Wil jij meer websitebezoekers op jouw website, maar vraag je je af hoe je dit kunt realiseren? Waarschijnlijk zoek je al een beetje in de richting van SEO, dat staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Een goed begin – want SEO is inderdaad dé manier om meer websitebezoekers aan te trekken.
Volgens onderzoek van BrightEdge levert SEO 1.000% meer verkeer op dan social media. Duizend procent! Wist je dat meer dan 92% van alle websitebezoekers wereldwijd afkomstig is van Google, Google afbeeldingen en Google Maps?
Ook in Nederland maken mensen massaal gebruik van Google als zoekmachine. Daarom is het belangrijk om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.
Als jij een website hebt of onderhoudt, moet SEO daarom hoge prioriteit hebben. Alleen dan word je gevonden via Google. In dit artikel laat ik je zien hoe je het toepast en waar je vooral moet beginnen. Het lijkt nu nog technisch, maar geen zorgen, voor je het weet zit je er helemaal in!
Waar staat de afkorting SEO voor?
SEO is een afkorting van het Engelse begrip Search Engine Optimization. Vrij vertaald naar het Nederlands betekent dit Zoekmachine Optimalisatie.
SEO kun je eigenlijk zien als de edele kunst om een website en bijbehorende webpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen.
Nou hoor ik je denken: “Heb je hier invloed op dan?” Ja zeker! Heel veel invloed zelfs!
Hoe beïnvloed je de SEO van jouw website?
Een goede vraag! Eigenlijk moeten we dan even terugblikken op hoe Google al zijn informatie over websites en webpagina’s vergaart.
Elke dag stuurt Google “spinnen” op pad. Dit zijn gelukkig geen echte spinnen, maar zo worden ze wel genoemd. Deze spinnen gaan iedere website en webpagina langs die ze kunnen vinden en kijken in hoeverre ze relevant zijn. Ook die van jou!
Het goede nieuws is dat deze spinnen te beïnvloeden zijn. Door het toepassen van handige trucjes kun je deze spinnen laten denken dat jouw pagina de meest relevante pagina op aarde is! Oké – misschien niet de meest relevante pagina op aarde, maar in ieder geval een zeer relevante pagina.
Niet te verwarren met manipuleren natuurlijk, want we hebben het hier over white hat SEO. De tegenhanger, black hat SEO, is een werkwijze om op ongeoorloofde manier massa’s verkeer naar een website te sturen. White hat SEO betekent dus op een oprechte manier daadwerkelijk de meest relevante content te bieden voor een bezoeker. Alleen op die manier kun je autoriteit opbouwen.
Bovendien wordt black hat SEO keihard gestraft door Google en dan heb je niets meer aan je website. Dus pak het meteen goed aan en hou je aan de regels!
Drie belangrijke onderdelen van SEO
De spinnen kijken naar drie onderdelen die wij kunnen gaan optimaliseren. Dit zijn de volgende:
- Autoriteit
- Informatie
- Techniek
Laten we even dieper in deze 3 onderdelen induiken.
Autoriteit
De spinnen van Google kijken onder andere naar de autoriteit van de website. Wordt de website door andere websites vaak aangeraden, of juist helemaal niet?
Een website met een hoge autoriteit is bijvoorbeeld Wikipedia. Een website waar veel mensen gebruik van maken en die daardoor ook vaak wordt aangeraden.
Informatie
Wat voor informatie staat er allemaal op de webpagina? Hierbij kijken de spinnen van Google onder andere naar de teksten. Maar ook naar afbeeldingen en video’s.
Op basis van alle informatie weet Google waar de webpagina over gaat en voor welke zoekopdrachten de webpagina mogelijk van waarde kan zijn.
Als je wil ranken op een nieuw onderwerp is het dus van groot belang dat je goed onderzoek doet naar de huidige content. Waar is nog een gat te dichten en waar kun jij nog van meerwaarde zijn? Zorg dat je iets unieks maakt wat écht waarde toevoegt aan het internet.
Techniek
Een belangrijk onderdeel is de techniek van de website. Zo vinden de spinnen van Google het belangrijk dat de website snel laadt en ook goed werkt op verschillende apparaten.
Op basis van alle bevindingen geven de spinnen van Google als het ware per onderdeel een score. Wanneer je goed op alle drie de onderdelen scoort, is de kans groot dat je bovenaan in Google komt te staan.
Let wel op: SEO is een langdurig proces en je moet niet verwachten om binnen een paar weken op een eerste pagina te staan. Afhankelijk van de concurrentie duurt het gemiddeld 3 maanden om met een gedegen strategie hoger in Google te komen.
Het goede nieuws is dat je alle drie de onderdelen kunt beïnvloeden. Zo kan je ervoor zorgen dat de autoriteit van je website hoger wordt; meer informatie op de website komt te staan en de website er technisch gezien beter voor komt te staan.
Al deze werkzaamheden vallen onder “SEO-werkzaamheden” en zullen ervoor zorgen dat de website beter gevonden gaat worden in de organische zoekresultaten van Google.
10 SEO tips om bovenaan in Google te komen
Nu je precies weet hoe Google zijn informatie vergaart en waar Google naar kijkt, deel ik graag 10 bewezen tips waarmee jij jouw website op de drie onderdelen – autoriteit, informatie en techniek – direct kunt verbeteren.
SEO Tip 1: Linkbuilding
Linkbuilding is een bewezen SEO-techniek om de autoriteit van jouw website en webpagina’s aanzienlijk te verbeteren.
Bij linkbuilding ruil je linkjes met andere websites of plaats je een blog op een andere website. Hierdoor komen linkjes naar jouw website op andere websites te staan. Zoals je weet zien de spinnen van Google dit als aanbevelingen.
Hoe meer websites jouw website aanbevelen, des te hoger de autoriteitsscore.
Ook de autoriteitsscore van de website waar jij een linkje op plaatst is erg belangrijk. Zo is een stem van Wikipedia waardevoller dan een stem van een website die gisteren pas is opgezet.
SEO Tip2: Maak gebruik van interne linkbuilding
Niet alleen maar linkjes van andere websites zijn belangrijk. Ook interne linking is belangrijk, dus linkjes naar andere, relevante content op jouw website. Zo ontstaat er als het ware een spinnenweb waar de spinnen van Google lekker doorheen kunnen wandelen. Hiermee vertroetel je de spinnen van Google – en hier zijn ze best gevoelig voor 😉.
SEO Tip 3: Schrijf veel content
Je ziet vaak dat er op veel webpagina’s nog weinig tekst staat geschreven. Zo ongeveer 200 woorden. Dit is zonde, want de spinnen van Google kunnen daar niet veel informatie uit halen.
Ik adviseer daarom om minimaal 1.000 – 1.500 woorden per webpagina te schrijven. Hierdoor begrijpen de spinnen beter wat er op de webpagina staat en kunnen daardoor alle informatie beter waarderen.
Heb je een zoekwoord waar je écht mee wil scoren? Dan heb je echt een artikel van minimaal 2000+ woorden nodig. Dus daar kun je rustig de tijd voor nemen!
SEO Tip 4: Schrijf een goede titel
Niet alles wat de spinnen van Google lezen is voor hen even belangrijk. Zo blijkt dat de titel van de webpagina het allerbelangrijkste is. Verwerk hier dus alvast het zoekwoord waar je op gevonden wil worden.
SEO Tip 5: Maak gebruik van alt-tags
Plaats je ook afbeeldingen op jouw webpagina? Dit kunnen de spinnen van Google niet lezen, tenzij je een alt-tag – een korte beschrijving van de afbeelding – instelt. Dit is dus ook zeker een aanrader!
Want met een alt-tag vertel je aan de spinnen van Google waar de afbeelding over gaat. En als je als alt-tag het zoekwoord instelt waar je op gevonden wil worden, dan zien de spinnen dit ook en vergroot je daarmee weer de kans dat je ook hoger in Google komt te staan.
