ondernemen tools

Ondernemen op een effectieve en efficiënte manier? | De meest krachtige tools om te ondernemen voor jou op een rijtje

Ondernemen zit ons in het bloed bij HowToHotspot. Al onze kennis delen wij maar al te graag met jou, zodat het ondernemen een stuk leuker en gemakkelijker wordt. Wil je leren hoe bedrijfsprocessen geautomatiseerd kunnen worden, hoe je een hogere productiviteit krijgt, meer leads genereert, een eigen website bouwt, en ga zo maar door? Dan ben je hier aan het juiste adres! Lees snel verder, want HowToHotspot kan jou alles leren over effectief en efficiënt ondernemen! 

Inhoud

Tools om efficiënter en effectiever te ondernemen

Ondernemen is heel leuk, maar dan moet je wel weten hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Wanneer je maar iets doet en niet strategisch te werk gaat, wordt het vroeg of laat een zooitje.

Gelukkig hoeft het niet zo ver te komen. Er bestaan namelijk tal van interessante tools die jou helpen om efficiënter en effectiever te ondernemen!

Denk hierbij aan boekhoudsoftware, maar ook manieren om handig overleg te plegen, je scherm op te nemen, enzovoort. En wat dacht je van een goede planning maken, je bestanden allemaal veilig opslaan en mooie visuele content maken voor je bedrijf? Dat is net zo belangrijk!

blog Tools online ondernemen

Boekhoudsoftware: onmisbaar voor ondernemen

Wil je je productiviteit verhogen en heb je geen zin om uren te besteden aan de boekhouding?

Neem dan het besluit om een onmisbare tool zoals boekhoudsoftware te gebruiken. Dit scheelt je niet alleen veel tijd, het maakt het doen van de boekhouding ook een stuk eenvoudiger. De kans is groot dat je voortaan veel minder tegenzin of frustratie ervaart wanneer je boekhoudsoftware gebruikt.

Ondernemen met Paperdork

Een ontzettend interessant, gemakkelijk te gebruiken én populair boekhoudsoftwareprogramma is Paperdork.

Deze boekhoudsoftware maakt de boekhouding leuker, omdat je er inzage mee krijgt in de financiële kant van je bedrijf.

Natuurlijk is het verplicht om je boekhouding bij te houden voor de belasting, maar Paperdork is ook geschikt voor mensen die hun administratie gewoon op orde willen hebben, die zich niet druk willen maken over aangiftes en die zeker willen weten dat zij optimaal gebruik kunnen maken van ondernemersvoordelen.

Maak je boekhouding leuker én gemakkelijker door Paperdork te gebruiken.

Overleggen tijdens het ondernemen

Regelmatig overleggen op het werk is belangrijk om een goede werksfeer, een hoge productiviteit en een tevreden team te creëren. Door te overleggen en naar elkaar te luisteren, worden belangen behartigd, ontstaan nieuwe ideeën en meer eenheid.

Het algehele werkproces zal hierdoor verbeteren en daar heb je als ondernemer enorm veel baat bij.

Welke tools kun je nu het beste inzetten voor overleg met je klanten en je team?

Ondernemen met Zoom

Zoom is een handig programma waarmee je kunt videobellen. We hebben gezien hoe onmisbaar het internet en beeldbellen waren tijdens de piek van de pandemie. Nog steeds werken veel ondernemers vanuit huis.

Daarom is het verstandig om een programma zoals Zoom te installeren op je laptop of computer. Hiermee maak je gemakkelijk verbinding met anderen, kun je online overleggen en bespreken en heb je de mogelijkheid om anderen iets te leren of ergens van te overtuigen. Videobellen met Zoom is daarom een echte uitkomst!

Ondernemen met Whereby.com

Een andere handige tool om online videobellen mogelijk te maken, is Whereby.com.

Het grote voordeel van dit programma, is dat je het niet op je laptop, computer of smartphone hoeft te installeren.

Je kunt gewoon een gesprek starten wanneer dat nodig is, zonder dat je een download of wachtwoord nodig hebt.

En toch ervaar je de voordelen van een afgeschermde privé-omgeving om in te videobellen en kun je er prima teamoverleg met maximaal 4 mensen mee voeren.

Maak simpelweg een room aan op Whereby.com, deel de link met je gesprekspartner(s) en start het overleg!

Scherm opnemen tijdens het ondernemen

Dat online videobellen mogelijk is, is al geweldig. Maar hoe top is het dat je tegenwoordig aan scherm opnemen kunt doen?

Met een schermopname leg je een gesprek, presentatie of vergadering gemakkelijk vast. Dan kan iedereen die niet aanwezig kon zijn het later terugkijken. Of jij kunt de meeting zelf nogmaals op je gemak bekijken, als je dat fijn vindt!

Het is daarom van belang om hier goede tools voor te hebben. Tools die doen wat je ervan verwacht en die gemakkelijk in gebruik zijn. 

De fijnste tools voor tijdens het ondernemen

De fijnste tools om een schermopname te maken, die hebben we voor je opgezocht. Voor Windows werkt Camstudio het beste, voor Apple is dat Quicktime en wil je het beste voor beide besturingssystemen, kies dan voor Screencastify. 

