Leadpages is gebruiksvriendelijke online software die je helpt om landingspagina’s te bouwen die het verschil maken.
Waardoor leads jouw gratis weggever wel aanvragen, waardoor ze zich wel aanmelden voor jouw masterclass.
In dit review lees je waarom Leadpages jouw goto tool is voor het maken van landingspagina’s, pop-ups die werken.
Conclusie na de Leadpages review
Leadpages zelf ontdekken?
Probeer het gratis, 14 dagen lang
Wat is Leadpages?
Leadpages is een online softwareplatform dat je helpt om gemakkelijk en snel converterende landingspagina’s te creëren. Alles wat je maakt in Leadpages wordt opgeslagen op de systemen van Leadpages, dus je hoeft het niet te downloaden op je eigen computer. Het is zowel software als hosting in één.
Weet je niet wat een landingspagina is of waarom je die nodig hebt? Lees dan dit artikel: Waarom elke succesvolle ondernemer landingspaginas inzet.
Is Leadpages alleen geschikt voor WordPress websites?
Nee, zeker niet. Leadpages is helemaal niet alleen geschikt voor WordPress websites. Je kunt landingspagina’s van Leadpages ook prima zonder een eigen website gebruiken. Ze worden namelijk opgeslagen op een eigen domein binnen je Leadpages account. Deze URL kun je delen via e-mail, op je website of op een andere plek waar je linkjes deelt.
Maar je kan ook prima de combi maken met een WordPress website, zodat een landingspagina in Leadpages gebruik maakt van een URL van je eigen website.
Als je graag je landingspagina’s en je website op hetzelfde platform houdt en geen WordPress hebt, dan kan dat met Leadpages. Het is namelijk mogelijk om met Leadpages een hele website plus landingspagina’s te bouwen op een eigen domein met hosting van Leadpages. Handig als je wil starten met een landingspagina en later wil uitbouwen tot een website.
Waarom Leadpages gebruiken een goed idee is
Een goede landingspagina ontwerpen kost heel veel (test)tijd. Dat test- en uitzoekwerk is al gedaan door anderen. In Leadpages beschik je namelijk over templates die goed converteren. Verder is het eenvoudig te koppelen met je emailmarketing systeem en met Google Analytics, zodat je de resultaten van jouw landing page goed kan bijhouden.
De integratie met je emailmarketingsysteem betekent dat het gemakkelijk is om bezoekers die klanten of inschrijvers werden weer meer relevante informatie aan te bieden.
Integratie met Google Analytics betekent dat je goed kan volgen hoe goed je landingspagina presteert om het bij te stellen als het nodig is.
Kortom, landingspagina’s maken met Leadpages bespaart je enorm veel tijd.
Leadpages review: Voordelen Leadpages
Er zijn verschillende redenen waarom Leadpages zo’n goede optie is voor het maken van landingspagina’s. Hieronder vind je een paar van de belangrijkste voordelen:
Geen technische kennis nodig
Leadpages is ontworpen om zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn, zodat iedereen – ook zonder technische kennis – snel en eenvoudig zijn eigen landingspagina’s kan maken.
Landingspagina’s, pop-ups en alertbars
Leadpages biedt meer dan alleen landingspagina’s. Heb je geen behoefte aan een hele landingspagina, maak dan een pop-up die je op je website achter een linkje plakt. of kies voor een alert bar (je weet wel zo’n balk boven of onderaan een webpagina) met een oproep om een weggever te downloaden of in te schrijven voor een gratis weggever.
Templates (Sjablonen)
Leadpages heeft een bibliotheek met tientallen templates die je kunt gebruiken als basis voor je landingspagina. Hierdoor hoef je niet zelf alles op te bouwen en kun je snel aan de slag. Plus dat deze templates gemaakt en getest zijn voor optimale conversie, door gebruikers van Leadpages of door designers.
Drag en drop editor
Leadpages biedt een drag en drop editor, waardoor je snel en eenvoudig elementen kunt toevoegen en verplaatsen. Geen ingewikkelde verborgen codes of onduidelijkheid over elementen.
