Verschillende soorten landingspagina’s en wanneer je ze toepast

Hoeveel soorten landingspagina’s er zijn is niet helemaal duidelijk. Er is namelijk geen eenduidige definitie. Het is wel duidelijk is welke doelen een landingspagina kan hebben. In dit artikel probeer ik een indeling te geven van typen landingspagina’s. Die indeling maak ik aan de hand van de twee belangrijkste mogelijke doelen die landingspagina’s hebben. 

Nog geen idee waarom je landingspagina’s nodig hebt? Lees hier waarom succesvolle ondernemers landingspagina’s inzetten

Een landingspagina heeft immers altijd een specifiek doel. Dat doel is eigenlijk altijd een van de volgende 2 opties: leads genereren of een product of dienst verkopen.

Dit betekent dat er 2 categorieën landingspagina’s zijn:

  • Leadgeneratie landingspagina’s
  • Sales landingspagina’s

In het eerste geval gaat het meestal om bezoekers die je nog niet kent. In het tweede geval is het goed mogelijk dat de bezoeker je product of dienst al kent.

In dit artikel gaan we eerst in op de verschillende lead generatie landingspagina’s en daarna op sales landingspagina’s.

Ben je vooral op zoek naar tips voor de ideale landingspagina? Lees dan dit artikel met 18 tips voor de perfecte landingspagina. En de landingspagina Checklist

Leadgeneratie landingspagina’s

Afhankelijk van de kennis die bezoekers al hebben van je aanbod en afhankelijk van waar zij in het aankoopproces zitten, maak je de keuze voor een bepaalde landingspagina om leads te genereren. De volgende typen landingspagina’s worden gebruik voor het generen van leads:
  • squeeze pages
  • click through pages (doorklikpagina’s)
  • lead capture pagina’s
Maar vergis je niet. Er zijn ook landingspagina’s waar bezoekers per ongeluk op belanden. Laat het geen doodlopende weg zijn voor je bezoeker. De volgende landingspagina’s kunnen benut worden als leadgeneratie pagina’s:
  • splash page
  • coming soon pagina
  • over mij pagina
  • 404 pagina
  • bedankpagina
Maar welke stappen doorloopt een bezoeker, voordat hij of zij een echte lead wordt?

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

Welke stappen doorloopt je bezoeker van bezoeker tot lead?

Eerst dus even terug naar het proces dat je bezoeker doorloopt. Het uiteindelijke doel is dat de bezoeker van een landingspagina een actie uitvoert.

De gewenste actie is gegevens invullen in ruil voor een kadootje of een kado. Uitgangspunt is dat de bezoeker nog niet zeker weet of jouw product of dienst hem of haar kan helpen.

Voordat de uiteindelijke actie wordt uitgevoerd, zet je bezoeker altijd een paar stappen.

Welke stappen zijn dat? In het plaatje hieronder heb ik de stappen schematisch weergegeven.

overzicht stappen proces landingspaginas

Stap 1: interesse gewekt

de bezoeker ziet een advertentie, krijgt een email of ziet een post op social media. Iets in het bericht wekt zijn of haar interesse, want hij of zij klikt op de link of button in het bericht.

Stap 2: toont interesse

Hier zijn een paar opties.
De bezoeker vult direct zijn gegevens in, omdat het formulier niet heel veel informatie bevat.

Of eerst bekijkt hij of zij een landingspagina met meer info en besluit dan om door te klikken om gegevens in te vullen.

Of, de derde optie, hij of zij komt op een landingspagina met heel veel informatie en een invulformulier voor zijn of haar gegevens.

Stap 3: beloning incasseren

De bezoeker wordt doorgestuurd naar de bedankpagina en krijgt zijn of haar kadootje.

Deze pagina kan benut worden als extra lead generatie of sales pagina.

In de meeste gevallen ontvangt je bezoeker ook nog een e-mail met het kado. Nu is hij of zij officieel een lead.

