Zoek je naar nieuwe manieren om jouw business verder te laten groeien? Dan is het kiezen van een e-mail marketingstrategie een goede keuze!
Volgens veel onderzoeken ligt het rendement van een gedegen email marketingstrategie op zo’n 3200%. Ook wordt e-mailmarketing gezien als de beste manier om klanten vast te houden. 45% van alle consumenten ontvangt graag e-mails van hun favoriete merken.
De dood van e-mail is al een aantal keer voorspeld. Maar tevergeefs blijft e-mail springlevend! Sterker nog, het aantal verzonden e-mails neemt jaarlijks alleen maar toe.
E-mail is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daarom is een gedegen e-mail marketingstrategie niet alleen voor nu een juiste keuze, maar ook voor de toekomst. Zorg ervoor dat je het maximale uit jouw e-mail marketingstrategie haalt met onze 8 beste e-mail marketingtools.
Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij een ondernemer klantencontact onderhoudt en klanten informeert over updates en producten via e-mail. Hiervoor worden speciale softwareprogramma’s gebruikt, genaamd e-mailmarketing tools.
E-mail marketing is een echt pushkanaal. Het kan zowel bijdragen aan het behouden van naamsbekendheid als het stimuleren van aankopen. Hierbij ligt het aan de inhoud van de e-mail.
E-mailmarketing kun je bijvoorbeeld inzetten om:
✅ Na verkoop van een product of dienst, automatisch na 14 dagen aan de klant te vragen hoe het product of dienst is bevallen.
✅ Nieuwe acties of producten/diensten promoten door klanten uit het verleden op de hoogte te brengen.
✅ Potentiële klanten, die bijvoorbeeld een whitepaper hebben gedownload, te activeren om een product of dienst te kopen.
✅ In contact blijven met de klant om klantloyaliteit op te bouwen door bijvoorbeeld leuke content, zonder de intentie om iets te verkopen, te delen met alle klanten. Uiteraard is het dan belangrijk dat de content van waarde is voor het klantenbestand.
Voordelen van e-mailmarketing
E-mail marketing kent veel voordelen en is daardoor een marketinginstrument met enorm veel potentie:
✅ De kosten zijn laag (vaak gratis tot 500 contacten)
✅ Erg duurzaam
✅ Ideale manier om klantloyaliteit op te bouwen. Je blijft in beeld bij de klant
✅ Activeert jouw klantenbestand om opnieuw te kopen
✅ Meer websitebezoekers
✅ Meer verkopen
✅ Makkelijk te meten resultaten
✅ Volledig te automatiseren
En als je bedenkt dat gericht adverteren en third party cookies echt tot het verleden gaan behoren, dan is het extra waardevol en relevant om (weer) in te zetten op e-mailmarketing.
E-mailmarketingsoftware
Een belangrijk onderdeel van een e-mail marketingstrategie is geschikte e-mail-marketingsoftware. Met e-mail-marketingsoftware verstuur je automatisch en op grote schaal e-mails naar een deel van of het gehele klantenbestand.
In e-mail-marketingsoftware zitten allerlei functies die het verzamelen van contacten, versturen van (geautomatiseerde) e-mails en mensen laten uitschrijven ondersteunen.
Hiervoor biedt de software met inschrijfformulieren de mogelijkheid om contacten in groepen te verdelen (segmenteren), plannen van e-mails, het opmaken van de e-mails en geautomatiseerd series e-mails versturen.
Hoe krijg je mensen op je e-maillijst
De inschrijfformulieren kun je koppelen aan je website of met een link delen in e-mails of op social media. Zo kan iemand die interesse heeft gemakkelijk zijn of haar gegevens achterlaten.
Een goede manier om een potentiële klant zijn e-mail te vragen, is om in ruil daarvoor iets terug te geven. Denk aan een whitepaper of een handige lijst.
Je zult merken dat wanneer je iets geeft, het aantal e-mailadressen enorm zal stijgen. Dit betekent weer meer mensen op je e-maillijst. Een win-win situatie voor zowel jou als de potentiële klant.
Welke functies heeft e-mailmarketingsoftware?
E-mailmarketing software moet minimaal de volgende functies ondersteunen:
Onbeperkt toegang tot alle artikelen
Een account aanmaken is nu (nog) gratis. Schrijf elk moment uit.