Eenvoudig testen en optimaliseren
Leadpages biedt diverse tools waarmee je je landingspagina’s kunt optimaliseren, waaronder A/B-tests en analytics. Je blijft net zo lang testen tot je de beste afbeelding, de beste kleuren op je buttons en de beste teksten hebt gevonden voor jouw doelgroep
Integratie met WordPress en Facebook
Leadpages is gemakkelijk te integreren met zowel WordPress als Facebook, waardoor je nog meer mogelijkheden hebt om je landingspagina’s in te zetten.
Direct koppelen met andere software
Integreer Leadpages eenvoudig met jouw e-mailmarketingsoftware, zoals Mailblue /Active Campaign of Mailchimp. Of met Webinarjam voor (evergreen) webinars.
Integraties via Zapier
Via Zapier integreer je met nog veel meer software, zoals Zoom, Google Sheets, Gmail of Trello bijvoorbeeld.
Hoe werkt Leadpages?
Zoals ik al eerder in dit Leadpages review aangaf, is het eenvoudig om een landingspagina te maken.
In de volgende 5 stappen maak je een nieuwe landingspagina in Leadpages:
- Kies een template
- Pas de afbeeldingen, kleuren en teksten aan
- Koppel je e-mailmarketingsysteem
- Publiceer de pagina
- Deel je pagina op je website of social media
In de video hieronder laat ik je zien hoe je een landingspagina bouwt en een pop-up box maakt.
Bekijk deze video om te zien hoe eenvoudig dit is.
Leadpages review: Hoe gebruiksvriendelijk is Leadpages?
In een Leadpages review mag gebruikersgemak niet ontbreken. Zeker niet, omdat Leadpages supergemakkelijk werkt. Zelfs als je niet heel handig bent met tech of software, dan heb je in Leadpages heel snel een goede landingspagina gemaakt. De stappen die nodig zijn om een landingspagina te maken zijn duidelijk. De drag en drop editor is eenvoudig te gebruiken en de functie van de verschillende elementen (widgets genoemd) spreekt voor zich.
Buttons koppelen aan URL’s is niet moeilijk. En landing pages koppelen aan andere tools, zoals e-mailmarketing-software is in een paar klikken voor elkaar.
Wat je echt moet weten is hoe je je leadmagnets toevoegt, aangezien dat niet in de drag-en-drop editor zit. Dat is misschien het enige minpuntje.
Het succes van een landingspagina verhogen
Optimaliseer je landingspagina’s
Optimaliseren begint bij meten. De statistieken van je eigen landingspagina kan je op twee manieren volgen. Ten eerste in Leadpages zelf. Op de startpagina van je landingspagina’s zie je de aantal conversies en bezoekers. Als je doorklikt naar de Analytics, zie je in detail wanneer en welke conversiepercentage de pagina haalt. Dit is redelijk summier, maar het geeft je een indruk.Een tweede bron van informatie is Google Analytics. Zorg dat je de SEO goed inricht en koppel Google Analytics aan je een landingspagina. In Google Analytics kan je veel gedetailleerder gegevens verzamelen, zodat je aanpassingen kan doen op basis van het gedrag van bezoekers.
En tot slot, voer A/B testen uit. Dit kan binnen Leadpages, maar niet met alle abonnementen. A/B testen helpen je om bepaalde varianten te testen, denk hierbij aan de kleur van een knop, twee varianten van afbeeldingen of teksten. Dit heeft alleen zin bij hogere bezoekersaantallen, maar het tool leren kennen kan nooit kwaad.
Uniek in Leadpages: Leadmagnets aka gratis weggever
Een belangrijke factor in de wereld van online marketing is het aanbieden van leadmagnets. Een leadmagnet is een gratis weggever.
Dat kan variëren van een gratis e-book, een stappenplan tot een live masterclass die je aanbiedt aan je bezoekers in ruil voor hun contactgegevens, zoals hun e-mailadres. Hiermee kun je hen op de hoogte houden van nieuwe producten en aanbiedingen, en hen uiteindelijk verleiden om te kopen.
Leadpages maakt het gemakkelijk om leadmagnets in de vorm van bestanden te uploaden, zodat je ze snel en eenvoudig aan je bezoekers kunt aanbieden. Hierdoor kun je gericht leads verzamelen en op termijn meer verkopen realiseren. Nadeel kan zijn dat je bezoekers je mail niet meer openen. Dus denk goed na of deze optie voor jou handig is.