De stappen meer in detail

Stap 1: Hoe komen de leads op de landingspagina’s

Uiteraard laten mensen niet zomaar hun gegevens achter, ga jezelf maar na.

Ze kennen jou misschien nog niet, maar ze willen al wel graag een bepaald ebook, gratis training of webinar, een video serie of nog een heel ander waardevol kado van je hebben.

Via verschillende kanalen kan je laten weten dat je een mooi aanbod hebt voor je doelgroep. Bijvoorbeeld via social media posts, advertenties op social media, via een e-mail aan de mensen op een mailinglijst of via je website.

Degenen die dus in je social media post, advertentie of email klikken op een link hebben al enige voorkennis van je aanbod. En het is voor hen op dat moment voldoende interessant om verder te klikken.

Jouw aanbod lijkt aan te sluiten bij hun vraag of probleem. Hieronder een voorbeeld van een Facebook advertentie van Eelco de Boer. De knop onderaan, ‘Meer informatie’, nodigt uit om verder te klikken.

ad-eelco-de-boer-example

Stap 2: Welke typen pagina’s worden ingezet om leads te verzamelen?

Afhankelijk de fase waarin je bezoeker zich bevindt, kies je voor meer of minder stappen. Hoe ingewikkelder de keuze is, vanwege beperkte voorkennis of vanwege de grootte van de investering, hoe meer stappen je de bezoeker laat doorlopen.

In het plaatje zie je bij stap 2 dan ook meerdere opties. van boven naar beneden zijn het de squeeze page, de click through page en de lead capture page.

SQEEZE PAGE

Het formulier bevat weinig extra informatie, alleen de velden om in te vullen en knop om de actie te voltooien.

De bezoeker wordt direct gevraagd om gegevens in te vullen. Dit is bedoeld voor aanmeldingen met weinig risico voor de bezoeker. Denk hierbij aan een gratis webinar, ebook of checklist, een waardevolle weggever in ruil voor een beperkt aantal gegevens.

CLICK THROUGH PAGE

Op deze pagina wordt behoorlijk wat informatie gegeven, zoals de voordelen, testimonials, een video of passende images en het resultaat dat je bezoeker mag verwachten als hij met de weggever aan de slag gaat.

Het enige dat je bezoeker kan doen, is doorklikken om zijn of haar gegevens in te vullen of wegklikken.

Op deze manier zegt je bezoeker al minimaal 2 keer ‘Ja’, voordat hij de vraag krijgt om zijn gegevens in te vullen.

Deze pagina is waardevol bij moeilijke beslissingen voor je bezoeker, ongeacht in welke fase van het aankoopproces hij of zij zich bevindt.

LEAD CAPTURE PAGE

Dit type landingspagina wordt vaak ingezet. De bezoeker kan op de pagina zelf zijn gegevens achterlaten. En afhankelijk van het type besluit voeg je er meer of minder informatie aan toe.

Stap 3: Door naar de bedankpagina (ook in te zetten als lead generatie page)


Op de bedankpagina zorg je voor (de link naar) je weggever, of je biedt nog extra content of producten aan. Een video of passende foto’s helpen om de transactie vervolg te geven of een mooie afronding.

Dit is een voorbeeld van Teachable. De bedankpagina voor de aanmelding van een online conferentie toont een korte video en wat er gaat gebeuren in de dagen die volgen.
thank-you-page-example

Overige leadgeneratie pagina’s

Dan zijn er nog een aantal landingspagina’s die je kan inzetten om leads te genereren, maar die geen onderdeel zijn van een campagne (behalve dan de bedankpagina):
  • splash page
  • coming soon pagina
  • over mij pagina
  • 404 pagina
  • bedankpagina
SPLASH PAGE

Huh, een splash page? Een splash page is een tussenpagina waarop je een event, een product of een weggever promoot of waarop je essentiële informatie toont over je bedrijf, een update, enzovoort.  De pagina bedekt je hele homepage.

