Hoe maak je aansprekende titels die zorgen dat je nieuwsbrief geopend wordt: 10 voorbeelden die je zo kan toepassen

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

Update 11 november 2019

Aansprekende onderwerpregels heb je nodig in deze tijd waarin mailboxen uitpuilen van content.

De eerste uitdaging voor jou als ondernemer is om in de e-mailbox van je potentiële klanten te komen.

De tweede uitdaging is vervolgens dat je mail geopend moet worden.

Iets waar ik zelf nog steeds mee worstel en waar ik elke week nog over leer.

Je schrijft immers een mail om mensen iets te vertellen, om waardevolle informatie met hen te delen, om te delen wat jou geholpen heeft en wat hen ook zou kunnen helpen.

Je schrijft niet om jezelf bezig te houden, toch?

Hoe krijg je nu als relatief onbekende, online startende onderneemster je lezers zo ver dat ze je bericht openen?

10 Direct toepasbare voorbeelden die werken

In dit korte blog geef ik je 10 voorbeelden van e-mailtitels die werken en die je zo kan aanpassen voor je eigen bedrijf.
Zoals ik al zei ik experimenteer er zelf ook mee en sommige dingen werken beter voor mijn lijst dan andere.
Zo zal het bij jou ook zijn.
Hieronder zie je een paar voorbeelden van e-mailtitels die ik in de afgelopen maanden ontvangen heb.

Welke e-mails zou jij openen?

  • Te veel projecten, niet genoeg tijd? Hier is hoe ik het deed…
  • 3 Methodes om meer te verdienen in minder tijd
  • overmorgen
  • Even checken: wil jij kans maken hierop?
  • Over je mailinglijst (webinar )
  • (Bijna) alles wat ik doe is BS
  • En toen werden er ineens duizenden producten verkocht

Er zit verschil tussen deze titels, zoveel is duidelijk.
Welke spreekt jou of spreken jou het meest aan?

Voor mij springen de ‘3 Methodes..’ en ‘En toen werden er …’ uit.
En hoe komt dat nu?
Beiden hebben te maken met iets wat ik als online onderneemster erg interessant vind en wat ik graag zou willen bereiken.
Dat is dus belangrijk, ik ben duidelijk de doelgroep, omdat de titel aansluit bij een van mijn vragen of problemen.

De andere titels kunnen voor iedereen zijn, daar voel ik minder bij.
Maar ik zie ook niet voor wie het wel relevant zou zijn.

Sommige ondernemers gaan er blijkbaar vanuit dat hun e-mails toch wel geopend worden en misschien werkt dat na verloop van tijd ook wel zo.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen kan je ook tijd besteden aan een goede titel ofwel onderwerpregel.
Als mensen je blog of mail niet lezen, dan is dat toch jammer.

De 10 Voorbeelden die je zo kan toepassen

In dit blog geef ik je 10 voorbeelden die jij kan gebruiken om voor jouw lezers de e-mailtitel of onderwerpregel zo aantrekkelijk mogelijk te maken om te openen.

Het mooie van deze voorbeelden is dat jij ze kan invullen voor jouw vakgebied en dan kan je ze nog een klein beetje aanpassen en gaan testen.

#1 Wat jouw klanten graag zouden willen bereiken of kunnen

Wie wil er ook …? / Wil jij ook…?
Bijvoorbeeld voor een stemtrainer: “Wie wil ook uren video’s opnemen en geen last krijgen van haar stem?

#2 Waar je klant trots op zou zijn

Maak/Realiseer een (resultaat/product) waar jij trots op kan zijn
Voorbeeld voor online business coach  of VA: “Bouw een online programma waar jij trots op kan zijn”

#3 Fouten die gemaakt worden

Maak jij (deze fouten)?
Bijvoorbeeld voor een afvalcoach of trainer: “Val je niet af vanwege deze veelgemaakte foute eetkeuzes?”

