Ken je het spelletje Ezeltje Prik? En wat heeft het te maken met open- en doorklikratio’s?
Je hebt het als kind vast wel eens gespeeld. De bedoeling is om met blinddoek de staart van de ezel op de juiste plek te prikken. Met enige aanmoediging kom je een eind in de richting, maar helemaal precies pas? Dat lukt niet.
Zo is het ook met emailmarketing.
Je kan een mail opstellen op basis van je gevoel en ze versturen in de hoop dat je raak ‘prikt’ bij je contacten. Maar het kan ook anders.
Uiteraard is de allereerste uitdaging om je e-mails te laten landen in de inbox van je contacten.
> Lees eerst dit artikel als je daar nog een uitdaging hebt. (https://howtohotspot.nl/blog/hoe-vergroot-je-de-kans-dat-je-e-mails-in-de-inbox-belanden/)
Heb je dat onder controle, dan is de tweede uitdaging om je mails geopend te krijgen. Ofwel hoe verhoog je de open- en doorklikratio’s van je emails.
Je schrijft je e-mails immers niet voor jezelf; je wil je boodschap overbrengen aan jouw contacten.
Dus de bedoeling is dat de juiste contacten jouw berichten daadwerkelijk openen en bij voorkeur ook lezen. En daarvoor moet je mail geopend worden. Het is – zeker als je start met e-mailmarketing – niet altijd duidelijk welke inhoud en onderwerpregels goed werken bij jouw publiek.
Zorg daarom dat je test wat werkt voor jouw contacten. Werk data gestuurd en verbeter continu in plaats van op goed geluk met een blinddoek om.
Hoe dan, al dat testen?
Leuk al opties om te testen. Maar hoe verhoog je de open- en doorklikratio’s van je e-mails.
Een eenvoudige test die je daarvoor kan gebruiken is de zogenaamde A/B test.
Wat is een A/B test?
Het is een erg eenvoudige test: je vergelijkt namelijk het resultaat van twee varianten van hetzelfde bericht.
Je kan meerdere varianten maken voor een zogenaamde multivariate test, maar in de eenvoudigste opzet maak je twee varianten.
Als voorbeeld licht ik hieronder de mogelijkheden toe die Active Campaign biedt.
In Active Campaign heb je verschillende opties om varianten samen te stellen.
Kies voor een test van de onderwerpregel, de verzenddag en -tijd en/of de afzender. Of maak een variant op basis van de inhoud van de e-mail of de call-to-action.
Hieronder zie je – helemaal onderin het plaatje – de knoppen Test 1, Test 2 en een + knop om nog een variant toe te voegen. Je kan onderdelen of de hele inhoud van de e-mail variëren.
Vervolgens verstuurt de ActiveCampaign variant A naar een deel van je populatie en de rest ontvangt variant B. Deze verdeling bepaal je zelf vooraf door aan te geven hoeveel procent of hoeveel contacten een bepaalde variant moeten ontvangen.
Maar welke contacten welke variant ontvangen, dat bepaalt de software vervolgens; je weet dus niet welk contact welke variant ontvangt.
Wat kan je testen?
Verhoog de open- en doorklikratio’s door een aantal specifieke dingen te testen.
De belangrijkste zijn:
- de onderwerpregel
- de afzender
- de dag en tijd waarop een mail verstuurd wordt
- de inhoud van de tekst
- de call-to-action
Hieronder doorloop ik ze een voor een.
De onderwerpregel
ActiveCampaign biedt nu de Subjectline Generator.
Het is eenvoudig. Je kiest een categorie uit: voordeel, onderwerp of pijnpunt. Dan vul je je belangrijkste keyword in en met een klik op de button worden een aantal voorstellen voor onderwerpregels gedaan. Geen goede gevonden? Klik op de button om nog meer voorstellen te laten genereren.
Klik hier om deze gratis service te proberen. Het is Engelstalig, maar de resultaten laten zich eenvoudig naar het Nederlands vertalen. Easypeasy.
Meer weten over ActiveCampaign? Lees hier het uitgebreide review artikel, inclusief video.
De afzender
De afzender is typisch iets wat je een keer instelt en eigenlijk niet meer naar kijkt. Verhoog de open- en doorklikratio’s door zoiets simpels als de afzender goed in te stellen. Mensen bepalen namelijk aan de hand van de afzender vaak al of ze de mail openen of niet.
Een mail die afkomstig is van een persoon wordt sneller geopend dan een bericht van een bedrijf.
Toch wil je misschien je bedrijf toevoegen, gebruik dan je voornaam en daarachter je bedrijf.
Dus in mijn geval is het “Mirjan | howtohotspot” in plaats van HowTo Hotspot alleen.