SEO Tip 6: Laat het zoekwoord regelmatig terugkomen
Wil je je focussen op een bepaald zoekwoord?
Laat dit zoekwoord dan regelmatig terugkomen. Zo weten de spinnen van Google dat je voor dit zoekwoord relevant bent. Pas op dat je niet gaat spammen, want als je continue hetzelfde woord leest, word je knettergek.
SEO Tip 7: Gebruik SEO tools
Er zijn een aantal geweldige en gratis SEO-tools beschikbaar waar je veel waardevolle informatie uit kunt halen. Hier heb ik ook een artikel over geschreven. Lees hier dat uitgebreide artikel over de beste 6 gratis SEO-tools.
SEO Tip 8: Gratis SEO e-book
IMU (Internet Marketing Unie) behoort verreweg bij één van de beste SEO-specialisten van Nederland. Ik heb goed nieuws, want IMU heeft een gratis SEO e-book voor jou beschikbaar met alle tips en tricks omtrent zoekmachine optimalisatie.
SEO Tip 9: Maak gebruik van de tool Google Pagespeed Insights
Met Google Pagespeed Insights krijg je gratis te zien hoe jouw website scoort qua laadsnelheid en waar mogelijk de verbeterpunten liggen. Ideaal om vervolgens de laadsnelheid van jouw website binnen een kort tijdsbestek aanzienlijk te verbeteren!
SEO Tip 10: Conversion Is Key
Voeren veel websitebezoekers waardevolle acties uit op de website, zoals het bestellen van een product of invullen van een contactformulier. Of verlaten ze na 10 seconden weer de pagina? Ook dit is waardevolle informatie waar Google naar kijkt.
Google wil namelijk wel dat gebruikers van Google tevreden zijn met de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om websitebezoekers ook daadwerkelijk om te zetten in kopers. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor Google.
Ook hier heb ik een gratis e-book voor van de IMU. Makkelijker wordt het niet! Download direct gratis het Conversieoptimalisatie e-book van de IMU en doe er je voordeel mee!
Snel hoger in Google?
Check dan zeker deze praktische cursus van de IMU: Meester in SEO. Het is een stap voor stap video training met 69 video’s en case studies van websites met 200.000+ bezoekers/maand. Beginner of gevorderd? Het maakt niet uit voor deze cursus. Stap nu in.
Bouw je business online
Nu je precies weet hoe je bovenaan in Google komt te staan zie ik het enthousiasme bij jou er al af spatten. Zo veel dingen die je nu tegelijk wil doen! En groot gelijk heb je. De kansen liggen nu voor het oprapen, maar pas op dat je niet verdrinkt in de mogelijkheden. Vaak willen we zoveel tegelijk doen, waardoor we alles maar half doen. Kies daarom eerst 1 van de tips en ga daarmee aan de slag.
Een belangrijk onderdeel bij SEO-optimalisatie zijn krachtige tools. Je kunt eigenlijk niet meer zonder. Er zijn zoveel online SEO-tools gratis te gebruiken. En ze maken echt een wereld van verschil.
Maar waar haal je de tijd vandaan om ze te vinden, te onderzoeken en leren mee om te gaan? Als ondernemer of businesscoach heb je het al druk zat!
Daarom ben ik zelf tools gaan testen en tutorials gaan opnemen. Niet alleen voor SEO, maar alle tools die jou helpen om je online thuisbasis – meer dan een website dus – of en online academie te bouwen. Het resultaat?
5 Praktische DoeHetZelf trainingen die jij zelfstandig kan doorlopen en die je stap voor stap helpen naar een concreet resultaat.
Laat je me weten wat jij gaat doen om de impact van jouw website te vergroten?
Handig overzicht
Interesse in andere krachtige tools om efficiënter en effectiever te ondernemen? Lees mijn uitgebreide artikel over efficiënter en effectiever ondernemen.