Paperdork, de ideale combi = software + boekhouder

Via een Facebook groep kwam ik in contact met Nikkie den Dekker van Paperdork (rechts zie je Nikkie). Haar bedrijf intrigeerde me zo dat ik haar een aantal vragen gesteld heb.

Elke ondernemer die zijn of haar financiële administratie niet als hobby heeft, moet dit lezen. Paperdork hanteert namelijk een superinteressant concept: de software met een boekhouder erbij. 

Oh en dit interview is net even anders dan je gewend bent van mij. Geen videogesprek dit keer, maar een interview in blogvorm. 

Paperdork Nikkie

Inhoud

Ondernemers hebben vaak geen warm gevoel bij doen van de boekhouding. 

Kan je omschrijven wat jullie klanten voor elkaar willen krijgen? 

Ofwel, wat willen ze graag bereiken door Paperdork in te zetten?

Dat klopt helemaal.

Het bijhouden van de boekhouding wordt vaak gezien als een verplicht nummertje voor de Belastingdienst.
En dat is het natuurlijk eigenlijk ook, maar het is meer dan dat.

Het is ook een manier om inzage te krijgen in (de financiën van) je bedrijf.

Dat laatste is iets waar wij veel aandacht aan besteden. En door de boekhouding leuker en makkelijker te maken is dat ook steeds meer hoe onze klanten het gaan zien.

Maar natuurlijk zetten de meeste ondernemers ons nog steeds in, omdat ze

  • gewoon hun administratie op orde willen hebben,
  • zich niet druk willen maken over de aangiftes
  • en er wel zeker van willen zijn dat ze optimaal gebruik kunnen maken van ondernemersvoordelen.

Welke oplossingen hebben de ondernemers die bij jullie aankloppen al geprobeerd?

Er zijn allerlei oplossingen mogelijk om als ondernemer je boekhouding te doen of te laten doen.  

Er zijn inderdaad tal van oplossingen tegenwoordig en we zien letterlijk alles voorbij komen.

Van helemaal niets bijhouden tot uitgebreide boekhoudprogramma’s en traditionele administratiekantoren.

In de meeste gevallen zien we dat ondernemers nog niet lang zijn gestart, en het eigenlijk ook nog niet helemaal op orde hebben. Hier en daar hebben ze nog een bonnetje, of is er wat in Excel gezet.

Maar we hebben ook veel klanten die van grote boekhoudprogramma’s zoals Moneybird, E-boekhouden of Moneymonk komen.
Ze vonden deze dan vaak te complex of misten de hulp van een boekhouder.

Vervolgens komen ze naar ons voor de ‘total package’, omdat wij naast een boekhoudprogramma ook altijd een boekhouder toekennen.

Klanten van Paperdork gaan zelf aan de slag in het programma, maar er is meer.  

Wat zijn de drie belangrijkste pluspunten van jullie software? 

En wat is het allerbelangrijkste pluspunt voor ondernemers die werken met Paperdork als bedrijf?

Het allerbelangrijkste pluspunt is dat onze software echt simpel is, zonder in te leveren op functionaliteit.

ZZP Daily noemde ons boekhoudprogramma zelfs ‘het simpelste op de markt’. We hebben echt over alles enorm goed nagedacht, zodat het te begrijpen is voor een leek die 0 verstand heeft van boekhouding en belastingregels.

Daarnaast besteden we extra aandacht aan het verkrijgen van financieel inzicht (o.a. door je eigen doelen te stellen in de software) en is ons systeem modern en flexibel ingericht waardoor we gebruik kunnen maken van de nieuwste technieken.

Het belangrijkste pluspunt voor de ondernemer is dat ze op deze manier efficiënt kunnen werken:

  • Ze houden zelf hun administratie bij, wat echt weinig moeite kost
  • De boekhouder helpt ze met de lastige zaken

Hoe helpen jullie klanten met het (leren) gebruiken van de software?

Veel ondernemers willen niet afhankelijk zijn van een helpdesk of wie dan ook voor de dingen die ze zelf kunnen. 

Doordat wij ook met een boekhouder werken maken we altijd even kennis met (potentiële) nieuwe klanten.
In deze kennismaking krijgen ze daarnaast een uitgebreide persoonlijke demo van de software. De demo kunnen ze in de vorm van een filmpje daarnaast ook nog rustig nakijken.

