wat is sea

Wat is SEA of Google Ads?

Je hoort het steeds vaker. “Doe jij al wat met SEA”? Of in plaats van SEA: “doe jij al wat met Google Ads?” 

SEA en Google Ads worden nog wel eens door elkaar gebruikt. En eigenlijk komt het op hetzelfde neer. Want ondanks dat beide termen iets anders betekenen, bedoelen we er hetzelfde mee. 

Maar wat is SEA of Google Ads dan precies?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Vertaald naar het Nederlands betekent dit “zoekmachine adverteren”. 

Sinds de opkomst van Google zijn steeds meer Nederlanders gebruik gaan maken van de zoekmachine. De zoekresultaten die op basis van een zoekopdracht worden vertoond, bestaan enerzijds uit organische zoekresultaten (gratis) en betaalde zoekresultaten (advertenties). 

Met SEA en Google Ads focussen we ons op de betaalde zoekresultaten. Met een betaalde advertentie in Google kom je bovenaan in de zoekresultaten. Hierdoor klikken veel zoekers op jouw website en kun je jouw aanbod aan de potentiële klant laten zien. 

Wist je dat alle Nederlanders 525 miljoen(!) keer per maand Googelen? 

Meer dan 92% van alle Nederlanders gebruikt Google als vaste zoekmachine. Met het adverteren op andere zoekmachines bereik je dus een veel kleiner publiek.

Hoe zit het dan met Google Ads?

Het advertentieplatform van Google heet Google Ads (voorheen Google AdWords). Heel simpel gezegd kun je via Google Ads een advertentie schrijven, inkopen op een bepaald zoekwoord, en tegen een bepaald bedrag per klik relevant verkeer naar jouw website sturen. 

Een voorbeeld

Stel je voor; je bent een herenkapper in Eindhoven. Dan is het interessant om te adverteren op het zoekwoord “herenkapper Eindhoven”. Want de kans is groot dat een bezoeker via dit zoekwoord langskomt in de kapsalon. En dan maak jij weer extra omzet. 

Om de zoeker van jouw kapsalon te overtuigen, schrijf je een leuke advertentie over het feit dat jij de beste herenkapper bent in Eindhoven. 

Jouw advertentie staat vervolgens bovenaan in de zoekresultaten en je scoort dagelijks klanten!

Oké ik geef het toe: zo simpel gaat het vaak niet. Er zijn namelijk meer herenkappers in Eindhoven die bovenaan in Google willen staan en daarom ook adverteren. Er is daardoor vaak veel concurrentie op interessante zoekwoorden.

Maar ik kan je één ding beloven: na het lezen van dit artikel ben jij de concurrentie te slim af en ga je geheid scoren!

Voordelen van SEA en Google Ads

SEA en Google Ads kennen veel voordelen ten opzichte van andere adverteermogelijkheden. 

✅ Je bereikt potentiële klanten die actief op zoek zijn naar jouw producten of diensten;

✅ Je betaalt alleen wanneer een potentiële klant daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en wordt doorgestuurd naar jouw website;

✅ Je kunt heel specifiek targeten op basis van locatie, zoekwoorden en taal;

✅ Veel goedkoper dan traditionele adverteerkanalen, zoals radio en tv;

✅Je kunt al starten met een klein budget, bij wijze van spreken met een budget van een paar euro per dag. 

wat is sea 1

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads werkt in de basis eigenlijk als een veiling. Iemand uit Eindhoven zoekt naar “herenkapper Eindhoven”. Vervolgens wordt in een aantal milliseconden een veiling gehouden. Daarbij kijkt Google onder andere naar wie het hoogst biedt. 

Maar dat niet alleen. Google wil dat degene die zoekt ook tevreden is met hetgeen hij te zien krijgt. Want anders gebruikt straks niemand Google meer maar bijvoorbeeld Bing. En dat willen ze natuurlijk niet!

Daarom kijkt Google ook naar de kwaliteit van je advertentie. Is jouw advertentie namelijk wel relevant? Als je bijvoorbeeld niet in jouw advertentie laat blijken dat je een herenkapper uit Eindhoven bent, maar gewoon een “normale kapper in de regio”, dan heb je een grote kans dat jouw concurrent een betere advertentietekst heeft geschreven en daardoor voorrang krijgt. 

Zonde, want dan loop jij een potentiële klant mis.

Natuurlijk is Google een commerciële organisatie en is er de mogelijkheid om, ondanks een slechte advertentie, bovenaan in Google te komen. Maar dan moet je hiervoor wel flink betalen. Vaak het dubbele van wat nodig zou zijn geweest met een goede advertentietekst. 

Een goede kwalitatieve advertentie is dus erg belangrijk en betaalt zich dubbel en dwars terug.

Van start met een Google Ads campagne

Wanneer je gaat starten met adverteren in Google, moet je eerst een campagne aanmaken. Hierbij heb je de ruimte om het volgende in te stellen:

  • Waar je wil adverteren. Dit kun je heel precies instellen. Zo kun je bij wijze van spreken in heel Nederland adverteren, maar ook alleen in een bepaalde straat.
  • De biedstrategie die je wil hanteren. Wil je bijvoorbeeld betalen per klik of betalen per 1000 vertoningen. Dit kun je hier instellen.
  • De taal van de doelgroep. Wil je bijvoorbeeld alleen Nederlandstalige mensen aanspreken of ook Engelstalig. Of misschien wel Russisch? Of wil je specifieke expats vinden in een regio?
  • Hoeveel geld wil je dagelijks investeren in de campagne? Werk je liever met een klein budget van €10 per maand, of pak je het liever groots aan en ga je voor een budget van meer dan €100 per dag? Alles kan.