Verzenddag en -tijd
De beste dag of tijd hangt echt af van je doelgroep. Testen van verschillende dagen en tijden is dus zeker zinvol. In zijn algemeenheid blijkt uit onderzoek dat de open rate voor B2B hoger is op doordeweekse dagen. Op zaterdag is de open rate gestegen, terwijl zondag een slechte dag is om mails te sturen: weinig mensen openen ze.
Mails die in de middag en avond (tot 21u) verstuurd worden, hebben een hogere open rate en CTR (click through rate). Handig om te weten, om 8:00u zie je een dip in beide ratio’s. Grappig dat uit de nationale e-mailbenchmark 2019 blijkt dat de meeste e-mails verstuurd worden om… juist: 8:00 uur. Donderdag is momenteel de meest populaire dag.
Testen wat bij jouw doelgroep past, is het devies dus.
– Wil je meer houvast dan dit?
Duik dan in de nationale e-mailbenchmark 2020: https://ddma.nl/nationaleemailbenchmark/
Inhoud van je bericht
Met A/B testen maak je twee verschillende berichten. Maak daar gebruik van als je zoekend bent naar de juiste toon bijvoorbeeld of de eerste zin van je bericht.
Vraag je je af of een bepaalde term wel duidelijk is?
Maak een tekst met die term en een tekst met een andere term of juist een uitleg van de term. Zo kan je blijven fine-tunen, totdat je weet wat wel en niet past bij jouw contacten.
De call-to-action
Als het doel van je e-mails is dat de lezer klikt op een link of antwoord geeft op een vraag, test wat het beste werkt.
Welke formulering geeft de meeste of kwalitatief beste respons?
Deze pagina geeft een aantal praktische voorbeelden van A/B testen waar je je voordeel mee kan doen: https://www.measuremail.com/blog/vier-ab-tests-die-je-moet-hebben-gedaan
ActiveCampaign zelf ontdekken?
Probeer het gratis, 14 dagen lang
Wanneer werkt een A/B test?
Kan je in alle gevallen en A/B test doen? Men zegt dat het alleen zin heeft om een A/B test te doen bij grote getallen, dus veel contacten op je lijst.
Te lage aantallen geven geen significante resultaten. Je vraagt je nu misschien af wanneer een aantal groot genoeg is voor betrouwbaar A/B testen.
Op deze site (http://www.steekproefcalculator.com/steekproefcalculator.htm) kan je een calculatie doen.
Deze site richt zich op websites of landingspagina’s, maar je krijgt een aardige indicatie hoe de getallen zich verhouden, ook voor e-mailmarketing.
Moet je een A/B test doen als je 350 of 700 mensen op je lijst hebt en dat zou te weinig zijn?
Ik ben het daar niet mee eens. De resultaten zijn dan misschien niet significant, maar je kan zelf een gevoel krijgen bij welke teksten voor jouw doelgroep beter werken.
Dus het kan het je een indicatie geven van een goede of totaal verkeerde richting. Maak bij kleinere aantallen contacten maximaal twee varianten.
Hebben alle e-mailmarketingsoftware pakketten zo'n test?
Sommige e-mailmarketingpakketten bieden dit aan, andere helemaal niet.
In Mailchimp, bijvoorbeeld is het alleen mogelijk met een betaald abonnement. De Nederlandse e-mailmarketing programma’s Enormail en La Posta bieden geen A/B test functie binnen hun pakket.
In Active Campaign, mijn favoriete e-mailmarketingtool, bestaat de mogelijkheid om een A/B test – splittest – te doen, vanaf het goedkoopste – Lite – abonnement.
–> Nog op zoek naar de beste e-mailmarketing software voor jouw situatie? Ontdek hier 8 goede programma’s voor e-mailmarketing.
En nu e-mailmarketing verbeteren
E-mailmarketing in den blinde is niet heel strategisch. Vanuit de gedachte dat je je contacten wil helpen is het bijna verplicht om te zorgen voor de allerbeste e-mails. Alleen daarme verhoog je de open- en doorklikratio’s in je e-mails.
Dat lukt niet zomaar. Daarvoor heb je data nodig.
A/B testen is een techniek die je daarbij kan inzetten, zodat je stapje voor stapje je e-mails verbetert. Alles met het doel om je publiek meer waarde te bieden doordat je boodschap beter overkomt.
Dus geen ezeltje-prik tactiek meer, maar data gedreven testen om het allerbeste te bieden aan jouw contacten.
Heb je een account bij Active Campaign, maar haal je er niet alles uit?
Check dan zeker deze betaalbare online training van de gepassioneerde Salesfunnel Girl, Lynn Vinke – van der Meer.
Deze duidelijke, stap-voor-stap online training met korte video’s, handige checklists en stappenplannen helpt je om je e-mailmarketing met ActiveCampaign naar een hoger niveau te tillen.