Update november 2019
Aangezien Mailchimp grote veranderingen heeft doorgevoerd in het programma, is dit blog aan een update toe.
Waarom is Mailchimp prima om mee te starten en voor wie?
Tot voor kort was het duidelijk; Mailchimp bood geen mogelijkheden voor automation (automatiseringen).
En dus voor ondernemers die zichzelf serieus namen, was ActiveCampaign de beste keuze.
Inmiddels is dat niet meer zo.
MailChimp biedt automation inmiddels weer enige tijd aan in de gratis versie en daarom is een nieuwe vergelijking op zijn plaats. Tel daarbij de grote veranderingen in het pakket en een update is heel hard nodig.
Ben jij therapeut, coach of trainer en zet je je eerste stappen op het pad van online ondernemen?
Dan adviseer ik je nog steeds om te starten met Mailchimp.
In dit blog leg ik je uit waarom en ik zet de belangrijkste verschillen tussen Mailchimp en ActiveCampaign naast elkaar.
Laten we beide programma’s bekijken aan de hand van de volgende 3 aspecten:
- gebruiksvriendelijkheid,
- mogelijkheden
- kosten.
Ik geef steeds per hoofdaspect een winnaar aan. De keuze geldt voor een specifieke groep ondernemers.
De ondernemers voor wie de winnaar relevant is, zijn therapeuten, trainers en coaches die een start maken met online zichtbaar worden of de eerste stappen zetten met online werken.
Gebruiksvriendelijkheid:
Hoe gemakkelijk is het om je weg te vinden als nieuwe klant/gebruiker en hoe snel kan je je nieuwsbrieven maken en versturen?
Coaches, trainers en therapeuten hebben over het algemeen veel klantcontacten en ICT en techniek doen ze erbij. Het is zeker niet hun hoofdinteresse of vaardigheid, dus tools en techniek moet gemakkelijk zijn in het gebruik – ook als je het niet dagelijks gebruikt- en gemakkelijk zijn om installeren en te leren gebruiken.
Wat dat betreft zijn Mailchimp en ActiveCampaign vergelijkbaar.
Ze sturen je om in een bepaalde volgorde de stappen te zetten die nodig zijn voor de taak die je uitvoert.
Dat is fijn als je nog niet heel bedreven bent in het programma.
Taal:
ActiveCampaign is grotendeels vertaald in het Nederlands.
Mailchimp is volledig in het Engels.
In de animatie GIFs hieronder zie je achtereenvolgens een overzicht van ActiveCampaign en daaronder van Mailchimp.
Mogelijkheden van Mailchimp en Active Campaign:
Welke mogelijkheden bieden Mailchimp en ActiveCampaign voor het verzamelen van nieuwe contacten, het versturen van nieuwsbrieven, geautomatiseerde series en koppelingen met andere tools of websites?
#1 Verzamelen van nieuwe contacten
Enerzijds wil je nieuwsbrieven versturen in een e-mailmarketing tool, maar je wil ook je lijst laten groeien.
Hoe gemakkelijker het is om je inschrijfformulier te delen, hoe gemakkelijker het is om nieuwe contacten op te doen.
Overeenkomsten
Formulieren maken is eenvoudig, kan helemaal in je eigen look-en-feel
Via email of op de website kan een link gedeeld worden naar een formulier
Op je website kan je eenvoudig code plaatsen om de invulvelden meteen te tonen.
Verschillen
Mailchimp verzamelt contacten per lijst, je kan het aantal lijsten beperken door met groepen te werken. Als je contacten op veel verschillende lijsten voorkomen tellen ze meerdere keren mee in de telling van aantal contacten. MailChimp geeft je de optie om per lijst allerlei velden aan te maken, deze informatie heb je dus niet in elke lijst beschikbaar.
Mailchimp laat je per lijst één inschrijfformulier maken. Om meerdere formulieren te kunnen inzetten, maak je gebruik van landingspagina’s
Mailchimp heeft een app om offline via een iPad bijvoorbeeld, contacten hun eigen gegevens te laten invoeren. Later worden die gesynchroniseerd met Mailchimp. Dus als je een praktijk of winkel hebt waar je veel klanten face-to-face ziet en je wil ze ter plekke om hun gegevens vragen, zodat je informatie kan toesturen, is dat handig.
ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om contacten die zich aanmelden op een lijst te plaatsen en/of een bepaald label mee te geven. Zo geeft Active Campaign ook de optie om extra velden aan te maken, die per contact geregistreerd worden.
In ActiveCampaign is het eenvoudig om meerdere inschrijfformulieren per lijst te maken. Zo kan je per doel een ander formulier maken met verschillende velden.
#2 Versturen van nieuwsbrieven
Active Campaign biedt meer flexibiliteit en meer opties bij het kiezen van het publiek dat je e-mail ontvangt.
Heb je die flexibiliteit nodig of niet?
Therapeuten, trainers en coaches die net online starten is dat meestal niet nodig.
Wil je echt een online business opbouwen, dan is het zeker goed om op een rijtje te zetten wat je wil bereiken met je emailmarketing en hoe intensief je gebruik wil maken van websitebezoek, facebook-bezoek enzovoort.
Overeenkomsten
Aanmaken van een nieuwsbrief is eenvoudig in beide programma’s
- Via drag en drop kan de opmaak gestuurd worden
- Het invoeren van tekst en opmaken van tekst is vergelijkbaar met een tekstverwerker
- Mailings kunnen ingepland worden
- Mailings kunnen verstuurd worden aan specifieke selecties: een lijst, een deel van een lijst met een bepaald kenmerk, de contacten die op een link in een mail geklikt hebben (of niet), contacten die een mail geopend hebben (of niet)
Verschillen
Mailchimp: Een mailing wordt verstuurd aan een lijst of een gedeelte van een lijst, een segment. Zo’n segment stel je samen op basis van tags en groepen.Je kan geen mail sturen aan meerdere lijsten tegelijkertijd.Daarvoor moet je werken met groepen en een masterlijst.
