Als mensen informatie horen of lezen, herinneren ze zich na drie dagen daar nog maar 10 procent van. Maar als er een relevante afbeeldingen of video bij de
informatie staat weet iedereen drie dagen later nog 65% van de boodschap te herinneren.
Een ongekend verschil dat eenvoudig te verklaren is. We zijn namelijk allemaal visueel ingesteld. We kijken veel liever naar een afbeelding of video dan dat we een heel lang verhaal moeten aanhoren of lezen.
“Een beeld of video zegt meer dan duizend woorden”
Als we kijken naar de Facebook-pagina’s van de grootste 100 merken ter wereld, dan zien we dit ook terug in de statistieken. Ongeveer 80% van alle geplaatste berichten bevat een video of afbeelding. Deze berichten waren verantwoordelijk voor 92% van alle interacties.
Nog een paar interessante statistieken
✅ Op tweets met afbeeldingen wordt 18% meer geklikt. Ze worden 89% vaker toegevoegd als een favoriete tweet en 150% meer geretweet.
✅ Facebook-campagnes met visuele content genereren 65% meer engagement dan campagnes zonder visuele content.
✅ Content met relevante beelden krijgt maar liefst 94% meer views dan puur tekstuele content.
✅ Bezoekers van een webshop kijken veel liever naar een productvideo dan dat ze erover moeten lezen.
Voor welke doelgroepen werkt het?
Eigenlijk voor iedereen! Wij mensen zijn allemaal visueel ingesteld. Of je nou producten verkoopt via een webshop of belangrijke resultaten gaat delen met
een bankdirecteur: iedereen bekijkt liever beelden dan het lezen van een hele lange e-mail.
Waar je ook werkt. Je kunt er je voordeel mee doen door zoveel mogelijk visueel te maken. Je maakt hiermee meer impact en de boodschap blijft beter hangen. Zolang het maar geen overkill wordt natuurlijk. Door te veel of te drukke afbeeldingen kan het ook juist afleiden van waar het om gaat.
Waarom zijn we allemaal visueel ingesteld?
We hechten steeds meer waarde aan goede visuals, maar waar komt dat door? Eigenlijk om de logische reden dat we steeds meer social mediaberichtjes, mailtjes, appjes, sms’jes en reclames naar onze hoofd geslingerd krijgen. Om af en toe gek van te worden natuurlijk.
En daarom filtert ons brein alleen de meest behapbare elementen uit een bericht. En vaak zijn dat afbeeldingen of video’s die in één opslag meer zeggen dan duizend woorden. Dat scheelt weer een hoop energie en tijd voor je hersenen. We zien het wel, maar registreren het dus niet.
Voordelen van het scherm opnemen
Een tool om eenvoudig jouw scherm op te nemen en te kunnen delen met anderen is in de 21e eeuw onmisbaar. Als ondernemer, businesscoach of zakelijke professional hoort zo’n tool zeker thuis in jouw gereedschapskistje. Het opnemen van jouw scherm heeft een aantal grote voordelen:
Onbeperkt toegang tot alle artikelen
Een account aanmaken is nu (nog) gratis. Schrijf elk moment uit.