SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands is het zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je content optimaliseert voor search engines – zoekmachines -, zoals Google Chrome, Edge, Safari, Bing, enzovoort.

Natuurlijk is het niet de bedoeling om alleen voor zoekmachines te schrijven. Uiteindelijk zullen mensen jouw content lezen en waarderen (of niet). De zoekmachines helpen je alleen om de content op het juiste moment bij de juiste personen onder de aandacht te brengen. Daarom is aandacht voor SEO belangrijk als je gevonden wil worden.

SEO heeft een technische component, zoals schone code of een snelle website. Daarnaast is er een inhoudelijke component. Hier kan je zelf heel veel aan doen:

Op welke zoekwoorden (keywords) wil je gevonden worden?

  • Zorg dan dat die zoekwoorden en synoniemen ook in je tekst voorkomen
  • Maar ook in de titel van je artikel of blog en in de permalink (de url)
  • En zorg dat er een H1 en H2 heading in je artikel staat
  • Maak de paragrafen niet te lang
  • Zorg dat je artikel een minimale lengte heeft van 600 woorden
  • Voeg een inhoudsopgave toe
  • Zorg dat elk plaatje voorzien is van een alt-tekst
  • Verklein je foto’s en plaatjes met bijvoorbeeld Tiny PNG voordat je ze uploadt
  • Zorg dat plaatjes, foto’s en video’s pas laden als je bezoeker bij die inhoud op de pagina is (lazyload)

In WordPress kunnen plugins, zoals Yoast en Rankmath, je helpen om je tekst zo goed mogelijk voor SEO te optimaliseren.

Wat is SEA of Google Ads?

Je hoort het steeds vaker. “Doe jij al wat met SEA”? Of in plaats van SEA: “doe jij al wat met Google Ads?”InhoudHoe zit het dan met Google Ads?Voordelen van SEA en Google AdsHoe werkt

Lees verder »