Software begrijpen, een vak apart

zie-ik-het-goed

Liever luisteren dan lezen? Klik hier om naar de ingesproken versie te schakelen.


Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Niet een heel onbekende uitdrukking in ons land.
En ik zal de laatste zijn die zegt dat je je daar altijd aan moet houden.

Maar….er zijn grenzen.

Soms zie je alleen maar bekende dingen en toch, toch klopt er iets niet.

Praktische overwegingen

Soms zijn dingen gewoon heel praktisch en daarom moeten ze zo blijven, totdat er echt een hele goede oplossing is.

Neem een deurklink bijvoorbeeld, het is toch handig dat die aan twee kanten van een deur zit en ongeveer op 1m hoogte.
Stel je voor dat een huizenbouwer bedenkt om de deurklink in de nieuwbouw voortaan op 1m 90 te plaatsen.
Want ja, zo rond de 1m dat doen we al zo lang dat moet maar eens anders.

Of een ander voorbeeld, laten we de kleur van de warm en koud water omdraaien: blauw wordt warm en rood is in de nieuwe kraan koud.
Ik zou het niet willen, want ik houd absoluut niet van een koude douche.
Maar het zal nog veel meer problemen introduceren.

Frustratie voorkomen

De voorbeelden hierboven zijn behoorlijk evident en misschien denk je wel dat er een steekje bij me los is.
Stel je oordeel even uit.

Zodra het over software gaat lijkt het namelijk een internationale sport om vooral niet te doen wat gangbaar en bekend is.

Je kan natuurlijk twisten over of het kruisje rechtsboven in de software voor Windows afwijkend is of het rode bolletje in Apple software linksboven.
Maar feit is wel dat in Windows overal het vertrouwde kruisje rechtsboven staat en in Apple het rode bolletje linksboven.
Dat is voor mij nog niet zo’n probleem; de Britten rijden ook links, so be it.

Maar een relatieve nieuwkomer, Google, die –  als het gaat om zoiets onontbeerlijks als kantoorsoftware – verzint dat je een nieuw document aanmaakt door rechtsonder op een plus te klikken.

Dat kan ik niet volgen.

Elke keer kost het me weer een paar tellen om de plus te zoeken.

Waarom in vredesnaam, Google?

Intuïtief de juiste keuze maken past vaak niet in software-logica

Google heeft hiermee eigenlijk een slechte deur gemaakt.
???

Ja, het gaat in software design niet zozeer om alleen maar mooi, maar ook of misschien juist om functioneel.
En dan functioneel voor de gebruiker, niet voor de ontwerper.

Bekijk vooral dit filmpje over slechte deuren en ontwerp; echt hilarisch en heel herkenbaar.
Dan begrijp je vast wat ik bedoel.
Het gaat over het werk van Don Norman, een autoriteit op het gebied van design en functionaliteit.

Het punt dat hij wil maken is dat er heel veel slechte deuren zijn, vanuit de gebruiker bezien.
Slechte deuren ???? Ja, slechte deuren.

Dit is niet zozeer dat ze rot zijn of niet open kunnen, maar dat het niet duidelijk is hoe ze geopend moeten worden.

In het filmpje zie je voorbeelden van deuren met handgrepen waar mensen aan trekken, terwijl ze moeten duwen om de deur te openen.

Intuïtief trek je aan een handgreep blijkbaar.
Wat hebben deuren nu te maken met Google en howtohotspot?

Heel veel, zeker omdat Norman zijn activiteiten ook heeft op het gebied van software.
Hij ook veel onderzoek gedaan heeft naar hoe gebruikers omgaan met software, de usability ervan.
Het blijkt dat veel software – net als die slechte deuren –  niet heel erg intuïtief werkt.
Als gebruiker kun je er vaak niet veel aan doen dat je niet direct snapt hoe een programma werkt, of op welke manieren je tot jouw resultaten kan komen met bepaalde software.

De ontwerper en bouwer heeft het niet gemaakt met jou – de gebruiker – in zijn achterhoofd.
Jouw beeld van hoe software werkt, wijkt hoogstwaarschijnlijk af van het beeld dat die bouwer/ontwerper heeft.

Je bekijkt het vanuit jouw perspectief, met de kennis die jij al hebt.
Dus als je je hele leven al werkt met software waar je linksboven klikt om een nieuw document of spreadsheet of filmpje te maken, dan ga je daar vanuit.
Als de bouwer vindt dat het anders moet, zal hij jou heel goed moeten helpen en begeleiden om de overstap te maken.

Is een verandering dat waard?
In de meeste gevallen niet.

En een ander punt is dat jij de meeste software niet dagelijks gebruikt of maar een beperkt aantal functies.
Alles wat je niet heel vaak gebruikt, lijkt elke keer weer nieuw.
Voldoet het aan de ‘regels’ van wat je kent, kom je een heel eind.
Voldoet het daar niet aan, dan is de kans groot dat je je helemaal suf zoekt of bepaalde dingen helemaal niet vindt.

Soms – zoals bij het voorbeeld van Google Docs – gaat het al mis bij het maken of wijzigen van een document.
Maar heel veel software functies vragen veel klik- en zoekwerk om uit te vinden waar je dat ene knopje kan vinden om voor elkaar te krijgen wat jij wilt.

Weet jij bijvoorbeeld hoe je de zomertijd corrigeert in MailChimp, of je eigen kleurenpalet opslaat in Canva, om maar eens iets te noemen?

Moet je dat weten?
Niet zo vaak.
Is het dan nodig om je suf te zoeken, zodat je het zelf hebt uitgezocht.
(maar wel een paar uur zoet bent geweest op Google? )

Nee, daarom is er HowToHotspot.nl.

Nieuwsgierig?

Kijk dan op howtohotspot.nl en meld je aan voor mijn HowTo Tips & Berichten.
binnenkort stuur ik een sneak preview rond, waar jij dan automatisch van op de hoogte bent.

Luister hieronder naar het audiobestand

Tags:
Geef een reactie
*
*