Bij het bepalen van de instellingen is het dus belangrijk dat je een bepaalde strategie al hebt uitgedacht. Gelukkig kun je na livegang van de campagne altijd de instellingen wijzigen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan testen met verschillende biedstrategieën en analyseren welke biedstrategie het beste werkt. 

Verder met advertentiegroepen in je SEA-campagne

De kwaliteit van een SEA of Google Ads-campagne is erg belangrijk. Zoals je net hebt gelezen betaalt dit zich dubbel en dwars terug wanneer je aan de slag gaat met adverteren. 

Met deze 5 tips staan jouw Google Ads campagnes straks als een huis!

Maak meerdere campagnes en advertentiegroepen. Hierdoor gooi je niet alle zoekwoorden en advertentieteksten op één hoop, maar splits je alles goed uit. Zo kun je per zoekwoord een relevante advertentietekst schrijven. Dit is iets waar Google naar kijkt en jou als adverteerder ook voor beloont met lagere kosten per klik. 

Testen, testen en nog eens testen. Wanneer je start met adverteren verzamel je direct veel informatie. Zo kun je gaan bekijken vanuit welke locatie de beste resultaten worden behaald, welke advertentieteksten en zoekwoorden het beste presteren, welke biedstrategie het beste presteert en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Test daarom welke variabelen het beste voor jou werken om zo de resultaten steeds verder te verbeteren. 

Vertrouw niet blindelings op de aanbevelingen van Google. Het klinkt vreemd, maar de aanbevelingen van Google zijn niet vaak bedoeld voor jouw eigen bestwil, maar die van Google zelf. Je zult al snel tegen aanbevelingen aanlopen als “verhoog je budget” of “maak gebruik van een geautomatiseerde biedstrategie”. Pas deze wijzigingen niet gelijk toe omdat ze van Google vandaan komen, maar probeer op een logische manier te redeneren of deze wijzigingen goed zijn om te doen. Voer je een bepaalde wijziging door? Houd de resultaten dan goed in de gaten, zodat je altijd kunt bijsturen wanneer nodig is. 

Maak gebruik van extensies. Naast het schrijven van een advertentietekst kun je ook extensies aanmaken. Dit zijn kleine verlengstukjes die je aan jouw advertentie kunt toevoegen.

Zo is er een extensie waarbij je de USP’s van jouw onderneming kunt uitlichten (de highlight extensie), maar bijvoorbeeld ook een extensie waarmee je bezoekers naar een dieperliggende pagina kunt doorsturen (de sitelink extensie).

Is het één van jouw doelen om potentiële klanten aan de lijn te krijgen? Voeg dan een oproep extensie toe. Hierdoor kunnen potentiële klanten jou al vanuit Google zelf gaan bellen. Klikken ze hierbij niet op de advertentie? Dan is het een gratis klik en betaal je er niet voor.

Maak gebruik van remarketing. Google Ads bestaat uit veel meer dan alleen de zoekmachine van Google. Zo zijn er ook miljoenen websites aan het display netwerk van Google aangesloten waar jij banners op kunt plaatsen.

Zo kun je bijvoorbeeld websitebezoekers die op jouw website zijn geweest, maar nog geen waardevolle handeling als een aankoop hebben gedaan, ‘achtervolgen’ met banners op websites als nu.nl, marktplaats.nl en ad.nl. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld schoenen gaat bekijken en deze schoenen vervolgens overal ziet terugkomen. 

Maar met meer websitebezoekers ben je er nog niet....

Je wil ook dat bezoekers converteren en een waardevolle actie doen zoals het kopen van een product of contact met je opnemen. Hiervoor wil ik graag een gratis e-book met je delen. Namelijk een gratis conversie optimalisatie e-book ‘De Conversie Code’ dat IMU geschreven heeft.

Met dit gratis conversie optimalisatie e-book van IMU zet jij websitebezoekers om in klanten. Ontdek conversiekillers, de waarde van landingspagina’s en hoe je een bezoeker ‘conversie ready’ maakt. Bovendien leer je hoe je T.I.P.S inzet voor optimaal resultaat.

Hierdoor maak je rendement op je advertentie uitgaven. Het rendement kun je vervolgens weer investeren in de Google Ads campagne, waardoor jouw business exponentieel groeit! 

Maak als ondernemer of businesscoach gebruik van Google Ads

Ben je een ondernemer? Dan is Google Ads een niet te missen tool in jouw “gereedschapskistje”. Jouw potentiële klanten zoeken dagelijks via Google naar jouw producten of diensten. Door te adverteren ben jij online vindbaar en kan jouw business gaan groeien. Maar zorg dat je het slim aanpakt.

Het zoeken naar de juiste manieren om het maximale uit Google Ads te halen kan veel tijd in beslag nemen. En dan ben je er nog niet, want je moet ook precies weten hoe het werkt. Dit is zeker bij een groot programma als Google Ads niet zomaar gepiept. Je maakt snel fouten die in dit geval meteen veel geld kosten. Daar moet je voor waken. 

En heb je het gevoel dat je website of webshop nog niet helemaal optimaal zijn ingericht? Kijk dan bij de praktische, stap-voor-stap online trainingen van HowToHotspot opgericht. Bouw je online business zonder frustratie van techniek.

Tegenwoordig schieten de tools ons om de oren. En deze tools zijn voor jou als ondernemer of businesscoach juist een kans om jouw business verder te laten groeien. Maar inderdaad, verdiepen in deze tools kost nu eenmaal veel tijd. 

Ik test alle tools voor je en maak korte en duidelijke tutorials, gebundeld in stap-voor-stap trainingen. Zonder frustraties of tijdverlies doe jij het lekker zelf!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *