vermijd spam-filters en spam boxen met de 17 tips in dit artikel.
“The money is in the list” is nog steeds een veel gehoorde kreet. En als je bedenkt hoe giganten als Facebook en Google jouw tijdlijn beïnvloeden, wil je graag je eigen lijst met leads, klanten of geïnteresseerden opbouwen. Maar dan wil je ook dat jouw berichten je contacten ook bereiken.
In dit artikel lees je waardoor e-mails niet in de inbox van je contacten belanden, wat jij zelf kan doen en welke tools goed presteren.
Maar hoeveel van de e-mails die jij verstuurt via jouw e-mailmarketing programma worden daadwerkelijk bezorgd in de inbox van jouw contacten? Met andere woorden, wat is de bezorggraad van de e-mails?
Dat hangt van een paar zaken af.
E-mail bezorgratio is van invloed op bezorggraad van e-mails
Een eerste factor is de e-mail bezorgratio. Dit is het percentage e-mails dat op de server van de e-mailproviders van jouw geadresseerden bezorgd wordt.
Bounces verlagen de bezorgratio
Een aantal e-mails zal niet bezorgd worden vanwege een soft bounce of een harde bounce. Bij een soft bounce is bijvoorbeeld de e-mailbox van de geadresseerde vol of is de server down. Maar bij een harde bounce is het e-mailadres niet bekend, het domein is niet geldig of het IP adres is geblokkeerd. Deze getallen vind je ook terug in de statistieken van je e-mailmarketingprogramma. Een deel van je e-mails zal niet bezorgd worden vanwege deze bounces.
Spamfilters verlagen de bezorgratio
Als de email niet gebounced wordt, dan is de bezorging in de inbox van je geadresseerde nog zeker niet gegarandeerd. Spamfilters kunnen e-mails namelijk volledig blokkeren of e-mails kunnen in een spam folder of reclame folder van geadresseerden belanden.
De geadresseerde is zich er niet van bewust als e-mails geblokkeerd worden door een spam filter. Hij of zij heeft wel toegang tot spam folders en zou dus alsnog je e-mail kunnen bekijken.
E-mailproviders beoordelen spam niet allemaal op dezelfde manier. Dezelfde e-mail kan bijvoorbeeld in de spam box van een Hotmail-adres belanden, terwijl het gewoon in de inbox bij Gmail belandt.
Heb jij zelf invloed op het percentage e-mails dat daadwerkelijk in de inbox belandt?
Ja, tot op zekere hoogte heb je daar invloed op door de keuzes die je maakt voor de software waarmee je e-mails verstuurt, de kwaliteit van je lijst en de content die je deelt.
Wil je dat jouw e-mails in de inbox van jouw contacten landen? 17 tips
Verhoog de bezorggraad van e-mails, of in elk geval de kans dat je e-mails in de inbox landen met de volgende 17 tips.
Deze lijst met tips is het resultaat van een onderzoek op internet en ik heb input gebruikt van FrankWatching, Hubspot en ActiveCampaign.
Gebruik e-mailmarketing software
E-mails versturen op regelmatige basis en aan grotere groepen mensen doe je niet via je eigen Outlook of G-mail. Althans, dat hoop ik. Daarvoor zet e-mailmarketing software in. Grote namen zijn Mailchimp, ActiveCampaign en Autorespond voor veel Nederlandse ondernemers, maar ook ConvertKit, Clickfunnels of GetResponse worden veel ingezet.
Elk e-mailmarketingprogramma heeft zijn voors en zijn tegens en een prijskaartje.
Lees ook:
Waar moet je op letten bij het kiezen van een e-mailmarketing tool?
Leveranciers van e-mailmarketing software hebben er belang bij dat een zo hoog mogelijk percentage van de e-mails dat via hun software verstuurd wordt, ook aankomt. Dus wil je een e-maillijst opbouwen en grotere aantallen e-mails versturen? Kies dan voor goede e-mailmarketing software.
Zorg voor goede e-maillijst hygiene
Veel inactieve of weinig actieve contacten kunnen je reputatie schaden. Actieve contacten open je e-mails, klikken door of reageren. Als je veel inactieve contacten op je lijst hebt, probeer ze te reactiveren met een ander type mail of met een speciale e-mail. En verwijder de inactieve contacten met regelmaat.
Maak openen in browser mogelijk
Maak het mogelijk om elk bericht ook in de browser te lezen
Vermeld een betrouwbare afzender
Zorg ervoor dat je een herkenbaar bent als zender van het bericht. Je naam plus je bedrijfsnaam bijvoorbeeld.
Zakelijk e-mailadres als afzenderadres
Vermijd een info@ of Gmail of Hotmail e-mailadres als afzenderadres. beter is het om een zakelijk emailadres te gebruiken met je naam erin, zoiets als [naam]@[jouwdomeinnaam].nl of .com.
Schrijf goede onderwerpregels
Vermijd spam-achtige woorden en tekens, zoals gratis, korting, veel uitroeptekens of sterretjes (*). In dit artikel vind je tips voor goede onderwerpregels.
Personaliseer het bericht
Het is niet alleen veel leuker om een bericht te ontvangen met als aanhef: “Hoi, Mirjan, “ dan zoiets als “Beste relatie,”. Het maakt je bericht ook minder snel spammy.
Schrijf correct Nederlands
Spel- en schrijffouten zijn een bron van irritatie blijkbaar. Dus zorg dat je je tekst vooraf (laat) controleren.
Schrijf leesbare berichten
Leesbare berichten zijn niet te lang, onderverdeeld in alinea’s, bevatten niet te veel hoofdletters en linkjes.
En vermijd ook in je e-mailberichten allerlei spam woorden. Hubspot heeft een enorme lijst met spam woorden. Check deze lijst als je je berichten en onderwerpregels schrijft. De lijst is in het Engels, maar hetzelfde soort woorden wordt als spam beschouwd in het Nederlands.
Stuur niet alleen een afbeelding
Als je een plaatje of foto wil includeren in je e-mail, voeg dan ook tekst toe. Dat is verhoogt de kans dat je bericht in de inbox belandt. En degenen die de weergaven van foto’s en plaatjes geblokkeerd hebben, zien dan ook een bericht van jou.
Het invoegen van afbeeldingen kan je open-ratio vertroebelen. In sommige e-mailmarketing tools telt een e-mail pas na het laden van een plaatje als geopend.
Voeg Alt teksten toe aan afbeeldingen
Als je toch afbeeldingen toevoegt, zorg dan voor een begrijpelijke alt tekst. Voor degenen die de weergave van plaatjes in e-mails blokkeren, biedt een alt tekst de optie om je boodschap toch te begrijpen.
Ga slim om met afbeeldingen
Niet te veel afbeeldingen en zeker geen hele grote afbeeldingen opnemen in je berichten.
Geen verkorte links
Gebruik volledige linkjes in je e-mail. Dus geen verkorte links vanuit bit.ly of andere linkverkorters. Die worden veel gebruikt door spammers.
Geen attachments
Voeg zeker geen attachments toe aan je e-mails. Je kan een bestand delen via een link in je bericht. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je het aantal kliks ook nog kan traceren.
Frequentie van mails sturen
Het hangt helemaal van je bedrijf, je product of dienst af hoe frequent je wel of niet kan mailen.
En van de inhoud van je berichten. Aartjan van Erkel mailt zijn lijst dagelijks en heeft 1000-en mensen op zijn maillinglijst staan. Met Infotainment kan dat, zo stelt hij.
Test dat goed uit en bepaal de ideale frequentie voor jouw lijst. Meer of minder interactie en reactie is een goede graadmeter.
Maak het afmelden supergemakkelijk
Zorg voor een duidelijke link in elke e-mail waarmee iemand zich direct kan afmelden. En besteed duidelijk aandacht aan het afmeldscherm. Je weet immers nooit waarom iemand zich afmeldt. Dus laat het een mooie laatste ervaring zijn.
Afmeldingen zijn niet erg. Ze zijn goed voor je lijst hygiene.
Test je spam-score
ActiveCampaign heeft een spam-check ingebouwd in de samenvatting, het scherm net voor het versturen van de e-mail. Een alternatief is een tool van Postmark. Plak de hele tekst in het vak op de pagina die je wil versturen en klik op [Check Score]. Let wel op dat je alle informatie kopieert: het ontbreken van een header levert bijvoorbeeld een minpunt op. Het resultaat is een cijfer van maximaal 10.
Met welke e-mailmarketing tool vergroot je de kans dat e-mails in de inbox landen?
Met alles wat mis kan gaan met de bezorging van je e-mails, is de tool dan nog wel van belang? Ja, is het antwoord, want diverse technische zaken worden door die tools geregeld. Zoals het niet versturen van emails naar gebouncte emailadressen bijvoorbeeld.
Dus de tip om een goede e-mailmarketing tool te kiezen, lijkt een zinvol advies. En er zijn nogal wat verschillen zijn in de delivery rate.
Als de bezorggraad van je e-mails je voornaamste criterium is, is ActiveCampaign de beste e-mailmarketing tool.
Wat testen zij?
Sinds 2017 testen zij een uitgebreide set van e-mailmarketing tools. De laatste test dateert uit sept 2020. De bezorggraad van ActiveCampaign is gezakt ten opzichte van januari 2019, van 97% naar 93,8%, maar in sept 2020 was het nog maar 73%. Andere tools, zoals ConvertKit en Mailchimp scoorden toen boven de 90%.
ActiveCampaign scoort in juli 2019 het beste in de bezorging in de de verschillende inboxen: Gmail: 94,8%; Microsoft (Hotmail + Outlook): 100%; Yahoo: 100% en AOL: 100%. Maar in sept landt slechts 60% in de inbox en een enorm percentage van 21,8% gaat verloren (missing). Wel wordt 100% bezorgd bij Gmail, 48,6% bij Microsoft en 91,1% bij Yahoo.
Een andere veel gebruikte tool is Mailchimp. De cijfers voor Mailchimp waren in 2019 respectievelijk: 74%, 100%, 80%, 100%. Maar in sept 2020 waren die cijfers 100% (Gmail), 80% (Microsoft) en 100% (Yahoo).
Voor het volledige rapport verwijs ik je naar de site van E-mail tool tester.
Conclusie bezorggraad van e-mails
Je kan zelf een heleboel doen om te zorgen dat je e-mails in de inbox bezorgd worden en niet belanden in de spam-box of blijven hangen in de spam filter.
Een goede e-mailmarketing tool regelt een aantal technische zaken voor je.
En zelf heb je invloed op de content die je stuurt en de kwaliteit van je e-maillijst.
De scores van de verschillende e-mailmarketingproviders is niet stabiel. Dus check met regelmaat de belangrijke scores, zodat je als het nodig is kan bijstellen.