Active Campaign: Een mailing wordt verstuurd aan een selectie van al je contacten, dat kan een lijst zijn of meerdere lijsten of een groep contacten met eenzelfde label. Maar je kan ook mailings versturen aan contacten op basis van website gedrag bijvoorbeeld.
#3 Geautomatiseerde e-mailseries – automatiseringen
Wat zijn geautomatiseerde e-mailseries ofwel automation?
Dit betekent niets anders dan dat contacten een of meer e-mails ontvangen, zonder dat jij die zelf steeds verstuurt.
Een eenvoudig voorbeeld is dat iemand zich aanmeldt voor een workshop van jou en dan automatisch een bevestigings-e-mail ontvangt met alle details van de workshop. En een paar dagen na de aanmelding verstuurt het systeem automatisch een e-mail met een interessant artikel, ter voorbereiding op de workshop.
Natuurlijk kan het systeem dit alleen versturen als jij deze mails 1 keer instelt, maar daarna verloopt het proces automatisch.
Overeenkomsten
Mailchimp en Active Campaign geven je de mogelijkheid om geautomatiseerd emails te versturen na aanmelding op een lijst, toevoegen van een specifieke tag of na een bepaald actie van een contact in een gewone nieuwsbrief.
Verschillen
De opties die ActiveCampaign biedt zijn veel uitgebreider. Plus je werkt in een visuele editor waarin je de boom van geautomatiseerde e-mails kan opbouwen.
Mailchimp is een stuk minder geavanceerd op dit gebied dan ActiveCampaign.
In het plaat je hieronder zie je eerst een voorbeeld van een automation in Mailchimp en dan een voorbeeld van een automation in Active Campaign
#4 Koppelingen
Koppelingen tussen je website en je emailmarketing tool zijn heel handig, zodat je bezoekers van je blog of website kan laten aanmelden op je mailinglijst (of voor een workshop) bijvoorbeeld. Maar er zijn nog veel meer koppelingen denkbaar, zoals voor een webinartool – Webinar Geek of WebinarJam bijvoorbeeld -, voor je Facebook pagina, voor een vragenlijst tool (Typeform) of ‘gewoon’ via Zapier.
En hoe verder je bedrijf zich ontwikkelt hoe fijner het is om allerlei tools aan elkaar te koppelen.
Mailchimp en Active Campaign koppelen allebei aan heel veel applicaties.
De koppeling voor het aanmelden van nieuwe contacten is eenvoudig in beide tools.
De koppeling met je website voor tracking doeleinden is voor Active Campaign iets eenvoudiger te realiseren, dan voor Mailchimp.
Maar het is prima te doen zonder technische kennis.
Koppelen met Facebook, Twitter, Instagram of Google Analytics is in beide gevallen eenvoudig.
Koppelen met Mollie (een betaaldienst) en webwinkels vraagt over het algemeen een paar extra stappen, maar het is prima te doen.
Kortom, over het algemeen zijn de koppelingen niet heel moeilijk tot stand te brengen.
Soms vanuit de tool die gekoppeld wordt, soms vanuit Mailchimp of ActiveCampaign.
Kosten MailChimp vs ActiveCampaign:
Hoeveel kost het per maand en welke limiet is er voor aantallen gebruikers en/of nieuwsbrieven?
MailChimp kost €0,00 tot 2000 geregistreerde namen en 12.000 emails per maand. Contacten die op meerdere lijsten staan tellen meerdere keren mee. MailChimp kent een credit systeem voor incidentele mailers en een PRO abonnement waarvoor je per maand betaalt.
ActiveCampaign kost €9,00 per maand tot 500 geregistreerde contacten en dan kan je onbeperkt emails versturen.
Overall conclusie
Zoals altijd is er geen zwart-wit keuze. Het hangt altijd af van je specifieke situatie en de fase waarin jij je bevindt met je bedrijf. Maar…
Voor het grootste deel van de therapeuten, coaches en trainers die starten met online zichtbaar zijn en online werken, voldoet MailChimp prima.
De beperkingen zullen je de eerste paar jaar niet belemmeren in je ontwikkeling als bedrijf.
MailChimp biedt voldoende mogelijkheden voor trainers, coaches of therapeuten die niet veel verschillende activiteiten aanbieden en mensen op de juiste lijst willen plaatsen, bijvoorbeeld voor individuele sessies, groepssessies of een workshop.
En als je in je praktijk of winkel gegevens wil verzamelen, is de app van MailChimp heel praktisch
Kies voor ActiveCampaign als je intensieve marketingactiviteiten wil bijhouden en echt een online bedrijf wil opbouwen waarin automatiseringen een wezenlijk deel van je bedrijf uitmaken. En zeker ook als je je contacten mailings wil versturen op basis van gedrag op je website of Facebookpagina.
Wees vooral niet te benauwd om te kiezen.
Overstappen kan altijd, de overstap van MailChimp naar Active Campaign is niet moeilijk en kost niet veel tijd.
Lees ook:
Waar moet je op letten bij het kiezen van een e-mailmarketingtool?
e-mailmarketing: One size fits niet iedereen en hoe ga je daarmee om?
Nederlandse e-mailmarketing tools
MailChimp of ActiveCampaign: wat past bij jou? Doe de quiz en maak je keuze
Hoe start je MailChimp Automation op een specifiek moment? Quick tip