En als er toch een vraag is? Dan kunnen ze die stellen aan Dorkie (onze bot) of aan hun boekhouder.

Hoe is het om te werken met Paperdork? Wat maakt het gemakkelijk?

Kan je eens wat laten zien? Jazeker, leuk zelfs!
Bekijk de screenshots zelf maar. 

Paperdork dashboard
paperdork to do lijst screenshot

Zoals je ziet is de hele look and feel van het programma modern en simpel. Dat geeft het al een heel andere uitstraling dan een traditioneel boekhoudprogramma.

 

Paperdork Resultaten M
paperdork kasboek screenshot

Welke functies heeft het programma?

Qua functies in het boekhoudprogramma zelf kun je van alles, zoals:

  • het stellen van je financiële doelen tot
  • het maken van facturen met iDEAL links
  • het koppelen van je bankgegevens 
  • het bijhouden van je taken

Eigenlijk teveel om allemaal apart op te noemen ☺

Waar trek je de grens? Wat kan niet met Paperdork?

We ondersteunen alleen de functies die 90% van de ZZP’ers nodig hebben. Dat wil zeggen dat wij geen functionaliteit gaan bieden voor allerlei uitzonderingssituaties. Denk aan bijvoorbeeld aan het ondersteunen van vreemde valuta.

Daarnaast trekken we een grens bij aspecten die we ‘te moeilijk’ vinden voor een boekhoudleek, zoals in het voorbeeld van de investeringen.

We willen voorkomen dat we een tool worden met duizenden knoppen waardoor het onnodig omslachtig en complex wordt.

Het is vast heel duur om samen te werken met Paperdork. Vertel, wat kost het. 

Absoluut niet!

Doordat wij een combinatie van een boekhoudprogramma en een boekhouder aanbieden, en ons boekhoudprogramma geheel in eigen beheer hebben, kunnen we automatiseren.

We kunnen processen super efficiënt inrichten waardoor ze niet veel tijd hoeven te kosten.

Je betaalt daarom voor het hele pakket als ZZP’er €550 en voor een VOF €350 per persoon per jaar.

Wat brengt de toekomst voor Paperdork en haar klanten?

Nog meer slimme tools, nog meer toffe features om boekhouden makkelijker te maken en nog meer efficiëntie.

We gaan met de tijd mee en vinden het leuk om de nieuwste IT technieken uit te proberen. Maar wel altijd met behoud van het persoonlijke aspect die klanten van ons gewend zijn.

Dus je zult echt niet alleen nog met robots moeten praten 😉

En natuurlijk de vraag of ik nog iets belangrijks vergeten ben te vragen 🙂 Brand los.

Ik zou het zo houden! Volgens mij een mooi lijstje vragen en 2 pagina’s lang ☺ Ik kan nog uren lullen hahah maar dan wordt het misschien te langdradig!

Contact opnemen? 

Tot slot, als ondernemers geïnspireerd zijn geraakt en met je in contact willen komen, hoe kunnen ze dat het beste doen?

Op onze website vind je uitgebreide informatie over ons concept. Het makkelijkst kun je ook via die weg je gegevens achterlaten.

Je hebt dan altijd binnen 1 dag een reactie voor het inplannen van een eventuele demo!

paperdork foto Nikkie achter laptop

Paperdork is een innovatieve totaaloplossing voor boekhouding.

Voor een vast bedrag per jaar krijg je toegang tot een online boekhoudapp en een ‘cijfermeester’ die checkt op fouten, alle aangiftes doet en waar je al je vragen aan kunt stellen.

Meer weten?
Bekijk de website van Paperdork of beantwoord de vraag of jij een boekhouder nodig hebt in de quiz.

Note van Mirjan

Na afloop vroeg ik Nikkie nog naar de beveiliging en privacy rondom hun oplossing. 
En dit is wat ze me schreef:

Ons boekhoudprogramma draait geheel in de cloud en we hebben er bewust voor gekozen om te werken met servers die in Nederland staan.
Tijdens de ontwikkeling zijn we bewust omgegaan met databeveiliging. We werken ook met een beveiligde verbinding, en zorgen voor goede back-ups.
De data zelf wordt ook niet voor andere doeleinden gebruikt verder dan het checken van de administratie en opstellen van de aangiftes.

Overigens grappig detail: we hebben hier nog nooit een vraag over gekregen.

Wat vind jij van dit blog?

Deel je feedback in de comments hieronder.

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.