E-mailmarketing software

Met e-mailmarketingsoftware verstuur je e-mails aan groepen mensen. De tools zijn hiervoor speciaal ingericht i.t.t. normale e-mailprogramma’s zoals Outlook of Google Calender.

In deze tools zitten allerlei functies die het verzamelen van contacten, versturen van (geautomatiseerde) e-mails en mensen laten uitschrijven ondersteunen. Hiervoor bieden ze inschrijfformulieren, de mogelijkheid om contacten in groepen te verdelen (segmenteren), plannen van e-mails, het opmaken van de e-mails en geautomatiseerd series e-mails versturen.

Hoe krijg je mensen op je e-maillijst?

De inschrijfformulieren kan je koppelen aan je website of met een link delen in e-mails of op social media. Zo kan iemand die interesse heeft gemakkelijk zijn of haar gegevens achter laten.

Welke functies heeft een e-mailmarketing tool?

E-mailmarketing software moet minimaal de volgende functies ondersteunen:

Het verzamelen van contacten
Hiervoor zijn inschrijfformulieren het allerbelangrijkste, maar ook koppelingen met andere programma’s zijn praktisch.

Versturen van e-mailcampagnes
Elk programma ondersteunt het maken van een mooie e-mail, het inplannen van de mails en de basisstatistieken.

Versturen van geautomatiseerde e-mailcampagnes
De mogelijkheden voor geautomatiseerde e-mailcampagnes verschillen per tool. Denk hierbij aan een serie e-mails die iemand die zich inschrijft met tussenpozen van een paar dagen ontvangt. Dit wordt ook automation, automatisering of autoresponder genoemd.

Segmenteren van contacten
Contacten onderbrengen in bepaalde groepen op basis van specifieke kenmerken maakt het mogelijk om heel gericht informatie te versturen. De mogelijkheden hiervoor verschillen heel erg per tool.

Statistieken
Hoe vaak wordt een e-mail geopend? Op welke linkjes binnen de e-mail wordt geklikt? Wanneer openen mensen de e-mails het vaakst? Dit zijn allemaal vragen die je graag wil terugzien in de statistieken van het programma.

Welk programma is het beste?

Daar is geen simpel antwoord op. Net als met heel veel software is het belangrijk om te bepalen wat nu nodig is voor jouw doelen.

Ben je coach en wil je af te toe een nieuwsbrief of artikel opsturen, dan is eenvoudige software goed genoeg. Voor elke beginnende ondernemer is een e-mailmarketing tool met de basisfuncties prima.

Maar een gevorderde internetondernemer die een aantal verschillende producten of programma’s aanbiedt met een grote groep volgers stelt andere eisen en wil meer geautomatiseerd kunnen. ook de statistieken zijn veel belangrijker.

Lees ook dit artikel over waar je op moet letten bij het kiezen van emailmarketingsoftware. En lees dit artikel als je alleen interesse hebt in Nederlandstalige emailmarketingprogramma’s.

E-mailmarketing software

In de markt is een groot aantal aanbieders van e-mailmarketing software, zowel Nederlandstalige als Engelstalige. Hieronder vind je een lijst van veelgebruikte tools voor emailmarketing. Klik op het tool om meer te lezen over het tool. De tools met (NL) erachter zijn in het Nederlands beschikbaar.