#4 Wijzen op signalen

Herken je de (x) signalen van (probleem dat je oplost)
Bijvoorbeeld voor een coach die mensen met een burn-out begeleidt “Herken jij de 10 signalen van een burn-out?”

#5 Een resultaat van jouw aanbod, waarvan jouw klanten denken dat ze dit niet kunnen doen of bereiken

Honderden (ideale klanten) hebben/kunnen nu (gewenst eindresultaat), terwijl ze dachten dat ze dat nooit zouden kunnen.
Voorbeeld voor een powerwalk trainer of fitness trainer: “Honderden vrouwen kunnen nu dagelijks lekker bewegen, terwijl ze dachte dat zij dat nooit zouden kunnen”

#6 Waar jouw klanten van balen of wat hun grootste probleem is

Voor altijd weg met (belangrijk probleem) / Nooit meer (belangrijk probleem)
Voorbeeld voor heel veel ondernemers: “Voor altijd voorbij: lage openingscijfers van je e-mails”

#7 Simpele tips die snel resultaat geven

Geef me (korte tijd) en (resultaat dat je niet verwacht)
Voorbeeld voor een fotograaf: “Geef me 30 minuten en je maakt die superspeciale vakantiekiekjes”

#8 Het geheim

Het geheim van (iets wat jij je klant kan bieden en wat zij graag wil)
Voorbeeld voor howto hotspot 😉 “Het geheim van tijd besparen op tools&techniek voor online startende ondernemers”

#9 Dit helpt

Deze methode/techniek helpt (jouw klant) om (voordelen die ze ervaren)
Voorbeeld voor een yoga docent: “Deze techniek helpt mensen met een chronische ziekte om elke dag in beweging te komen binnen hun mogelijkheden”

#10 Hoe klant XYZ dit bereikt heeft

Hoe (naam klant) (groot voordeel/iets wat je klant graag wil) bereikt heeft
NB: een casus met naam gebruik je alleen met toestemming van je klantenservice
Voorbeeld voor een personal trainer: “Hoe Marie de Vleug met gemak een marathon liep, terwijl zij nog nooit hard gelopen had”

Extra tips voor een aansprekende onderwerpregel

Nu heb je een hele serie voorbeelden, maar hoe kom je tot de beste e-mailtitel voor jouw mail, voor jouw doelgroep op een bepaald moment?
Een paar korte tips waar jij je voordeel mee kan doen:

  • Start waar jouw lezer is (en dus niet waar jij bent)

Ga er vanuit dat jouw lezer je nog niet goed kent of je nog altijd beter kan leren kennen. Je lezer is alleen geïnteresseerd in wat hij of zij kan leren. Dus je aller-allergrootste voordeel, dat is waar je je lezer mee verblijdt.

  • Het eindresultaat voor je lezer is belangrijk

Ga in op wat je ideale klant kan bereiken met jouw product of dienst. Dat is het enige dat telt.

  • Welk probleem wil je lezer opgelost hebben?

Je ideale klant heeft een bepaalde wens of iets zit hem of haar dwars. Als je daarop aanhaakt, krijg je contact met ze.

  • Hoe bewust zijn je lezers zich van hun probleem?

Hiermee kan je aan de slag door de consequenties van hun probleem te benoemen, meer nog dan het probleem zelf.
Iemand die steeds een zere keel heeft na een presentatie, weet zelf misschien niet dat zij haar stem verkeerd gebruikt. Ze weet wel dat ze keelpijn heeft.

  • Onderscheid je van je collega-onderneemsters

Met een eigen stijl of iets waar mensen je aan herkennen.

En nu aan de slag

Heeft dit blogartikel je geholpen?
Maak jij vanaf nu de mooiste onderwerpregels?
Ik ben benieuwd naar jouw resultaten.

Heb je nog geen e-mailmarketing tool? Of ben je niet tevreden?
Denk dan eens aan ActiveCampaign. Een gebruiksvriendelijke tool die A/B heel gemakkelijk maakt. 

ActiveCampaign zelf ontdekken?
Probeer het gratis, 14 dagen lang. 

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.