Screencastify is een extensie van Google Chrome (de internetbrowser) die je gratis kunt downloaden. Het is een eenvoudig te gebruiken extensie waar je direct mee aan de slag kunt. Dit voorkomt dat je software op je computer of laptop moet opslaan.

Screencastify werkt namelijk gewoon via het internet. Nadat je hem als extensie hebt toegevoegd aan je browser, kun je direct beginnen met je scherm opnemen.

Het is zelfs mogelijk om jezelf te filmen en om geluid op te nemen bij de schermopnames die je maakt.

Klaar? Upload je opname dan naar Google Drive, YouTube of een andere bestemming en deel hem met de mensen die er baat bij hebben. Zo simpel is het! 

Projectmanagement inzetten om slimmer te ondernemen

Heb je op je werk te maken met verschillende projecten? Dan vind je het vast belangrijk dat de afhandeling van die projecten op een efficiënte manier verloopt. Dat is waar projectmanagement om de hoek komt kijken.

Het is dé manier om sneller en met een hogere kwaliteit bepaalde doelen te bereiken. Er zijn verschillende tools om aan projectmanagement te doen.

Je kunt zelf planningen maken en deze delen met je teamleden, maar je kunt er ook software voor gebruiken.  

Ondernemen met Asana

Een van de softwareprogramma’s voor projectmanagement is Asana. Het is dé perfecte managementtool, omdat het heel overzichtelijk is.

Het handige aan Asana is dat je er met een heel team in kunt werken. Zo kun je voor alle projecten taken aanmaken en die toewijzen aan specifieke teamleden.

Op die manier houd je het overzicht en weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. Het is ook mogelijk om deadlines in te stellen, notities toe te voegen en taken op voltooid te zetten zodra ze afgerond zijn. 

Asana is helemaal gratis te gebruiken, maar kan ook in (betaalde) abonnementsvorm gekozen worden. Gelukkig kun je met de gratis versie genoeg doen en zal het ervoor zorgen dat jij en je team voortaan efficiënter te werk kunnen gaan.

De gratis versie bevat de volgende mogelijkheden:

✅  Maak een ongelimiteerd aantal taken en projecten aan en wijs ze toe aan teamleden; 
✅  Verstuur een ongelimiteerd aantal berichten naar teamleden; 
✅  Sla een ongelimiteerd aantal bestanden op; 
✅  Werk samen met maximaal 15 teamleden; 
✅  Kies een weergave die bij jou past (kalenderweergave, lijstweergave, etc); 
✅  Koppel deadlines aan taken en projecten; 
✅  Download de gratis Asana app, zodat je altijd en overal toegang hebt tot de online omgeving. 

Brainstormen tijdens het ondernemen

Waar vroeger alle belangrijke meetings plaatsvonden met de meest belangrijke mensen binnen een bedrijf, wordt tegenwoordig steeds meer gebruikgemaakt van brainstormen met het hele team.

Dit levert aanzienlijk meer en betere ideeën op en het zorgt ervoor dat iedereen betrokken is en zich van belang voelt voor een project.

Brainstormen is dé manier om een vraagstuk of probleem op te lossen en samen naar een oplossing te zoeken. Je breekt even uit je dagelijkse werkzaamheden en zet je samen in om iets voor elkaar te krijgen. Dat werkt bevorderend voor het teamverband. Bovendien geldt vaak dat mensen samen tot betere ideeën komen dan alleen.

Brainstormen is ook een manier om de sfeer in een groep te verbeteren. Hoe beter mensen leren samenwerken, hoe meer zij elkaar zullen waarderen. Dat zal resulteren in een betere sfeer, waar iedereen zich goed bij voelt.

Ondernemen met Trello 

Het kan best een uitdaging zijn om brainstormen mogelijk te maken voor mensen die thuiswerken of om een andere reden niet op dezelfde locatie zijn. Tenminste, dat was voordat Trello ontwikkeld werd! Hiermee kun je de ideeën die tijdens het brainstormen zijn ontstaan gemakkelijk digitaliseren.

Hoe het werkt? Organiseer een (digitale) meeting en zorg ervoor dat iemand alle ideeën die ontstaan opschrijft op post-its. Is de vergadering afgelopen, dan kun je alle ideeën gemakkelijk digitaliseren.

Dit doe je door foto’s te maken van de post-its en deze te uploaden naar Trello. Daar kun je ze bijsnijden en in categorieën plaatsen. En iedereen kan ze zo gemakkelijk bekijken.

Dit werkt vele malen beter om al die waardevolle ideeën te bewaren. Bovendien kunnen die post-its daarna de prullenbak in, wat weer scheelt in de hoeveelheid troep op het kantoor!

Contentplanners voor efficiënt ondernemen

Gebruik jij al een contentplanner bij het ondernemen? Dit is een hele handige manier om nooit te vergeten wat je voor content moet maken en wanneer het af moet zijn.

Een contentplanner zorgt daarom voor overzicht en voor consistentie naar je doelgroep. Niet alleen jij en je team weten zo welke content wanneer verwacht wordt, maar je doelgroep ook!

