Een CRM systeem helpt je om je leads en klanten goed te ondersteunen.
Maar wat is het beste CRM systeem? Er bestaat CRM software voor elk type bedrijf, klein of groot.
Het beste CRM systeem voor jouw bedrijf vinden is best een klus. Als jij zoekt naar een CRM pakket of je vraagt je af of je een CRM systeem nodig hebt, lees dan verder.
In dit artikel leg ik je uit wat CRM software is. En ik geef een overzicht van allerlei verschillende CRM systemen met hun kenmerken.
Direct naar de conclusie? Klik dan hier.
Wat is een CRM systeem?
De betekenis van CRM is Customer Relation Management, ofwel relatiebeheer in goed Nederlands. Dat is niet per se een begrip dat de hele lading dekt. Als je namelijk kijkt naar wat de meest uitgebreide CRM software te bieden heeft, is dat heel veel meer.
In de basis draait het in elk CRM systeem om de klanten en relaties binnen jouw business. In eenvoudige CRM systemen kan je alleen klanten beheren. Denk daarbij aan contactmomenten, de verkopen en contactgegevens registreren.
Een heel uitgebreid CRM systeem biedt veel meer. Naast relatie-beheer kan je hele sales pijplijnen opzetten. Maar je kan ook uren (laten) registreren, projecten managen, offertes en facturen maken, de helpdesk faciliteren en zelfs je marketing voeren.
Voor wie is CRM software bedoeld?
Een CRM systeem is handig voor heel veel ondernemers, maar ik richt me hier op twee groepen (online) ondernemers.
Tot de eerste groep reken ik kennisondernemers en dienstverlenende experts, zoals business coaches, webbouwers, virtuele assistenten (VA), grafisch ontwerpers, videografen, fotografen, trainers, enzovoort.
CRM software is een uitkomst als je één op één met klanten werkt of projecten voor klanten uitvoert. Alle gegevens van leads en klanten staan bij elkaar, je registreert contactmomenten en afspraken en kan zelfs e-mails versturen vanuit het CRM systeem. En zeker als klanten vaker bij je terugkomen, is dat superfijn.
Een tweede groep bestaat uit die ondernemers die echt maatwerk leveren. Aan de levering gaat vaak een heel salestraject vooraf. Klanten vragen eerst informatie. Daarna een offerte. Gevolgd door wat aanpassingen, weer even wachten en daarna sluit je hopelijk de overeenkomst. Webbouwers, coaches, consultants of trainers bijvoorbeeld hebben vaak een dergelijk verdienmodel. Maar ook MKB ondernemers werken vaak met dergelijke sales trajecten.
Wat zijn de voordelen van een CRM systeem?
Overzicht, dat is het grootste voordeel van CRM software. En het gevolg van overzicht is dat je rust creëert en inzicht krijgt in waar je kansen laat liggen in je marketing&sales, wat wel en wat niet goed werkt.
Dus even op een rijtje de specifieke voordelen (mits je het CRM systeem goed gebruikt uiteraard)
- Alle contactgegevens van leads, klanten en/of partners staan bij elkaar
- Inzicht in tijd die jij of je team besteedt aan leads en klanten
- Inzicht in het aantal en type contactmomenten
- Inzicht in je pijplijn en daarmee in de te verwachten omzet
En aanvullend, afhankelijk van de het CRM systeem en de mogelijkheden die je kiest:
- Een centraal punt waar alle info over leads en klanten wordt verzameld, ook de vragen/klachten/problemen
- Beheren van projecten, wat een project management tool overbodig maakt
- Geen apart systeem nodig voor e-mailmarketing en/of voor je klantenservice
Heeft CRM software ook nadelen?
Het hangt een beetje af van de keuze die je uiteindelijk maakt, maar over het algemeen heeft een CRM systeem niet zoveel nadelen.
Het is natuurlijk belangrijk dat je de gegevens consistent bijwerkt, anders verliest het de toegevoegde waarde. Doe dit wel vanuit een bepaalde strategie, zodat duidelijk is waarom welke gegevens bijgewerkt moeten worden. Zeker als je met een team samenwerkt, is dit cruciaal voor het succes.
En als je heel veel functies in één systeem onderbrengt, kan het zijn dat niet alle functies lekker voor jou werken. En dan is het lastig om bijvoorbeeld het e-mailmarketingdeel te vervangen. Alle gegevens staan namelijk in dat ene CRM systeem. Dus als je een losse e-mailmarketing tool ernaast gaat gebruiken, zullen de contacten op een of andere manier in beide tools beschikbaar moeten komen.
Welke functies heeft CRM software?
Onbeperkt toegang tot alle artikelen
Een account aanmaken is nu (nog) gratis. Schrijf elk moment uit.