Op die pagina kan een bezoeker twee dingen doen: klikken op het aanbod of ‘nee, bedankt’ aanklikken om weg te klikken.

Hieronder zie je een voorbeeld van Conversion Gods. Ga maar eens naar hun website. link toevoegen Voordat je op de homepage komt, zie je deze splash page.
EXAMPLE-splash-page

COMING SOON PAGE

Uiteraard is een ‘coming soon’ pagina een tijdelijke pagina voor een nieuwe website of een nieuw product.

Maar.. je kan er al heel veel mee bereiken. Verzamel geïnteresseerden, deel een ebook of nodig uit om naar een andere pagina of website door te klikken. 

Hieronder een voorbeeld van een coming soon pagina waar de bezoeker wordt uitgenodigd om als een van de eersten bericht te ontvangen.

example-coming-soon-page
met dank aan seedprod.com

OVER MIJ PAGINA

Zelfs op een over mij pagina kan je aan lead generatie doen. Bijvoorbeeld door bezoekers uit te nodigen contact met je op te nemen. Of een weggever te promoten die bij jou of je brand past.

Natuurlijk kan je ook uitnodigen om een connectie te maken op social media. 

Mailchimp vertelt de historie en het verhaal van Mailchimp.

Onderaan de pagina wordt de bezoeker uitgenodigd om Meer te leren over Mailchimp.

404 PAGINA

Zo dus niet…

example-404-page-not-like-this

Of je kan er alleen een mooie pagina van maken, zoals Mailchimp.

example-404-page-mailchimp

Maar je kan deze teleurstelling voor je bezoeker ook benutten om leads te generen. Dit kan op verschillende manieren.

Hubspot – afbeelding hieronder- heeft een sympathieke uitstraling gevonden voor de 404 pagina.

Dat niet alleen, het biedt de bezoeker een aantal andere links en onder andere een link naar een gratis account: nieuwe lead 🙂

404-page-hubspot-example

Verkooppagina’s – Sales pages

Dan zijn er nog landingspagina’s die gericht zijn op sales.
Dat is ook conversie, maar dan anders. En veel moeilijker!

Voor een sale page is het heel belangrijk dat alle mogelijke bezwaren van een bezoeker weggenomen worden, dat er voldoende social proof is en dat de voordelen duidelijk zijn uitgediept.

Tussen al deze blokken verschijnt de heel duidelijke call-to-action, zodat elke bezoeker die overtuigd is, ook meteen over kan gaan tot aankoop.

Het voorbeeld hieronder is de salespage voor een event. Het heeft alles in zich.

 

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

voorbeeld salespage

Je ziet dat dit eigenlijk een Lead capture page is, maar dan met als conversie doel een verkoop.

In dit artikel van Instapage vind je 20 voorbeelden van sales pages. Bij elk voorbeeld geven ze aan wat goed is en wat verbeterd zou kunnen worden.

 

Prijspagina

De prijspagina zou je kunnen scharen onder de landingspagina’s. Je kan er alleen een overzicht van de prijzen van producten of diensten op plaatsen. Maar misschien help je de bezoeker wel meer door het op te bouwen als een salespage.
Ga maar na, wanneer ga jij naar de prijspagina van een product of service? Alleen als je interesse hebt voor dat product of die dienst, toch? En wat zou goed werken?
Als je naast de prijs ook nog alle voordelen op een rijtje ziet, maakt dat een besluit veel eenvoudiger.

Met gemak landingspagina’s maken?

Zelf landingspagina’s maken is heel gemakkelijk met Leadpages. Je kan er alle soorten landingspagina’s in maken,  helemaal op maat gemaakt. In een paar minuten maak je je eigen 404, squeeze page of lead capture page. Kies een template, zorg voor jouw eigen look en feel en content en publiceer je pagina. Zie voorbeelden van de templates hieronder. Lees alles over Leadpages in dit reviewartikel.

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *