Misschien pas je het al jaren toe in je eigen onderneming en misschien heb je er nog nooit van gehoord. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarbij e-mails worden ingezet om informatie of nieuws naar de doelgroep te sturen.
Dit kunnen klanten zijn, maar ook potentiële klanten. Het is een manier om mensen aan je bedrijf te binden en klant te maken of om bestaande klanten te behouden. Dankzij e-mailmarketing stimuleer je de verkoop van je product(en) en/of dienst(en).
En het is een handige tool om in te zetten wanneer je je klanten van een leuk extraatje wilt voorzien, zoals een e-book of brochure. Toch wordt e-mailmarketing door veel ondernemers en bedrijven gezien als iets dat lastig is of ‘te technisch’. En daardoor laten zij het soms liever achterwege. Maar wist je dat je met e-mailmarketing juist heel veel voor elkaar kunt krijgen en dat het ontzettend zonde is als je die kans onbenut laat?
Enkele voordelen van een goed e-mailmarketing programma zijn dat je in beeld blijft bij de doelgroep, dat je eenvoudig en snel boodschappen verstuurt, dat je een mooie en professionele opmaak kunt instellen en dat je meer traffic naar je website genereert.
Het is overigens vrij makkelijk om te achterhalen wat de resultaten van je campagnes zijn, zodat je een volgende keer weet wat wel of niet werkt. En het is een eenvoudige manier om een betere band met je klanten op te bouwen. Bovendien wordt e-mail beter gelezen dan berichten die op social media geplaatst worden. Tel maar uit, je winst!
Het belang van een goede e-mailmarketingstrategie
Je begrijpt nu wel waarom het zo belangrijk is om een goede e-mailmarketingstrategie op te zetten. Vooral in een tijd waarin alles digitaal gaat, is e-mailmarketing een hele belangrijke factor voor ondernemers. Ten minste, als je wilt groeien met je bedrijf en meer klanten wilt bereiken.
Klanten aan je binden
Mensen die eenmalig iets bij jou kopen – wellicht per toeval – zullen je bedrijf, product of dienst niet voor altijd onthouden. Het is belangrijk dat jij hen daar als ondernemer een handje bij helpt. Zo kun je per e-mail aan aftersales doen en na aankoop van een product vragen om de mening van de klant. Maar je kan ook regelmatig nieuwsbrieven versturen en je klanten enthousiast te maken voor de rest van je aanbod.
In zulke e-mails zou je andere producten kunnen aanbevelen die ook relevant zijn voor je klanten of je kunt er interessante nieuwtjes in delen over je bedrijf.
Zorg ervoor dat je klant zich verbonden voelt met je product of merk, zodat hij of zij vaker terugkomt. En nog belangrijker; tevreden klanten vertellen hun vrienden, familie en kennissen ook graag over wat zij gekocht hebben.
Nadat je in een goed e-mailmarketing systeem geïnvesteerd hebt, zal je dat geld dubbel en dwars terugverdienen. Het is daarom echt een aanrader om dit te doen voor de groei van je bedrijf. En het hoeft bovendien helemaal niet duur te zijn!
Wat is het verschil tussen Mailblue en Active Campaign?
Ik hoor nog al eens de vraag wat het verschil is tussen Mailblue en ActiveCampaign? Dat is eenvoudig. Mailblue is een Nederlandse reseller van ActiveCampaign. Dat betekent dat alle mogelijkheden van ActiveCampaign beschikbaar zijn, de prijzen hetzelfde zijn, maar dat er Nederlandse support is. Eigenlijk is Mailblue dus ActiveCampaign met een Nederlands jasje.
Waarom Active Campaign mijn favoriet is!
Active Campaign voelt als een extra werknemer, zonder hiervoor een extra werkplek te hoeven inrichten. Wanneer je het systeem doorhebt, kun je er ontzettend veel voordeel van hebben. Zo stel je bijvoorbeeld automatische welkomst e-mails in, kun je je meest betrokken contacten/klanten achterhalen en is het mogelijk om informatie vanuit andere systemen te importeren.
Het systeem helpt je om de marketing te automatiseren waar niemand tijd voor heeft. En dat scheelt niet alleen heel veel tijd, maar ook veel geld en moeite. Juist daarom ben ik zelf zo’n fan!
