Je landingspagina verbeteren? Is dat nodig? Zeker weten! Er is altijd iets te verbeteren. Als je een landingspagina gemaakt hebt voor je weggever of gratis training wil je dat die goed converteert, toch?
Bekijk je landingspagina eens kritisch. Is die vrij van overbodige elementen en is er een duidelijke call to action? En zo zijn er meer punten die je kan toetsen en verbeteren! Je leest ze in dit artikel.
–> Vraag je je af waar dit over gaat? Lees dan eerst dit artikel over verschillende soorten landingspagina’s.
Niet elke bezoeker van jouw landingspagina zal klant worden of je weggever aanvragen. Maar zorg in elk geval dat de email of de advertentie waar je bezoeker vandaan komt voldoende aanknopingspunten heeft voor een besluit om door te klikken. Je conversieratio is belangrijker dan het aantal bezoekers op je landingspagina.
Vraag je je meer af welke soorten landingspagina’s er eigenlijk zijn? En wist je dat je sales page ook een landingspagina is? Nee? Lees dan eerst even het artikel ‘Verschillende soorten landingspagina’s en wanneer je ze toepast‘.
Landingspagina verbeteren:
#1 Boven de vouw alles wat belangrijk is
The Fold of in het Nederlands, de vouw, is het gedeelte van je pagina dat op een scherm direct zichtbaar is.
Je kan je voorstellen dat daar de magie moet plaatsvinden. Zorg dat boven de fold (ook op een mobiel!!) de CTA en de belangrijkste content zichtbaar is.
Een bezoeker heeft niet veel geduld en tijd en als hij weg is, zie ‘m dan maar eens terug te krijgen.
Landingspagina verbeteren:
#2 verhoog het vertrouwen met social proof
Op een landingspagina voor een nieuw product of een nieuwe weggever is het lastig, maar in alle andere gevallen: voeg reacties van klanten toe.
Dit kan in de vorm van reacties op Facebook of een echte testimonial. Zolang het echte klanten zijn, maakt de vorm niet zo veel uit. Een foto van een persoon helpt, maar is natuurlijk niet verplicht.
Landingspagina verbeteren:
#3 Vermijd afleiding en wegklikken
Een logo dat terugverwijst naar de homepage, een link naar een externe of interne webpagina, een menu, het zijn allemaal voorbeelden van ontsnappingsmogelijkheden voor de bezoeker van je landingspagina.
Dit geldt zeker voor een salespage, omdat je daar alleen conversie als doel hebt. Het informeren is al eerder in het proces gebeurd.
Dus een pagina waarop je bezoeker alleen kan kiezen voor een Ja of Nee op jouw call-to-action converteert beter.
Converterende landingspagina:
#4 USPs in Bullet Points
Mensen scannen een pagina om te bekijken of het interessant voor ze is.
Met bullet-points ondersteun je dat scanproces. Het is immers opvallend en overzichtelijk.
Een oneven aantal bullets werkt het beste.
Landingspagina optimaliseren:
#5 zorg voor een opvallende CTA
Je hele landingspagina draait om een enkele call to action (CTA). Dus zorg dat die goed zichtbaar en vindbaar is. Op je landing page kan je dezelfde CTA meerdere keren toevoegen, dus wacht niet tot het einde van je artikel.
Zorg dat je een opvallende, bij voorkeur complementaire, kleur gebruikt. Het oranje in het voorbeeld van Mailblue valt heel goed op. In dit artikel lees je meer over de psychologie en keuze van kleuren.
Converterende landingspagina:
#6 CTA met 2 Stappen
Als je bezoeker 2 keer klikt, betekent dat steeds een stapje dichter bij conversie.
Als de CTA een knop (button) is of een link, waarna de bezoeker zijn gegevens kan invullen en opsturen, heb je dus 2 keer ‘Ja’ gekregen van die bezoeker.
