Niet waar dus, alhoewel ik weet dat het veel gezegd wordt.
Ook op Facebook kan je gerust met behulp van planner tools updates posten.
In dit blog laat ik je zien dat je echt niet via Facebook hoeft te plannen en dus tijd kunt besparen 😉
Wat is de issue?
Het is mogelijk om in Facebook je posts voor je Facebookpagina of – groepen in te plannen.
Behoorlijke klus als je vooruit wil plannen
- Immers, je opent je pagina (of groep)
- Maakt een nieuwe post
- Voert de tekst in
- Voegt een plaatje of video toe
- Klikt op Plannen of de kleine button in Facebookgroepen
- Voert de tijd in
- Klikt op Inplannen
- En.. Nee, niks: klaar!
- Volgende post weer precies dezelfde.
Het is net zo omslachtig als het lijkt (vooral niet over nadenken).
Geen mogelijkheid om content meerdere keren in te plannen – alhoewel je weet dat je content per keer maar door heel weinig mensen gezien wordt, geen optie om op verschillende plekken (een FB groep en je bedrijfspagina) tegelijk hetzelfde bericht te posten en zo zijn er nog wel meer nadelen.
Maar.. Er is een andere optie: updates posten met speciale tools.
‘Social media management tools’ of wel planners, waarin je heel gemakkelijk posts kan aanmaken en uploaden zelfs in sommige gevallen.
‘Social media management tools’ of wel planners, waarin je heel gemakkelijk posts kan aanmaken en uploaden zelfs in sommige gevallen.
Ben je niet bekend met deze tools?
Bekijk dan hier een overzicht van een aantal van deze planners.
Je kan content bibliotheken aanleggen van posts of alleen plaatjes of linkjes naar plaatjes/video’s en je kan die content inplannen.
Maar niet zomaar.
Je maakt vooraf schema’s.
Wanneer wordt welke content gepubliceerd en..
En nou komt het: 0p elk social medium dat jij kiest!
Dus je kan dezelfde content delen via Facebookgroepen, -pagina’s en bijvoorbeeld instagram, Pinterest en soms zelfs WordPress.
Nog mooier is het als je kan bepalen of bepaalde content vaker ingepland moet worden en hoe vaak dan en waar wel en niet.
Je begrijpt, voor online ondernemers lijkt het een soort Walhalla. Het scheelt je niet alleen heel veel tijd, maar denk eens het overzicht dat je krijgt over je eigen posts.
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is: je krijgt er statistieken bij!
En dat allemaal – als je de goede tool kiest – in één overzicht.
Maar… maar er is altijd een maar.
Er gaan geruchten dat Facebook je straft als je via deze social media planners je posts inplant.
En die straf houdt in dat je content aan minder volgers – nog minder dus – getoond zou worden.
Of dat opweegt tegen het gemak waarmee je veel meer posts kan inplannen, dat weet ik niet.
Maar goed, er zijn onderzoekjes gedaan die dit uitwijzen.
Geen diepgaand wetenschappelijk onderzoek (en dat knaagt dan wel weer even), maar goed er is gekeken naar effecten op reach (hier zou Facebook in kunnen sturen) en/of engagement (interactie met posts)
De details van die onderzoekjes zal ik je besparen, behalve dat het partijen waren die er belang bij hadden om te weten of het wel of niet werkte, zoals Buffer bijvoorbeeld.
En één van de onderzoeken werd door Mari Smith verwerkt in een Infographic.
En die wezen uit dat Facebook inderdaad straffen uitdeelde.
Maar wat onduidelijk bleef was of nu engagement – dat is wat jij en ik doen met die posts – of reach – dat is wat Facebook kan sturen – verminderd was. En het was ook niet helemaal duidelijk of ze de Facebookplanner afgezet hadden tegen social media planners.
De reden van dit artikel is dat ik nu weet dat het juist andersom is!
Reach is groter als je plant met social media planners!
Natuurlijk dit was voor de aankondiging van de grote shift door Mark Zuckerberg, maar ik verwacht dat dat geen effect zal hebben op de resultaten. Overall zullen resultaten verminderen, maar ik zie geen reden waarom de onderlinge resultaten tussen de verschillende planners ook beïnvloed zouden worden.
Wat is het geval?
Laatst stuitte ik op een blog van een Amerikaan op het onderzoekslab van – let op – Agorapulse.
En zijn experiment had wel wat wetenschappelijks.
Hij testte de hypothese dat Facebook het inplannen van posts door social media management planners afstraft.
Zijn test bestond uit een aantal weken lang op 3 FB pagina’s content posten volgens een bepaald tijdschema. Hij testte de eigen Facebookplanner en 3 verschillende tools: Hootsuite, Buffer en Agorapulse.
Om een lang verhaal (hier is de link naar het hele artikel) kort te maken:
Zijn conclusie was dat reach juist groter is als je plant met social media planners.
Bijkomend voordeel is dat je tijd bespaart.
Engagement dat heeft hij niet gemeten, want dat kan Facebook niet sturen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat je volgers denken dat zij niet hoeven te reageren, omdat je het niet zelf hebt ingepland.
Fijntjes wees hij op de manier waarop Agorapulse de posts verstuurt: de eigenaar van de posts is “Manager’ in plaats van Agorapulse. Dit doen de andere tools minder handig; zij zetten hun productnaam boven de post – Buffer, Hootsuite, MeetEdgar, enzovoort.
Maar wat moet je nu doen als onschuldige online ondernemer?
Vooral tijd besparen en goede content leveren en misschien een kleine opmerking maken over het feit dat je Buffer of Postplanner of nog iets anders als afzender op je posts hebt staan.
Geef onder deze post eens aan wat het met jou doet als je op Facebook een post ziet met een van de namen van een social media management systeem.
Dit is een overzicht van alle artikelen waar ik naar verwijs in dit blog voor het geval dat je het zelf nog eens wil doorlezen:
Artikel Social media lab by Agorapulse, aug 2017
Artikel van CoSchedule, apr 2017
Infographic Mari Smith met update
Lees ook:
9 Social media post planners vergeleken: welke past bij jouw bedrijf?