Twijfel je of ActiveCampaign nog steeds de beste e-mailmarketing tool is in 2021 en of je die moet aanschaffen of toch (nog) niet?
Lees dit review artikel en ontdek of het voor jou als blogger, webshopeigenaar, coach, trainer en andere ZZP-ers, de beste tool is om je emailmarketing op te zetten.
Ontdek in dit review wat ActiveCampaign biedt op het gebied van e-mailcampagnes, automatiseringen, koppelingen met andere systemen, of het een betrouwbaar systeem is en hoe gebruiksvriendelijk het is en waar je het voor kan inzetten. En welke mogelijkheden het biedt om uit te bouwen als je bedrijf groeit.
En hoe zit het met MailBlue? Dat is ook ActiveCampaign via een Nederlandse reseller, maar de mogelijkheden zijn exact hetzelfde.
Wil je liever een video bekijken dan lezen?
Ga dan meteen naar: Hoe werkt ActiveCampaign?
ActiveCampaign zelf ontdekken?
Probeer het gratis, 14 dagen lang
Wat is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is online software – je hoeft het dus niet te downloaden op je laptop – waarmee je emailcampagnes maakt en deelt en waarmee je heel gemakkelijk specifieke content deelt met specifieke doelgroepen.
Ik gebruik ActiveCampaign al jaren en ben er echt heel blij mee. De deelnemers van mijn online trainingen krijgen op de automatische piloot berichten die aansluiten bij waar zij in de training zijn. De koppeling met Woocommerce zorgt ervoor dat alles netjes geautomatiseerd verloopt.
Dat krijg ik voor elkaar doordat ik in ActiveCampaign op basis van tijdsintervallen en acties van cursisten specifiek reacties kan sturen.
En als mensen zich aanmelden voor mijn nieuwsbrief, ontvangen ze automatisch een aantal interessante artikelen. Op basis van hun kliks en replies kom ik dan meer te weten over wat voor hen interessant is.
De software van ActiveCampaign is gebruiksvriendelijk. Je hebt in no-time je eerste campagne verstuurd, ook als je niet super-ervaren bent in emailmarketing.
Is ActiveCampaign alleen een e-mailmarketingsysteem?
Hoewel e-mailmarketing de basis is, is ActiveCampaign meer. Het is ook een CRM, geeft je de optie om te chatten met je website-bezoekers, voordat ze op je lijst staan, en sinds kort kan je ook landingspagina’s maken.
De Lite versie van ActiveCampaign heeft alles voor een uitgebreide emailmarketing tool.
Landingspagina’s bouwen
In ActiveCampaign is het nu mogelijk om een landingspagina te maken.
Hiermee kan je zonder website contacten verzamelen. Een landingspagina kan je helemaal opmaken in je eigen huisstijl.
CRM systeem
Voor de ondernemers die meer nodig hebben dan e-mailmarketing, maar niet genoeg contacten en klanten hebben voor een groot CRM systeem.
Chats ofwel gesprekken
Direct contact met je klanten is uiteraard mogelijk via chatbots van Facebook of Manychat. Maar ook ActiveCampaign biedt de mogelijkheid voor live gesprekken met (potentiele) klanten. Na aanschaf van de Gesprekken (zo heet het in ActiveCampaign) kan je de bot installeren op je website.
Alle contactmomenten beheer je vanuit een inbox binnen ActiveCampaign.
Waarom ActiveCampaign gebruiken een goed idee is
E-mailmarketing is nog steeds een hele effectieve manier om klanten en prospects aan je te binden. De open-rate van emails blijft stijgen, zoals de resultaten van de Nationale Emailbenchmark uit 2020 laten zien.
Hieronder de trend van de open rates van e-mails van 2015 tm 2019. Er is een verschil als je de resultaten splitst tussen B2B en B2C zoals je hieronder ziet. Maar overall is de open rate gemiddeld boven de 35%. Het kan voor jouw branche en doelgroep nog veel hoger zijn.