Voor aanmeldingen op je e-maillijst kan je dit gemakkelijk voor elkaar krijgen met pop-up boxen of formulieren. Dat zijn pop-ups die pas naar boven komen als een bezoeker op een knop of link klikt.
In Leadpages kan je dit gemakkelijk voor elkaar krijgen met Leadboxes. Die zijn beschikbaar in elk abonnement.
Lees ook dit review artikel over Leadpages (inclusief video).
Succesvolle landingspagina:
#7 Maak een supergoede bedankpagina
Je kan na aanmelding een standaardbedankje laten zien. Of je maakt een hele toffe bedankpagina met de stappen die volgen en een extra cadeautje voor je bezoeker.
Zorg dat het past bij jouw aanbod en bij de bezoeker die iets bij je kocht. En maak het feest compleet met een korte video waarin je je aanmelder feliciteert met zijn of haar besluit. Als toevoeging nodig je hem of haar uit voor bijvoorbeeld een vervolgcursus, webinar of het delen van de freebie.
Samengevat, op een goede bedankpagina kan je de volgende dingen laten zien:
- Dank je wel en gefeliciteerd voor je bezoeker
- Als je met een dubbele optin werkt: zorg dat mensen weten dat ze in de e-mailbox op een link moeten klikken
- Info over wat te doen als mensen geen e-mail krijgen en hoe ze je kunnen bereiken
- Een plaatje (of video) helpt altijd
- Overweeg een upsell of een call-to-action voor een vervolgactie, zoals in het voorbeeld hieronder.
Landingspagina optimaliseren:
#8 Spreek je beste doelgroep aan
Bezoekers op je landingspagina moeten een besluit nemen: ze gaan wel of niet in op je aanbod. In de ideale situatie zijn alle bezoekers in dezelfde fase van het besluitvormingsproces en kunnen ze ook een goed besluit nemen. Bij het nemen van besluiten doorlopen mensen onder andere de volgende stappen:
- Bewust worden van een probleem
- Alternatieven onderzoeken
- Opties en risico’s analyseren
- De beste optie kiezen
- Actie ondernemen om te implementeren
Bij grote besluiten gaat hier tijd overheen, bij minder belangrijke besluiten kan het snel gaan. Als je deze stappen ondersteunt in jouw landingspagina, is het voor je bezoeker gemakkelijker om te bepalen of jouw dienst of product interessant is.
Succes met je landingspagina:
#9 Lief zijn voor je bezoeker
Ieder mens kan zich vergissen of een foutje maken. Zorg dat het niet voelt als een enorme blunder.
In rode letters teruggeven ‘FOUT E-MAILADRES’ is niet heel erg motiverend.
De volgende boodschap komt echt heel anders over: ‘Het lijkt er op dat we je e-mailadres niet goed kunnen lezen. Wil je even controleren of het helemaal correct is?’
Landingspagina verbeteren:
#10 Zorg dat je meet in Google Analytics
Uiteraard is het leuk om een mooie landingspagina te maken. Maar nog interessanter wordt het om te meten wat de resultaten zijn.
Resultaten zijn simpelweg de ratio tussen alle bezoekers van je landingspagina en degenen die op je CTA geklikt hebben. Dit kan je in Google Analytics bijhouden.
Met deze resultaten kan je de landingpagina verder optimaliseren, maar bijvoorbeeld ook de mail of advertentie die mensen bij je landingspagina brengt.
Een lage conversie ratio kan betekenen dat mensen met onjuiste verwachtingen op je landingspagina komen. Maar het kan ook betekenen dat je niet de juiste mensen aantrekt.
En nu je landingspagina verbeteren!
Een heel gemakkelijke tool om snel en gemakkelijk goed converterende landingspagina’s te bouwen is Leadpages.
Probeer het gratis uit of lees eerst dit review artikel.
Interesse in andere krachtige tools om efficiënter en effectiever te ondernemen? Lees mijn uitgebreide artikel over efficiënter en effectiever ondernemen.