En dat zijn dus Leadmagnets: echte time-savers!
Zelf hoef je hier dus niets meer aan te doen. Sinds enige tijd is het ook mogelijk om bestanden te koppelen vanaf een specifieke URL. Het grote voordeel hiervan is dat je het bestand kan updaten, terwijl de URL hetzelfde blijft.
Nadelen van Leadpages
Leadpages biedt veel voordelen, maar er zijn ook enkele nadelen. En in een review mogen die niet ontbreken. Voor mij persoonlijk zijn het geen showstoppers, maar dit zijn de belangrijkste nadelen van Leadpages:
Betaald platform
Leadpages is een betaald platform met een gratis proefperiode. daar staat tegenover dat de hosting van je landingspagina (en website) inclusief is. Zeker als je (nog) geen website hebt, kan dat juist weer een voordeel zijn.
Engelstalig
Voor velen geen probleem, maar ik noem het toch. Leadpages is Engelstalig. Natuurlijk maak je de voorkant – wat je bezoekers zien – in het Nederlands of een andere taal naar keuze. Maar alle instellingen, meldingen en opties zijn in het Engels. Dit geldt ook voor de support materialen, zoals webinars, video’s, helpteksten. Die zijn ook allemaal in het Engels.
Helpdesk in de VS
De helpdesk en support heb je niet vaak nodig. Maar als je ze nodig hebt, realiseer je dat ze in de VS zitten. In een heel andere tijdzone dan wij hier in Nederland en Europa.
Templates getest in VS
De converterende sjablonen waar je gebruik van maakt zijn in de VS getest voor conversie. Dat wil niet zeggen dat ze ook goed converteren in Nederland.
Leadpages review: Ervaringen met Leadpages
Ik heb zelf jarenlang Leadpages gebruikt. Zeker met de aanpassingen van de laatste jaren is het veel gebruiksvriendelijker geworden.
Het is supergemakkelijk en supersnel om een landingspagina of pop-up te ‘bouwen’ in mijn eigen huisstijl. Daarna integreren op mijn website is ook een fluitje van een cent.
Wat vinden anderen van Leadpages?
Maar ik ben niet de enige. andere klanten van Leadpages zijn ook blij.
Op G2 reviews krijgt Leadpages 4,3 van de 5 sterren (uit 190 reviews). Verreweg de meeste gebruikers zijn dus erg blij met Leadpages.
Neem John – ondernemer- bijvoorbeeld, hij vindt Leadpages gemakkelijk te gebruiken en is heel blij met de wekelijkse, gratis coaching calls.
Of Tola, MKB ondernemer, die eerst een freelancer inhuurde voor het maken van landingspagina’s, maar nu – als non techy persoon – gewoon zelf de landingspagina’s maakt.
Leadpages heeft alles wat zij nodig hebben. En het mooiste is dat ze in korte tijd een nieuwe advertentiecampagne hebben draaien, waar het voorheen wachten was op de expert.
Wat kost Leadpages?
Leadpages is niet gratis. Je kan het 14 dagen uitproberen. Er zijn 2 verschillende abonnementen, Standard en Pro. Om te beginnen voldoet Standard prima; upgraden kan altijd nog.
De tarieven hieronder zijn per maand als je per jaar betaalt (dus eenmaal per jaar betaal je voor Standard $37*12).
Weeg het gebruiksgemak, de hosting van je pagina’s en als je wil de leadmagnets af tegen het gedoe om in WordPress een goede landingspagina te bouwen.
Hoeveel optins levert het jou op?
En nu: Aan de slag met Leadpages?
Mijn conclusie in dit Leadpages review is dat Leadpages heel geschikte software is om je landingspagina’s en andere conversie tools te bouwen. Ik zet het zelf al jaren in en ben er erg tevreden over.
- Het scoort hoog op gebruiksgemak.
- De templates werken goed.
- De software biedt heel veel mogelijkheden om je eigen brand en look&feel toe te voegen.
- Koppel met allerlei software om op te volgen of je landingspagina goed werkt en om bezoekers te voorzien van meer relevante content.
- Het is niet goedkoop, maar het geld zeker waard.
Ik adviseer je om Leadpages zelf te proberen, dat kan helemaal gratis – 14 dagen lang.