Om erachter te komen of Active Campaign ook iets voor jou is, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Ben je het versturen van simpele, saaie nieuwsbrieven zat?
- Wil je meer inzicht krijgen in de resultaten van je nieuwsbrieven?
- Wil je meer inzicht krijgen in het gedrag van potentiële klanten?
- Houd je niet van de technische kant van e-mailmarketing?
- Wil je ondernemen makkelijker maken voor jezelf en meer automatiseren?
Is het antwoord minstens één keer ja? Dan kan ik je echt aanraden om met Active Campaign aan de slag te gaan.
Saaie nieuwsbrieven zijn hiermee verleden tijd en nadat je een interessant en gaaf exemplaar hebt verstuurd, kun je precies zien wat dat teweegbrengt bij je doelgroep.
Op die manier wordt ondernemen een stuk gemakkelijker, want je kunt eenvoudig leren van fouten en successen met gemak herhalen.
Dat is niet alleen fijn voor jou, maar ook voor de andere mensen binnen je bedrijf. Heb je eenmaal alles ingesteld en geautomatiseerd, dan hoef je er vrijwel niet meer naar om te kijken.
Active Campaign vs Mailchimp
Zeker bij startende ondernemers wordt Mailchimp vaker genoemd dan Active Campaign, wanneer het op e-mailmarketing aankomt. Dat komt voornamelijk doordat Mailchimp een gratis versie heeft en daardoor populairder is onder startende ondernemers.
Maar met Active Campaign kun je een betere marketingautomatisering instellen (visueel!), lijsten beter beheren en meer klanten bereiken.
Waar (de gratis) Mailchimp een prima keuze is voor eenvoudige, eenmalige e-mails, helpt het niet echt om klanten betrokken te maken. Je kunt niet gemakkelijk personaliseren of segmenteren.
Met Active Campaign kan dat wel. Daarmee creëer je een unieke beleving voor elke klant en is het mogelijk om met elk van hen een duurzame relatie op te bouwen. En daar heb je in de toekomst veel meer profijt van.
Active Campaign maakt het bovendien mogelijk om bijna elk onderdeel binnen je bedrijf te automatiseren, wat je ontzettend veel tijd zal besparen. Denk hierbij aan welkomst e-mails, sales funnels, aftersales, enzovoort.
Daarnaast is de CRM bij Mailchimp simpelweg een lijst met contacten. Bij Active Campaign is het veel meer dan dat. Het is als een extra werknemer voor je bedrijf, waardoor elk onderdeel van het verkoopproces geautomatiseerd en beheerd wordt. Hoe minder omkijken je daar naar hebt, des te meer tijd er over blijft om te focussen op de klant en de groei van je bedrijf!
En je kan zelfs een chatfunctie op je website installeren die je vanuit ActiveCampaign beheert.
Wat er mogelijk is met dit systeem
Wil je voortaan de juiste e-mails versturen naar de juiste, specifieke personen? En wil je mensen een tag meegeven, zodat je precies kunt zien wat ze allemaal volgen op jouw website of in jouw webshop?
En wat dacht je van het bouwen van ijzersterke funnels, zodat mensen jouw producten met nog meer regelmaat zullen afnemen?
Bovendien kun je je e-mailsysteem koppelen aan programma’s zoals WooCommerce, zodat mensen na een bestelling direct op de goede mailinglijst terechtkomen, de juiste tag krijgen én de juiste e-mails zullen ontvangen.
Active Campaign is écht een superhandig en compleet e-mailmarketing programma. Uit eigen ervaring kan ik het daarom enorm aanraden.
Aan de slag met Active Campaign!
Ben je er klaar voor om alles te ontdekken over Active Campaign zonder dat het je enorm veel uitzoekwerk kost? Sta je te springen om meer uit je bedrijf te halen en e-mailmarketing onder de knie te krijgen voor het verhogen van je omzet?
Maak dan nu een account aan bij Mailblue, een Nederlandse reseller van Active Campaign, waardoor je een Nederlandse helpdesk hebt tijdens gewone kantoortijden. En niet onbelangrijk, toegang tot uitgebreide handleidingen en uitleg in het Nederlands.