Bovendien maakt een contentplanner het makkelijker om keuzes te maken, omdat je eigenlijk gedwongen wordt om beter na te denken over de content. Verder helpt het om nooit meer een deadline te missen, om lekker vooruit te werken wanneer je daar tijd voor hebt en om tussendoor nog wat dingen in te plannen. 

Als je weet waar je aan toe bent, weet je ook wanneer je een gaatje over hebt voor andere werkzaamheden. Of om lekker vrij te nemen!

Bovendien zorgt een contentplanner ervoor dat het hele team op de hoogte is van wat er te gebeuren staat. Niet alleen op het gebied van interne communicatie uitingen, maar ook wat betreft de content die op social media kanalen geplaatst wordt

De beste contentplanners voor efficiënt ondernemen

Je bent inmiddels vast overtuigd geraakt van het belang van een goede contentplanner. Daarom wordt het hoog tijd om je te vertellen wat de beste contentplanners zijn die jij en je team kunnen gebruiken om nóg efficiënter te werk te gaan. 

  1. Buffer; 
  2. Canva; 
  3. Coschedule; 
  4. Hootsuite; 
  5. Meetedgar. 

Wil je meer lezen over deze contentplanners? We schreven er eerder al een uitgebreid artikel over met 13 tools om snel social media posts in te plannen

Cloud opslagdiensten voor tijdens het ondernemen

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Je kent het spreekwoord vast wel. Wat het betekent, is dat waar gewerkt wordt, fouten gemaakt worden. En niets is zo vervelend als wanneer je weken of maanden gewerkt hebt aan een project, waarna iemand ‘per ongeluk’ alles verwijdert. Of waarna de computer ineens crasht.

Vroeger was je dan echt alles kwijt en kon je alleen met de mazzel van een back-up nog bestanden terughalen.

Tegenwoordig is het veel gemakkelijker om documenten, afbeeldingen, bestanden en projecten terug te halen.

Je kunt ze namelijk in de cloud opslaan. Dit betekent dat ze online opgeslagen worden en dat je er altijd en overal (waar je internetverbinding hebt) toegang tot hebt. Je kunt zelfs vanaf een ander apparaat toegang krijgen.

Elke verstandige ondernemer maakt gebruik van de cloud om zijn of haar werk veilig te stellen.  

De beste cloud-opslagdiensten om veilig te ondernemen

Misschien vind je het nogal spannend om al je documentatie online op te slaan.

Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Daarom is het van belang om te weten wat de beste cloud opslagdiensten zijn, zodat je zeker weet dat er goed met jouw projecten en bestanden wordt omgegaan. We hebben ze even voor je op een rijtje gezet: 

  1. Mega;
  2. iDrive;
  3. pCloud;
  4. Stack;
  5. Dropbox;
  6. Google Drive;
  7. iCloud. 

Ben je benieuwd naar deze cloud opslagdiensten en wil je er meer over lezen? Dan wordt het tijd om door te klikken naar ons artikel over de beste cloud-opslagdiensten voor VA’s en ondernemers.

Afsprakenplanners inzetten om effectief te ondernemen

Heb je de nodige tools geïnstalleerd, brainstormsessies gedigitaliseerd, alles opgeslagen in de cloud én is je contentkalender up to date?

Dan wordt het tijd om je afspraken eens onder de loep te nemen. En hoe kun je dat nu beter doen dan met een handige afsprakenplanner? Door een afsprakenplanner te gebruiken, voorkom je dat je dingen vergeet, afspraken dubbel inplant of niet toe komt aan belangrijke dingen. 

Welke afsprakenplanner het beste past bij jou en jouw bedrijf, hangt af van persoonlijke voorkeur en bedrijfsdoelstellingen.

Zo heeft een fysieke afsprakenplanner voor veel mensen nog de voorkeur.

Word je onderweg vaak gebeld en gemaild, dan is een online afsprakenplanner misschien een beter idee.

Daarmee kan degene die contact met jou wil opnemen zelf een afspraak inplannen. Vooraf geef je aan wanneer deze afspraken gepland kunnen worden in jouw agenda.

Zo voorkom je onverwachtse telefoontjes tijdens het rijden, tijdens andere afspraken of wanneer je eindelijk eens aan het genieten bent van je vrije tijd. Heel handig, dus!

De beste afsprakenplanners voor tijdens het ondernemen

We zien tegenwoordig wel vaker door de bomen het bos niet meer bij het kiezen van tools. Dat geldt ook voor het aanbod afsprakenplanners dat op de markt is.

Wil jij alleen de beste afsprakenplanners overwegen voor jouw onderneming? Dan wordt het tijd om het artikel te lezen wat wij eerder schreven: 6 afsprakenplanners op een rijtje: welke past het best bij jouw bedrijf? 

Hierbij hebben wij de volgende zes afsprakenplanners verkozen tot de beste afsprakenplanners van dit moment: 

  1. Calendly;
  2. Doodle;
  3. Onlineafspraken.nl;
  4. SetMore;
  5. Timetrade;
  6. YouCanBookMe (YCBM). 

Lees ons artikel om alles te weten te komen over deze afsprakenplanners en kies vervolgens welk onlineprogramma het meest geschikt is voor jou. Uiteindelijk gaat het erom dat jij je fijn voelt bij je manier van werken. En dat deze je meer tijd, efficiëntie en rust opleveren, natuurlijk.

Snelle computer – heel belangrijk tijdens het ondernemen!

Niets zo vervelend wanneer je hard wilt werken, doelen wilt behalen en een enorme berg werk wilt verzetten, maar je laptop of computer traag is.

Vaak geldt dat hoe langer je een apparaat in je bezit hebt, des te trager deze wordt.

Ben je voor je werk veel bezig op de laptop of computer, dan wil je natuurlijk wel dat deze net zo snel werkt als jij. Het liefst nog sneller! Dan hoef je je namelijk niet te irriteren aan vastlopende programma’s, talloze trage updates en andere dingen die jou van je werk afhouden.

Toch is het erg kostbaar om elke paar jaar een nieuwe computer of laptop te kopen.

En eerlijk gezegd is dat ook helemaal niet nodig. Tenminste, niet wanneer je de juiste tools in handen hebt voor snellere computers.

Ondernemen met OneTab

Dat is precies waar OneTab voor ontwikkeld is: computers sneller maken, door alle openstaande tabbladen in je browser te verzamelen onder één tabblad.

Het is een extensie die je kunt downloaden voor Google Chrome en Firefox en hij zorgt ervoor dat er geheugen bespaard wordt op je computer. 

Wanneer je aan het werk bent en meerdere dingen moet opzoeken, komen er al gauw meerdere tabbladen open te staan. Dit kan je computer trager maken.

Om dit te voorkomen, schakel je OneTab in. In plaats van 10 tot 20 tabbladen open te hebben staan, minimaliseert OneTab deze tot slechts één tab.

Wanneer je één van de vele tabbladen weer nodig hebt, kun je op de OneTab-tab klikken. Daar vind je de lijst van geopende tabbladen op chronologische volgorde. Klik simpelweg op de link die je nodig hebt en hij zal geopend worden.

Het is simpel, handig en gratis! 

Visuele content tools inzetten tijdens het ondernemen

Wil je je bedrijf nog meer laten opvallen, een beter merkimago creëren, jezelf als ondernemer in de spotlights zetten of reclame maken voor een bepaald evenement of project?

Visuele content tools helpen je om lekker creatief aan de slag te gaan en de mooiste ontwerpen te maken. Denk aan een nieuw bedrijfslogo, een visitekaartje, flyers, collages en social media content. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het tegenwoordig maken.

Helemaal zelf. Gewoon online. Zonder dure apparatuur.

Ondernemen en ontwerpen met Canva

Onze persoonlijke favoriet als het op visuele content tools aankomt, is Canva.

Met de gratis versie van dit online bewerkingsprogramma heb je al ontzettend veel mogelijkheden. Je kunt er van alles mee creëren, allerlei elementen, foto’s en teksten toevoegen en lekker variëren met kleuren en effecten.

Wil je nog een stap verder gaan? Kies dan voor Canva Pro, de betaalde versie van dit programma. 

Dat ondernemers betalen voor Canva, heeft verschillende redenen.

Zo kun je er veel tijd mee besparen, omdat het ineens een alles-in-een tool wordt om te ontwerpen, creëren en uploaden.

Bovendien geeft Canva je veel meer opties en keuzemogelijkheden, wanneer je de betaalde versie gebruikt. De mooiste elementen, templates, video’s, logo’s, frames en stickers komen beschikbaar en kun je onbeperkt inzetten voor jouw ontwerpen.

Wist je dat Canva Pro helemaal niet duur is? Voor slechts €9,17 per maand bij een jaarabonnement krijg je al toegang tot al die extra’s! 

Canva Pro background remover 1
Canva pro background remover 3

Supersimpel achtergronden van foto’s verwijderen

Ondernemen met Movavi

Een andere interessante visuele content tool om te overwegen, is Movavi. Het is geen concurrent van Canva, want Movavi is vooral gericht op video’s bewerken.

Je kunt er op een professionele manier mee knippen, plakken, muziek en effecten toevoegen en zo de mooiste video’s creëren. Van begin (scherm opnemen) tot eind (nabewerking). 

Je hoeft bovendien helemaal niet creatief te zijn om er iets moois mee te maken.

Een simpele, maar mooi uitziende video maken duurt slechts 20 minuten. Je kunt  bestanden  uploaden, oude of nieuwe video’s bewerken en gave effecten aan toevoegen.

Ben je tevreden? Dan deel je je video gemakkelijk met anderen of exporteer je hem naar YouTube, Vimeo, je eigen website of brand je hem op een DVD of Bluray.

Tools voor meer leads tijdens het ondernemen

Stel je voor dat je als ondernemer online producten wil verkopen. Je hebt een doelgroep en een hele specifieke niche gekozen, je hebt bedacht wat je deze niche gaat aanbieden.

Je hebt een website gebouwd en deze helemaal ingericht voor en afgestemd op jouw perfecte doelgroep. En nu wordt het tijd om geld te verdienen.

Je maakt reclame voor je website en het aantal bezoekers op neemt elke maand toe. Alleen er komt nog niet zoveel geld in het laatje.

