Waar moet je op letten bij het kiezen van een e-mailmarketing tool?

alternatieve e-mailmarketing

Update: juni 2017

‘The money is in the list’ die heb je waarschijnlijk al duizenden keren gehoord.
Leuk, maar welke tool is het beste? Wat zijn de verschillen? Wat heb je echt nodig? En waar moet je op letten?

Ik heb 7 veelgebruikte e-mailmarketing tools op een rijtje gezet, 3 Nederlandse en 4 Amerikaanse.

Nederlands wil zeggen, helemaal Nederlands: het bedrijf is in Nederland gevestigd en het product is helemaal Nederlandstalig. Dus de ondersteuning is ook in het Nederlands.

In dit deel besteed ik eerst aandacht aan waar je eigenlijk op moet letten. Met andere woorden: wat is belangrijk bij het kiezen van een (andere) e-marketing tool?

Net als met alles wat je doet, vraag je je eerst af wat je wil doen. Dus bepaal wat je doel is met e-mailmarketing. Als je af en toe een mail wil sturen, dan is een heel duur programma niet zinvol. Wil je echt werk maken van e-mailmarketing dat zijn de volgende features of mogelijkheden onontbeerlijk:

Personalisatie

Het aantal e-mails dat mensen krijgt stijgt enorm. Je merkt het zelf ongetwijfeld ook. Eén mail versturen naar iedereen op je lijst kan eigenlijk niet meer. Je hebt dus een mogelijkheid nodig om mensen onder te brengen in groepen of kenmerken aan mensen te hangen die je kan gebruiken bij het versturen van e-mails op basis van groepen of kenmerken. Daarnaast is het goed om te zien dat in de huidige generatie e-mailmarketingtools je de berichten kan voorzien van naam en eventueel andere persoonlijke gegevens. Hoe groter je lijst, hoe belangrijker deze mogelijkheden zijn.

Inschrijfformulieren

Je wil graag dat mensen zich kunnen aanmelden voor je aanbod. Daarvoor heb je een formulier nodig, sign up, registratie of aanmeldformulier genoemd. Dit formulier kan je aanroepen met een URL en dan opent de aanmeldpagina zich. Maar vaak is het mogelijk om je formulier op je website te plaatsen, zodat het niet nodig is om van je pagina naar een echt sign up formulier te gaan. Hiervoor zijn allerlei mogelijkheden afhankelijk van het type website dat je hebt. Verder wil je verschillende veldjes kunnen toevoegen aan je inschrijfformulier.

Delen van je lijst kunnen aanschrijven – segmenten of groepen kunnen maken
Mensen die zich net op je lijst hebben aangemeld, wil je misschien een ander bericht sturen dan mensen die al klant bij je zijn. Dit wil je gemakkelijk voor elkaar krijgen.

Automation of autoresponders

Autoresponders is een serie emails die automatisch verstuurd wordt. Na een bepaalde trigger – iemand meldt zich aan of klikt op een link bijvoorbeeld – wordt een serie emails verstuurd met een tussenpauze die je zelf instelt. En ook hier kan je weer onderscheid maken tussen verschillende triggers.

Analyses of statistieken

Welke output krijg je van de applicatie? Hoeveel ontvangers de mail hebben geopend, hoeveel mensen geklikt hebben op een bepaalde link. Of mensen de mail hebben doorgestuurd, wanneer de mails geopend werden en meer van dit soort gegevens.

Koppelingen

E-mailmarketing werkt nog beter als mensen zich aanmelden voor je lijst via andere kanalen dan alleen het sign up form. Als iemand bijvoorbeeld een vragenlijst invult en daarop zijn/haar emailadres achterlaat, is het handig als dat meteen op de juiste e-maillijst terecht komt. Een ander voorbeeld, als een klant via je webshop een online of off-line product koopt is het fijn als de gegevens van die klant meteen ook op de goede e-maillijst belanden. Kortom, goede koppelingen met andere software nemen je veel werk uit handen.

Opt out

Een beetje overbodig misschien, maar je bent verplicht om mensen een simpele manier te geven om weer af te melden van je mailinglijst.

Double optin/ Dubbele optin

Aanmelden voor je lijst door het geven van een e-mailadres en eventueel andere data, heet een optin.
Het idee is dat jij en ik niet zomaar emails krijgen van allerlei bedrijven en mensen waar we niet om gevraagd hebben, SPAM dus.
De kwaliteit van je lijst wordt beter als mensen hun aanmelding moeten bevestigen. Dat heet dubbele optin.
Het vervelende is dat dubbele optin soms wat te veel is voor sommige mensen.
Immers, iemand is geïnteresseerd in je aanbod op je website of Facebookpage en meldt zich aan voor je ebook, webinar of masterclass, maar dan moet hij of zij eerst weer naar de mailbox om de aanmelding te bevestigen.
Dit doet niet iedereen.
Maar het goede is wel dat iemand die dat wel doet echt geïnteresseerd is.
Dubbele optin is in Nederland (nog) niet verplicht (zie deze webpagina van de Stichting Reclame Code).

A/B testen

Als je lijst al wat groter is, kan A/B testen handig zijn.
Wat het is?
Je maakt 2 versies van je mail of twee versies van je titel van je mail en stuurt die naar twee groepen.
De versie die het beste werkt, gebruik je om je hele lijst te mailen.
Dit werkt natuurlijk niet bij een lijst van 40 mensen.

Wat is nog meer handig?

Enig inzicht in bounce rates per provider.
Wat is een bounce rate? Dat is mail die niet bezorgd wordt.
Bij de ene e-mailmarketing tool lijkt het hoger te zijn dan bij de andere. Het kan te maken hebben met de emailadressen van je inschrijvers als er bijvoorbeeld fouten in mailadressen (gmial ipv gmail) staan. Deels voorkom je dit met double optin. Maar ook als jouw eigen afzender-emailadres van een gratis account is – gmail of hotmail bijvoorbeeld – kan het de bounce rates verhogen.

Welke ondersteuning kan je verwachten bij vragen en problemen kan een factor van belang zijn.
De taal is een, maar ook of je een helpdesk kan bellen, of je kan chatten of emailen of alleen kan zoeken in een kennisbank of een serie uitlegvideo’s.
Het is natuurlijk belangrijk om te bepalen wat jij belangrijk vindt.

Wordt vervolgd!

In het volgende blog bespreek ik 3 Nederlandse emailmarketingtools.
Welke? Dat zijn op alfabetische volgorde: Autorespond, Enormail en La Posta.
In deel 3 komen vier Amerikaanse tools aan bod: ActiveCampaign, Aweber, Getresponse en Mailchimp.

Gebruik jij een ander tool of vind je een onderwerp superbelangrijk dat ik niet heb genoemd?
Laat het me weten via email of in de comments hieronder.

Geef een reactie
*
*