Waarom jij je e-mailmarketing niet wil opzetten als one-size-fits all
Gisteravond was ik de handschoenen, sjaals en mutsen aan het sorteren en bedacht me wat wel heel handig is.
Veel sjaals en mutsen zijn van het type ‘One Size Fits All’ en dat betekent dat ze uitwisselbaar zijn tussen de kinderen onderling en soms zelfs met mij. Toch zie ik ze eigenlijk altijd met de sjaal of muts (als ze die al dragen) van hun voorkeur.
Zo gaat het ook nog vaak met e-mailmarketing; e-mailmarketing opzetten is maatwerk voor elke ondernemer, maar we doen vaak one-size fits all.
Ik dacht aan mijn e-mailmarketing, uit 2010 en zelfs vorig jaar nog wel.
Ik stuurde elke 2 weken een blog naar mijn lijst.
En het onderwerp plukte ik uit dagelijks werk, artikelen die ik las of gesprekken met allerlei mensen.
Als ik terugdenk aan die mailings en de resultaten, weet ik dat ik daarmee veel mensen verveeld heb.
De artsen vonden de ICT dingen niet zo interessant en de ICT-ers waren niet altijd blij met mijn visie op de veel te technische benadering vanuit de ICT-ers.
Eigenlijk de ‘one-size-fits-all’ benadering, maar dan werkt ie niet.
Inmiddels weet ik beter, wat niet betekent dat ik het ook altijd beter doe 😉
Maar het heeft me wel tijd gekost om te beseffen hoe ik mijn e-mailmarketing moest opbouwen.
Was ik er toen?
Nou nee, want toen kwam de uitdaging om het ook nog goed in te bouwen in mijn e-mailmarketingtool.
En ook dat heeft de nodig tijd gekost.
Ik leer nog elke dag, maar ik bouw nu doelbewust aan structuren om de mensen op mijn lijst zoveel mogelijk waarde te bieden.
De basis daarvan is dat ik rekening houd met hun wensen.
Simpel eigenlijk.
Lees ook:
Waar moet je op letten bij het kiezen van een e-mailmarketingtool?
MailChimp of ActiveCampaign voor online startende coaches, therapeuten of trainers? MailChimp tenzij
Nederlandse e-mailmarketing tools
MailChimp of ActiveCampaign: wat past bij jou? Doe de quiz en maak je keuze
Hoe start je MailChimp Automation op een specifiek moment? Quick tip