Dan wordt het tijd om tools voor meer leads in te zetten. Want is het wel duidelijk voor een bezoeker wat er van hem of haar verwacht wordt op jouw website? Kan jouw doelgroep wel vinden waar zij naar op zoek is? Wanneer de stappen niet duidelijk genoeg zijn, kun je nog zoveel bezoekers naar je website trekken, maar dan zullen deze bezoekers nooit leads worden.

E-mailmarketing hoort bij ondernemen

Eén van de manieren waarop bezoekers wel voor leads kunnen zorgen, is door e-mailmarketing op de juiste manier in te zetten.

In e-mails kun je je doelgroep warm maken voor jouw aanbod. Je stelt een probleem aan de kaak waar jouw doelgroep mee kampt, je gaat hier dieper op in, je laat jouw expertise zien en je komt met een oplossing.

Die oplossing is jouw product of dienst. Het gevolg is dat mensen helemaal overtuigd raken van waarom ze iets bij jou zouden moeten kopen. En dat levert meer sales op!

De twee tools die je het beste kunt inzetten voor e-mailmarketing zijn naar onze mening Enormail en ActiveCampaign.

Laten we op allebei eens inzoomen om te zien wat voor programma’s het zijn en wat je er zoal mee kunt doen.

Ondernemen met Enormail

Enormail is een e-mailmarketingtool die je kunt inzetten om je bedrijf te laten groeien.

Het werkt gemakkelijk, maar is wel een heel compleet systeem.

Het is ontwikkeld door Nederlanders, waardoor alle instellingen ook in het Nederlands zijn en al jouw data wordt beveiligd opgeslagen bij Nederlandse servers.

Kom je ergens niet uit, dan kun je de Nederlandse helpdesk inschakelen, maar dat zal niet snel nodig zijn.

Dit e-mailmarketingprogramma spreekt namelijk voor zich. Verbind eenvoudig contacten met hun e-mailadres aan een funnel, inspireer je netwerk door hen interessante nieuwsbrieven te sturen en zorg ervoor dat bezoekers geconverteerd worden naar leads. 

Enormail is dé manier om je bedrijf te laten groeien en meer geld te verdienen.

Ondernemen met Active Campaign

En dan is er ook ActiveCampaign, e-mailmarketingsoftware die je online kunt gebruiken (en dus niet hoeft te downloaden), om e-mailcampagnes op te zetten.

Zo deel je de gewenste content heel gemakkelijk met jouw doelgroep.

Je kunt zelfs automatische e-mails instellen, zodat mensen die zich hebben aangemeld ook content ontvangen wanneer jij niet aan het werk bent.

Je kunt de klikratio en andere interessante gegevens analyseren en zo achterhalen wat werkt bij jouw doelgroep en wat niet. Op basis daarvan pas je je e-mailcampagnes aan en kun je nog meer succes en resultaat behalen.

Bovendien kun je er – naast e-mailcampagnes – ook landingspagina’s mee bouwen, een chatbot installeren en verschillende formulieren ontwerpen voor op je website.

Geen Nederlands product, maar Mailblue, een bekende Nederlandse leverancier, levert een Nederlandse versie.

Active Campaign automation overzicht
Automatiseringen maken is eenvoudig

Social media marketing inzetten tijdens het ondernemen

Niet alleen een contentplanner is van belang voor de hardwerkende en succesvolle ondernemer.

Een social media planner – om alles op het gebied van social media marketing bij te houden – is net zo relevant!

Wanneer je met je bedrijf alleen actief bent op social media, dan was je bij de algemene contentplanner misschien wat minder geïnteresseerd. Nu wordt het tijd om op te letten, want een social media planner is onmisbaar als je consistentie, professionaliteit en deskundigheid wilt uitstralen naar je doelgroep.

Met een social media planner houd je namelijk gemakkelijk bij welke content je op je social media kanalen plaatst, waar je deze content plaatst en wanneer je dit doet. Zie het als een specifieke agenda, speciaal voor je socials. Dat is het namelijk ook!

Ondernemen met Recurpost

Een van de social media planners die je hiervoor kunt inzetten is Recurpost. Dit is een onlinesoftware die Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Google My Business ondersteunt. Je kunt per social media kanaal een eigen contentschema aanmaken en zo heel overzichtelijk maken wat er moet gebeuren en wanneer bepaalde content geplaatst moet worden.

Je kunt ook zien wat er reeds geplaatst is en je kunt vooruitplannen, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat. Jouw business moet namelijk doorgaan, ook als jij zelf niet aan het werk bent! Heb je eenmaal iets gepost, dan kun je via Recurpost inzichtelijk maken wat het bereik is, welke berichten het beste scoren en wat de beste tijden zijn om iets te plaatsen. Dit kan namelijk per kanaal verschillen. Op deze manier leer je steeds meer over je onderneming én je doelgroep en kun je er steeds beter op inspelen. 

Ondernemen met Agorapulse

Wil je een social media planner gebruiken die je niet alleen helpt een planning te creëren, maar die jouw content ook direct plaatst op het gewenste social media kanaal? Dan is Agorapulse de tool voor jou. Organiseer, beheer, bespaar tijd, publiceer en analyseer. 

Agorapulse is verkozen tot de nummer één oplossing voor het beheer van sociale media en dat is niet voor niets.