ActiveCampaign geeft aan kleine ondernemers, trainers, coaches, adviseurs, ZZP-ers en MKB bedrijven een betaalbare oplossing voor e-mailmarketing die je gemakkelijk kan uitbreiden met modules voor CRM en Chats.
Je betaalt meer naarmate je groeit. Dat wil zeggen: als je aantal actieve contacten toeneemt, wordt je maandbedrag groter.
Het is gemakkelijk om een aanmeldformulier te integreren op je website, zodat het verzamelen van contacten vanzelf gaat.
Maar is ActiveCampaign de beste e-mail marketing software om te gebruiken in 2021?
Mogelijkheden e-mailmarketing
ActiveCampaign heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere e-mailmarketing tools.
Contacten beheren
Alles in ActiveCampaign draait om contacten. Duh, logisch zeg je misschien, maar sommige e-mailmarketing programma’s vragen je om eerst een lijst te maken. In Active Campaign hoeft dat niet.
E-mails maken en versturen
In dit review over ActiveCampaign verwacht je natuurlijk iets over het versturen van campagnes ofwel e-mails.
Een e-mail ofwel campagne genoemd, stel je samen met drag en drop. Je kan gebruik maken van aangeboden templates, maar je kan ook zelf een email(template) opbouwen. Pas de look en feel aan aan je huisstijl en voeg de content toe die je wil: tekst, afbeeldingen, video’s, social media buttons, enzovoort.
De emails in ActiveCampaign bouw je met drag en drop. Een hele handige optie is dat je blokken van de content conditioneel kan maken. Dat wil zeggen dat een deel van de content aan een selectie van de ontvangers getoond wordt, maar niet aan iedereen.
Nadat je een email hebt gemaakt, stel je de bezorging in. Het is mogelijk om emails vooraf in te plannen, maar je kan een campagne natuurlijk ook meteen na het maken versturen.
Formulieren
In Active Campaign bouw je formulieren op basis van de velden in een lijst. Deze contentvelden kan je verplicht maken als je dat wil. Verder kan je een formulier ook helemaal opmaken volgens je eigen huisstijl.
Verder geeft het je uitgebreide mogelijkheden om te bepalen wat er gebeurt als iemand zich inschrijft. Doorsturen naar een bedanktpagina, een tag toevoegen of het contact toevoegen aan een lijst.
Integratie met je website
Een vorm van integratie is de optie om formulieren op je website te plaatsen. Dit kan met een link of een embed code.
Een tweede vorm van integratie is een stukje code van je ActiveCampaign op je website plaatsen, zodat je gedrag van contacten op je website kan opvolgen met een gerichte email bijvoorbeeld. Deze event tracking is heel interessant als je producten of diensten op je website verkoopt.
Statistieken en rapporten
A/B testen ofwel splittesten is een handige manier om te testen welke onderwerpregels of inhoud van je emails het beste werkt.
In ActiveCampaign kies je bij het maken van je campagne of je een splittest wil doen of niet.
Daarna wijst het zichzelf. Afhankelijk van het testtype, pas je de content aan.
Sterke punten van ActiveCampaign
Het is te veel om uitgebreid in dit review te bespreken, maar ActiveCampaign heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere e-mailmarketing tools die ik er even uitlicht.
Bepaal zelf wat je vastlegt per contact
Per contact bepaal je zelf welke gegevens je vastlegt. Naast een vast set, bestaat de optie om zelf velden te definiëren die je wil vastleggen.
Daarvoor beschik je over de optie Eigen velden. Deze maak je zelf aan en je kiest uit allerlei typen velden, zoals tekst, datum, checkboxen, dropdownboxen enz.
Tags als geheim wapen
ActiveCampaign was een van de eerste e-mailmarketing pakketten die gebruik maakte van tags.
Een tag is een kenmerk dat je dynamisch toevoegt aan een contact. Je bepaalt zelf welke tags, wanneer worden toegevoegd en verwijderd. Als iemand een formulier invult om een ebook aan te vragen kan je een tag toekennen bijvoorbeeld, maar ook als iemand een product of training koopt in je webshop of als hij of zij een reactie stuurt op een email of klikt op een link in je email.
Vervolgens kan je contacten met een bepaalde tag heel gericht berichten sturen. Stel je voor, iemand heeft in jouw email geklikt op een link naar de landingspagina van een bepaalde training. Maar hij of zij heeft die training niet gekocht. Je weet nu dat er interesse is en met die specifieke tag trigger je een automatisering om een aantal vervolge-mails te sturen over die training en gerelateerde content.
Zie je hoe krachtig tags kunnen zijn?
En omdat je ze helemaal zelf beheert, kan je jouw emailmarketing helemaal op maat maken voor jouw bedrijf.
Maak automatiseringen in de visuele editor
In ActiveCampaign bouw je automatiseringen op met behulp van een visuele editor. Ondersteunend zijn de kleurtjes van de verschillende keuzes.
Trigger
Elke automatisering start met een trigger, zoals iemand die zich inschrijft voor een lijst, een tag krijgt, klikt op een email en nog veel meer mogelijkheden.
Elementen automatiseringen
Naast algemene elementen zoals e-mails, start en stopacties voor automatiseringen, wachtacties heeft ActiveCampaign ook zogenaamde doelen.
En doelen zijn superhandig, omdat het niet uitmaakt waar in de automatisering het doel bereikt wordt, de automatisering springt naar het doel en gaat dan verder.
Rekenen in automatiseringen
Binnen automatiseringen kan je rekenen met velden. Je kan bijvoorbeeld een conditie maken dat de automatisering pas verder na “de aanmelddatum + 7 dagen”.
Dit geeft je enorm veel flexibiliteit en zorgt dat je veel kan automatiseren.
A/B testen
A/B testen ofwel splittesten is een handige manier om te testen welke onderwerpregels of inhoud van je emails het beste werkt.
In ActiveCampaign kies je bij het maken van je campagne of je een splittest wil doen of niet.
Daarna wijst het zichzelf. Afhankelijk van het testtype, pas je de content aan.
Hoe werkt ActiveCampaign?
ActiveCampaign heeft heel veel mogelijkheden. Daar zit de moeilijkheidsgraad in. Niet zozeer in het leren werken met het programma.
Eigenlijk wijzen de basiszaken zichzelf. Bekijk de video om te zien hoe eenvoudig dit is.
Hoe goed is de bezorgratio van ActiveCampaign?
Als je emails verstuurt, wil je natuurlijk at ze in de inbox belanden van je contacten.
De bezorgratio (deliverability) is het percentage van contacten dat je emails ook daadwerkelijk in de inbox ontvangt van het totaal aantal contacten dat je aanschreef. Emaildeliverability Report maakt maandelijks rapporten van een groot aantal e-mailmarketing tools.
Deze vergelijking tussen ActiveCampaign en Mailchimp uit december 2020 laat zien dat de prestaties van ActiveCampaign beter zijn. Met ActiveCampaign bereikt bijna 70% van de mails de inbox, terwijl dat bij Mailchimp net iets meer dan 64% is. Het aantal emails dat kwijtraakt is 1,39% bij ActiveCampaign tegen 2,5% bij Mailchimp.
ActiveCampaign zorgt dus voor een goede bezorgratio, maar realiseer je dat niet elk email in de inbox belandt. Bij sommige providers, waaronder gmail, belanden veel emails in de Spam box. Wees je daar bewust van.
Jij kan zelf ook een aantal zaken doen om die bezorgratio zo hoog mogelijk te maken. Ontdek het in het volgende artikel. E-mailmarketing: 17 Tips om te zorgen dat je e-mails aankomen
Is ActiveCampaign Nederlands?
Active Campaign is een Amerikaans product. In Nederland is een aantal partijen reseller van ActiveCampaign, zoals MailBleu en SiteSmid. Zij bieden een vertaalde versie van de normaalgesproken engelstalige versie van ActiveCampaign.
Als je het belangrijk vindt dat je software in het Nederlands is, maak dan een account via een van bovenstaande partijen. Je betaalt niet meer per maand en de mogelijkheden zijn hetzelfde als van de engelse versie.
Is ActiveCampaign betrouwbaar?
ActiveCampaign is een betrouwbare partij. Naast dat de bezorgratio van emails behoorlijk hoog is, werken ze ook aan de beveiliging van het e-mailverkeer.
In 2003 is JasonvandeBoom in Chicago gestart met ActiveCampaign om zijn studie te kunnen betalen. Inmiddels heeft ActiveCampaign drie kantoren, in Chicago, Sydney en Dublin en is met meer dan 130.000 klanten in 170 landen geen kleintje meer.
Het is AVG proof, zodat je geen zorgen hoeft te hebben over de gegevens van je contacten en klanten. Je downloadt van de site van de reseller een verwerkersovereenkomst.
Lees hier wat jij kan doen en wat MailBleu en ActiveCampaign doen om te voldoen aan de AVG/GDPR wet- en regelgeving.
Service en ondersteuning bij gebruik van ActiveCampaign
Het niveau van de service hangt af van bij welke provider je je abonnement afsluit.
ActiveCampaign zelf heeft een uitgebreide bibliotheek van video’s en artikelen om je te helpen. Op hun site vind je ook een chat waar je je vragen kan stellen.
Twee Nederlandse resellers hebben hun eigen ondersteuning voor je geregeld, in het Nederlands.
MailBlue heeft een helpcenter ingericht met allerlei nederlandstalige artikelen om je te helpen. En daarnaast is er een Facebook community waar je je vragen kan stellen.
En je kan je vraag stellen via een support formulier, zodat je eventuele vragen en problemen wat verder kan toelichten.
Sitesmid heeft een chat geactiveerd binnen jouw ActiveCampaign met een snelle respons (uit ervaring).
Verder heeft SiteSmid de service dat hij iedereen persoonlijk helpt (als je dat wil) bij het opzetten van het ActiveCampaign account. Daarnaast toegang tot een kennisbank en de optie om een support ticket in te dienen.
Online Training ActiveCampaign
Als je behoefte hebt aan een online training om je op weg te helpen. Kijk dan eens naar de training van Lynn Vinke, de Salesfunnel Girl. Zij heeft een duidelijk, stap-voor-stap online videotraining met checklists en stappenplannen. Bovendien helpt ze je als je het nodig hebt.
Hoe gebruiksvriendelijk is ActiveCampaign?
Een paar aspecten van de gebruiksvriendelijkheid van ActiveCampaign wil ik er hier uit lichten.
Gebruiksgemak
ActiveCampaign is gebruiksvriendelijk onder andere door de gelaagde menustructuur. Je kiest eerst een hoofdcategorie, waarna je de subonderwerpen te zien krijgt. Ondanks dat ActiveCampaign een uitgebreid pakket is en veel mogelijkheden biedt, is het dus prettig in het gebruik.
En bij het maken van campagnes word je stap voor stap door het proces geleid, zodat je niets vergeet.
Bibliotheek van templates
ActiveCampaign geeft je de mogelijkheid om templates te maken voor je emails. Deze sjablonen geven je houvast voor zowel e-mailcampagnes als formulieren waarop je nieuwe inschrijvingen ontvangt. De templates zijn speciaal ontworpen om zo goed mogelijk te converteren.
En de keuze is groot. Er zijn diverse categorieën waar je uit kan kiezen.
Integraties
ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om te koppelen met allerlei verschillende tools (wel 300!). Een kleine greep zie je hieronder.
- WordPress websites en online leeromgevingen
- Webshops, zoals Woocommerce, Shopify
- Landingspagina's, zoals Leadpages
- Afsprakenplanners, zoals YouCanBookMe of Calendly
- Webinartools, zoals Webinarjam of Webinargeek
- CRM systemen, zoals Hubspot
- Formuliersystemen, zoals Typeform
- Databases, zoals Airtable
Nadelen ActiveCampaign
Is het allemaal top?
Nee, dat vind ik niet. Er zijn zeker verbeteringen mogelijk.
Statistieken niet top
Om te beginnen vind ik de statistieken van Active Campaign erg beperkt.
Dat gaat over de presentatie van statistieken over contacten, campagnes en automatseringen. Maar ook welke opties je hebt om zelf te selecteren welke parameters je belangrijk vindt.
Zeker een verbeterpunt.
Veel klikken
Het feit dat ActiveCampaign een gebruiksvriendelijk menustrucctuur heeft en je stap voor stap helpt bij het maken van campagnes heeft ook een keerzijde. Bovendien zitten sommige dingen toch niet helemaal logisch in elkaar.
Het zorgt ervoor dat je behoorlijk wat klikken nodig hebt om daar te komen waar je wil zijn.
Niet heel snel
En waar ik ook tegenaan loopt is de snelheid van ActiveCampaign, of liever het gebrek daaraan.
Natuurlijk wordt snelheid van een SaaS applicatie niet alleen beinvloedt door het programma zelf, maar ook door mijn internet verbinding. Toch vind ik het met regelmaat traag, terwijl ik daar bij andere programma’s niet veel last van heb.
Prijs ActiveCampaign
Je Active Campaign gratis 14 dagen uitproberen. Daarna kies je voor een abonnement. Er zijn verschillende abonnementen, Lite, Plus, Pro en Advanced. Om te beginnen voldoet Lite prima; upgraden kan altijd nog.
De tarieven hieronder zijn per maand als je per jaar betaalt (dus eenmaal per jaar betaal je voor Lite met een lijst van 500 contacten €9*12= €108). De gesprekken kan je als Addon bijbestellen, daar betaal je maandelijks een extra fee voor.
Conclusie:
In 2021 is ActiveCampaign zeker de beste e-mailmarketing tool
ActiveCampaign is zeker de beste e-mailmarketingtool voor allerlei ZZP-ers, zoals bloggers, coaches, trainers, adviseurs en MKB-ers en webshops die hun e-mailmarketing willen professionaliseren.
Ik zet het zelf al jaren in en ben er erg tevreden over. De belangrijkste pluspunten van Active Campaign nog eens op een rijtje
- Active Campaign biedt uitgebreide mogelijkheden die je van een emailmarketing systeem verwacht
- Het is gebruiksvriendelijk
- Automatiseringen bieden mogelijkheden voor gepersonaliseerde e-mailmarketing
- Koppelingen met allerlei software om op te volgen of je landingspagina goed werkt en om bezoekers te voorzien van meer relevante content.
- Naast e-mailmarketing biedt het interessante aanvullingen zoals CRM en gesprekken
- Het is heel betaalbaar en de kosten groeien mee met je bedrijf
Ik adviseer je zeker om ActiveCampaign zelf te proberen als je je emailmarketing naar een hoger niveau wil tillen.
Samengevat
ActiveCampaign zelf ontdekken?
Probeer het gratis, 14 dagen lang
Handig overzicht
Interesse in andere krachtige tools om efficiënter en effectiever te ondernemen? Lees mijn uitgebreide artikel over efficiënter en effectiever ondernemen.
Vergroot het succes van e-mailmarketing!
ActiveCampaign helpt je om het succes van e-mailmarketing te verhogen. Check deze blogs die je daarbij helpen.