Duizenden gebruikers vinden deze tool de beste, voornamelijk vanwege de beschikbare functies, het eenvoudige gebruik en de prijs-kwaliteitverhouding. Wil je eerst zeker weten dat Agorapulse iets voor jou is, test het dan gratis. 

Ondernemen met Missinglettr

Missinglettr geeft je de mogelijkheid om je content te hergebruiken en te delen, in minder tijd.

Deze social media tool maakt het mogelijk om reeds gemaakte content opnieuw te plaatsen, zodat deze opnieuw de aandacht van je bezoekers krijgt.

Het is de ideale manier om in the picture te blijven en toch niet zoveel tijd te spenderen aan je social media marketing. Het gaat hier vooral om content die geen houdbaarheidsdatum heeft, zoals blogs, podcasts en video’s.

Wanneer je die eenmaal hebt gemaakt, kun je ze blijven promoten. Dat is nog eens slim, hè?

Lees onze uitgebreide Missinglettr review om te ontdekken hoe het precies werkt. Dan kun je vandaag nog beginnen! 

missinglettr
Opvallen met MissingLettr sjablonen

Conversieoptimalisatie cruciaal voor succesvol ondernemen

Conversieoptimalisatie is een duur woord voor het omzetten van bezoekers naar leads (bijvoorbeeld klanten). Om dit goed aan te pakken, moet je een aantal stappen ondernemen.

De eerste stap draait om analyse en het bepalen van je doel. Wat wil je precies bereiken en wat moeten bezoekers op jouw website of in jouw webshop doen om jou hierbij te helpen? Moeten zij zich aanmelden voor de nieuwsbrief, inschrijven voor een webinar of moeten zij een product of dienst aanschaffen?

Hoe beter jij in kaart brengt wat er moet gebeuren, des te eerder jij je doelen zal bereiken en er conversieoptimalisatie zal plaatsvinden.

Ook belangrijk hierbij: relevante data verzamelen, aanpassingen doen in de praktijk en meten wat de resultaten zijn. 

Succesvol ondernemen met Leadpages

Handig voor conversieoptimalisatie, is één of meerdere landingspagina’s maken. Dit kun je doen met behulp van de online software Leadpages.

Deze tool maakt het mogelijk om op een gemakkelijke manier goed converterende landingspagina’s te ontwerpen die lead magnets beschikbaar maken.

Het is dé manier om bezoekers iets gratis aan te bieden in ruil voor hun e-mailadres en zo een contactenlijst op te bouwen die geïnteresseerd is in wat jij doet of aanbiedt.

Vervolgens kun je door middel van e-mailmarketing (zoals hierboven besproken) inspelen op de pijnpunten, problemen of behoeften van je doelgroep en hen opwarmen voor jouw aanbod. 

Zoekmachine marketing inzetten bij online ondernemen

Wie tegenwoordig wil opvallen met zijn of haar website of webshop, zal zich moeten verdiepen in zoekmachine marketing.

Dit gaat over het optimaliseren van betaalde en niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines, zoals Google.

Het wordt onderverdeeld in SEA (betaalde zoekresultaten) en SEO (niet-betaalde zoekresultaten). Hoe beter jij met je website scoort in de zoekresultaten, des te meer bezoekers er naar jouw website zullen komen.

Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt en jouw bezoekers tot leads weet te converteren, zal je steeds meer geld verdienen. Daarom is het heel interessant om bovenaan in Google te komen. 

Bovenaan in Google komen om succesvol te ondernemen

Hoger in Google komen doe je onder andere door sterke, pakkende teksten te schrijven die voorzien zijn van goede titels, koppen en sub-koppen.

Daarnaast moeten teksten overzichtelijk en goed leesbaar zijn, interne links bevatten (en eventueel externe, wanneer je aan affiliate marketing doet) en ze moeten over de juiste zoekwoorden beschikken.

Maak je daarnaast ook op de juiste manier gebruik van afbeeldingen en/of video’s in je teksten, dan zal Google dat extra weten te waarderen. Het resultaat is dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten en daardoor ook hoger in Google komt!  

SEA toepassen tijdens het ondernemen

Een manier om hoger in Google te komen, is door verstandig gebruik te maken van SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising, wat eigenlijk adverteren in zoekmachines betekent. Meer dan 92% van de Nederlanders gebruikt Google als standaard zoekmachine. Daarom is het van belang dat je je vooral op Google focust met advertenties.  

SEA stelt je in staat om potentiële klanten te bereiken die op zoek zijn naar jouw product of dienst, maar die jou nog niet kennen. Je kunt namelijk heel specifieke targets instellen door locatie, taal en zoekwoorden te gebruiken.

Bovendien betaal je pas wanneer iemand op jouw advertentie klikt en naar jouw website wordt geleid. Dit is goedkoper dan adverteren via radio of tv en je kunt al starten met een klein budget. Daardoor is het een heel toegankelijke manier om beter te scoren met je website en uiteindelijk een succesvollere business op te bouwen. 

SEO toepassen tijdens het ondernemen

Voordat je aan de betaalde advertenties begint, is het belangrijk om eerst een goede SEO (Search Engine Optimization) op te zetten.

Dit is eigenlijk de fundering van je website. Je hebt dit nodig om een succesvolle en aantrekkelijke website te bouwen die organisch (gratis) bezoekers aantrekt.

Ook hier kun je al veel resultaat mee behalen. Volgens onderzoek levert SEO tot 1.000% meer bezoekersverkeer naar je website op dan dat social media dat doet. Geef daarom prioriteit aan het opbouwen van een sterke SEO, zodat je goed gevonden wordt in Google. 

Videomarketing: onmisbaar tijdens het ondernemen

Videomarketing is het inzetten van bewegend beeld om een bepaalde boodschap over te brengen op je doelgroep. Je kunt zelf video’s maken of deze ontwerpen middels een vide0marketing tool.

De reden waarom videomarketing zo effectief is, is omdat mensen tegenwoordig overspoeld worden met content.

Teksten vallen minder op, je hebt meer tijd nodig om ze te lezen en vaak blijft de informatie niet eens echt hangen.

Video spreekt daarentegen echt tot de verbeelding, maakt meer indruk dan woorden en laat je passief toekijken.

Daarom is het zeker interessant om videomarketing te overwegen voor jouw onderneming.

Tools voor het bouwen van een eigen website – belangrijk om succesvol te kunnen ondernemen!

Wie online zichtbaar wil zijn met zijn of haar product, dienst, merk of onderneming, zal een eigen website moeten hebben.

Natuurlijk kun je met social media ook veel mensen bereiken, maar de voordelen van een eigen website zijn enorm.

Zo worden bedrijven tegenwoordig altijd even gecheckt via hun website om te zien hoe betrouwbaar ze zijn, wat hun aanbod is en of er recensies beschikbaar zijn.

En op een website kun je nu eenmaal veel vertellen, waardoor je van potentiële klanten echte klanten maakt.

Reden genoeg om een eigen website te bouwen. Maar hoe doe je dat precies? Welke hosting moet je kiezen en hoe kun je je website beveiligen? Dat gaan we je vertellen! 

Webhosting om goed te kunnen ondernemen

website

Wanneer je een eigen website gaat bouwen, zal je eerst de juiste webhosting moeten kiezen.

Webhosting draait simpelweg om het huren van een stukje opslagruimte op een server, zodat jouw website getoond kan worden. Wanneer iemand de domeinnaam van jouw website intypt, worden alle bestanden van jouw website ingeladen vanaf de server en kan de bezoeker alles bekijken.

Webhosting wordt aangeboden door verschillende hosting providers. Welke hosting provider de meest geschikte webhosting voor jou en jouw bedrijf aanbiedt, mag je helemaal zelf bepalen. Dit is namelijk afhankelijk van de mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren. 

iXL Hosting ondersteunt het ondernemen

iXL Hosting is een hostingprovider voor webhosting, die meerdere domeinen/websites binnen één pakket beschikbaar stelt. De helpdesk is heel vriendelijk en helpt zo snel mogelijk. Ze is zelfs telefonisch te bereiken, wanneer je ergens tegenaan loopt. Bovendien is het een bedrijf dat gebruikmaakt van een Nederlands datacentrum. Hierdoor weet je dat jouw website en de bestanden die erop staan goed beveiligd worden. Lees hier alles over iXL Hosting

Ondernemen met Groene Nederlandse Webhosting

Vind jij het belangrijk om voor groene webhosting te kiezen en daarmee je steentje bij te dragen aan het milieu? Kies dan voor partijen met groene Nederlandse webhosting.

Dit zijn webhosting bedrijven die duurzame keuzes maken en groene stroom inzetten om hun servers draaiende te houden.

Niet alle datacenters in Nederland gebruiken groene stroom en het is vrij lastig om te achterhalen welke dat wel doen. Daarom deze gratis tip van ons voor jou: groene Nederlandse webhosting partijen. We zetten ze even op een rij: 

  1. Antagonist;
  2. Greenhost;
  3. iXL Hosting;
  4. Natuurlijk Hosting;
  5. Nethosting;
  6. Vimexx;
  7. Yourhosting. 

Ga voor gedetailleerde informatie over deze webhosting partijen naar onze Groene Nederlandse webhosting review

Website makers om online te kunnen ondernemen

En dan nu het bouwen van een website. Wil je dat uitbesteden? Of ga je lekker zelf aan de slag? Tegenwoordig kan namelijk iedereen een eigen website bouwen, wanneer je een van de handige websitemakertools gebruikt.

Je hebt vast weleens van WordPress gehoord of een reclame op tv gezien van Jimdo. Ook Elementor Pro, Jouwweb en Phoenix zijn veelgebruikte website makers. Laten we er wat dieper induiken! 

Succesvol online ondernemen met Elementor Pro

Wil je een supersnelle en responsive website bouwen, dan kies je voor Elementor Pro.

Het is een plugin voor WordPress die je de mogelijkheid geeft om complete websites, webshops en landingspagina’s te maken. En dat allemaal vanuit één systeem.

Iedereen kan het gebruiken, want het is heel eenvoudig en Elementor Pro is erop ontwikkeld om jou te helpen hoog te scoren in Google.

Je hebt geen technische kennis nodig, je kunt gebruikmaken van een drag and drop systeem en het is zelfs mogelijk om alleen de gratis versie, genaamd Elementor, te gebruiken. 

Succesvol ondernemen met Jimdo

Nog zo’n handige tool om een website te bouwen zonder ervaring? Jimdo!

Dit platform helpt je om verschillende soorten websites te maken, zonder enige voorkennis of ervaring in websites bouwen.

Ga voor de standaard optie Jimdo Dolphin en maak gebruik van standaard templates en voorbeelden. Of kies voor Jimdo Creator en ga zelf aan de slag met je creatieve ideeën. Dit geeft je namelijk meer mogelijkheden.

Ze werken in elk geval allebei eenvoudig en snel, en dat is belangrijk wanneer je zelf een website maakt!

Lees ook onze Jimdo review voor meer informatie over dit systeem. 

Succesvol ondernemen met JouwWeb

JouwWeb stelt jou in staal om jouw eigen website te bouwen. Je kunt hiermee een online portfolio ontwikkelen, een webwinkel opbouwen of een gehele website lanceren.

Het onderscheidt zich van vele websitemakers doordat het een drag and drop functie bevat.

Je kunt zo eenvoudig en gemakkelijk een eigen website maken, door gebruik te maken van bestaande elementen en templates. Zo kan iedereen snel en gemakkelijk een eigen website maken!

De voordelen van Jouwweb: het is helemaal Nederlands, het biedt onbeperkte opslagruimte en bandbreedte, is gemakkelijk, werkt tijdbesparend en is 100% groen! 

Succesvol online ondernemen met Phoenix

Zie je het toch niet zo zitten om helemaal zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een website? Lees dan eens wat wij over Phoenix te vertellen hebben.

Wanneer je voor een Phoenix website kiest, word je dankzij handige software geholpen om snel een converterende website te maken.

Een bijkomend voordeel is dat het je in staat stelt om een geoptimaliseerde website te maken, één die goed gevonden wordt in de zoekmachines.

De kans is daardoor groter dat jouw website succesvol wordt en dat je jouw product en/of dienst zal verkopen!

Dankzij effectieve landingspagina’s, slimme conversietechnieken, een module voor productlanceringen én SEO-tools om hoger in Google te komen, ga jij met Phoenix zeker scoren

template voorbeelden
Voorbeelden Phoenix websites

Ondernemen met WordPress

Wil jij voldoende keuzemogelijkheden en vrijheid hebben bij het bouwen van je eigen website?

Dan is WordPress wellicht de meest interessante aanbieder voor jou. Het is een platform waar je websites kunt bouwen die helemaal in te richten zijn naar jouw persoonlijke voorkeur, doordat je de codes achter de schermen kunt aanpassen.  

WordPress is een gratis platform dat vooral gebruikt wordt voor het opzetten van blogs, maar het kan ook prima ingezet worden voor het maken van een website of webshop.

Het is de meest flexibele aanbieder, omdat je ontzettend veel thema’s (die geschikt zijn voor Google) en plugins kunt kiezen. Hierdoor kun je jezelf enorm onderscheiden van concurrenten. 

Ben je niet zo’n creatieveling, houd je niet van te veel keuzemogelijkheden of wil je gewoon een simpele website bouwen?

Dan kun je wellicht beter niet voor WordPress kiezen. Phoenix en Jouwweb zijn in dat geval meer geschikte keuzes vanwege hun eenvoudige drag and drop systemen.

Website beveiligen om online succesvol te kunnen ondernemen

Heb je een webhosting provider gekozen, een domeinnaam aangemaakt en ben je begonnen met de bouw van je website? Of je dat nu zelf doet of uitbesteedt, er is nog één ding waar je goed over na moet denken.

Hoe ga je je website beveiligen?

Het is namelijk heel belangrijk dat je jouw website beschermt tegen virussen en andere externe invloeden die schadelijk kunnen zijn voor jouw onderneming.

De oplossing: een website beveiligingstool die dit helemaal van je overneemt. Dan hoef jij je daar geen zorgen over te maken en kun je doen wat je het leukste vindt. Ondernemen! 

De beste website beveiligingstools om veilig te ondernemen

Nu wil je vast en zeker weten wat de beste website beveiligingstools zijn die je kunt inschakelen om jouw website veilig te stellen.

Gelukkig voor jou, schreven wij eerder een review over: ‘Hoe goed is de beveiliging van je website of online academie tegen hackers?’ 

Hierin leggen we uit wat het betekent als je website gehackt wordt en wat je zoal kunt doen om je website wel goed te beveiligen.

Houd bijvoorbeeld altijd je thema en plugins up-to-date, installeer niet zomaar elke plugin op je website en gebruik een sterke gebruikersnaam en wachtwoord.

Gelukkig zijn er diverse website beveiligingstools die jou kunnen helpen om je website nog beter te beveiligen. Wordfence is daar een goed voorbeeld van. Lees in het genoemde artikel nog eens rustig na wat je nog meer kunt doen om je website te beveiligen en je gegevens te beschermen tegen hackers. 

Laat een reactie achter!

Heb je vragen en/of opmerkingen? Laat een reactie achter en ik zal zo snel mogelijk reageren. Heb je ervaring met een bepaalde tool? Deel jouw ervaringen en inspireer daarmee andere ondernemers. Zij zijn je dankbaar 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *