Heb je een website, dan wil je natuurlijk dat deze gevonden wordt door je doelgroep. Ongeacht het doel van je website (informeren, verkopen, activeren, enthousiasmeren, enzovoort) is het van belang dat je de mensen bereikt die je wilt bereiken. Anders heeft het niet zoveel nut om tijd en geld in je website te stoppen.
Meer relevante websitebezoekers, betekent meer potentiële klanten en dus meer omzet. Het optimaliseren van een website door middel van conversieoptimalisatie is daarom van groot belang.
Conversieoptimalisatie omvat alle marketingtechnieken en technische verbeteringen die helpen om bezoekers naar je website te krijgen en vervolgens klanten of kopers van hen te maken. Wanneer je deze tactiek vooraf goed uitstippelt, kun je er veel profijt van hebben.
Ook het onderwerp conversie optimalisatie webshops wordt steeds populairder. Voor een webshop geldt namelijk hetzelfde als voor een standaard website: hoe meer verkeer, hoe beter.
Conversie optimalisatie betekenis
Laten we eerst even stilstaan bij de exacte conversie optimalisatie betekenis:
het omzetten van een bezoeker op een website of in een webshop naar een klant of lead.
In feite is conversieoptimalisatie alle handelingen die je verricht om meer resultaat te halen uit het aantal websitebezoekers.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en doelgroep van de website of webshop. Op basis daarvan worden marketingtechnieken voor conversie optimalisatie toegepast, om zo niet alleen het design, maar ook het gedeelte ‘achter de schermen’ zo goed mogelijk aan te passen.
En ook de SEO: Search Engine Optimization hoort hierbij. Dit bepaalt namelijk hoe vindbaar jouw website of webshop is in Google als iemand naar jouw product en/of dienst op zoek is.
Technische conversie optimalisatie kan eigenlijk worden onderverdeeld in drie kerntaken:
- Optimaliseren van de websitesnelheid;
- Optimaliseren van de website/webshop voor mobiel en/of desktop;
- Prestaties van de hosting verbeteren en paginafouten herstellen.
Hoe werkt conversie optimalisatie?
Wanneer je een website of webshop aanpakt door middel van conversie optimalisatie, kijk je als eerst naar de zoekwoorden en de teksten.
De teksten moeten aansluiten op de zoekintentie die iemand heeft wanneer hij of zij Google of een andere zoekmachine gebruikt.
Het is daarbij belangrijk om bepaalde zoekwoorden te gebruiken. Die zoekwoorden zijn woorden die internetgebruikers (potentiële klanten) invullen om jouw product of dienst te vinden. Hoe beter jij je teksten hierop aansluit, hoe groter de kans dat iemand jouw website voorbij ziet komen en daar naartoe gaat voor een aankoop.
Wil je meer leren over SEO? Verstandig! Dit gaat namelijk niet alleen over de websitecontent, maar ook over de optimalisatie per pagina en over het toevoegen van links. Die combinatie zorgt uiteindelijk voor een betere ranking in Google.
5 conversie optimalisatie tips
Tip 1: Zorg voor een snelle website
Wanneer je zelf een website bezoekt, wil je dat deze snel reageert. Als het laden van een pagina te lang duurt, is de kans groot dat je weg klikt. Dat geldt ook voor de bezoekers op jouw website. Zorg daarom voor een snelle website.
Over het algemeen geldt dat wanneer de laadtijd langer dan 3 seconden duurt, de helft van de bezoekers al weg klikt. De snelheid verbeter je bijvoorbeeld door niet te grote afbeeldingen te gebruiken (TinyPNG is een handige tool hiervoor). Dankzij tools zoals Google Page Speed of GT Metrix kun je testen wat de huidige laadtijd is van jouw website.
Tip 2: Goede content is key
Dankzij algoritmes kunnen zoekmachines steeds beter vaststellen wat de kwaliteit per website is. Het gebruik van zoekwoorden, zoals hierboven al kort besproken werd, helpt de kwaliteit van je website-content te verbeteren.
Google waardeert dit en zal jouw website vervolgens een hogere plek geven in de ranking van zoekresultaten.
Weet dat de gehele tekst hierbij invloed heeft. Het heeft daarom geen nut om alleen wat losse zoekwoorden op je website te plaatsen. Het gaat ook om de context waarin de zoekwoorden geplaatst worden. Goede en relevante content is daarom key.
Tip 3: Denk na over metatitels en –beschrijvingen
Een titel moet kort zijn, aanspreken en uitnodigen om verder te lezen. Zorg er daarom voor dat je elk (blog)artikel op je website van een sterke titel voorziet.
Wist je dat Google ook een beschrijving (de zogenoemde metabeschrijving) toont wanneer zoekresultaten in beeld verschijnen? Als je verstandig gebruikmaakt van die metabeschrijving, wordt de kans groter dat mensen naar jouw website gaan. Doe dit ook voor elke websitepagina die je aanmaakt.
Geef in de metabeschrijving meer uitleg over de content op die pagina, een soort samenvatting dus.
Gebruik in je websiteteksten koppen en tussenkoppen, zodat de leesbaarheid vergroot. Wil je dat deze koppen ook opgemerkt worden door het algoritme van zoekmachines? Zet ze dan in headings. Je kunt hierbij kiezen uit H1 tot H6, welke in grootte van elkaar verschillen. Op die manier zal je ook beter scoren in de zoekresultaten.
Tip 4: Verhoog de gebruiksvriendelijkheid
Een goede website is gemakkelijk te gebruiken en te doorlopen. Dat verhoogt de gebruiksvriendelijkheid én klantervaring. De kans is groot dat je op die manier meer (terugkerende) klanten binnensleept.
Om erachter te komen hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop kunt verbeteren, moet je focussen op wie je doelgroep precies is, wat haar behoeftes en voorkeuren zijn en hoe je hier het beste op in kunt spelen.
Verder is het bounce percentage (hoeveel mensen na binnenkomst je website meteen weer verlaten) van belang en het aantal mensen dat iets in het winkelmandje stopt, maar vervolgens niet afrekent.
Ondervraag websitebezoekers en klanten en analyseer die data. Wellicht komt je al tot waardevolle informatie waar je iets mee kunt.
Verder is het belangrijk dat je website zowel goed functioneert op een desktop (computer/laptop) als op een smartphone. De helft (of zelfs meer) van het websiteverkeer is tegenwoordig mobiel. Het responsive design (hoe je website of webshop zichtbaar is op een smartphone) moet daarom in orde zijn. Dat betekent dat de content en vormgeving zich automatisch aanpassen naar de schermgrootte van een bepaald apparaat. Fijn voor de kijker 🙂
Tip 5: Verdiep je in linkbuilding
Waar je normaal gesproken graag over je eigen product(en) of dienst(en) praat, is het voor de vindbaarheid van een website belangrijk om ook af en toe te verwijzen. Niet naar concurrenten, natuurlijk. Dat zou zonde zijn van al je harde werk.
Verwijs op twee manieren: intern en extern. Wanneer je op je websitepagina’s verwijst naar andere pagina’s van jouw website, doe je aan interne linkbuilding. Dit zorgt voor een stevige fundering en dat wordt door Google gewaardeerd.
Naast intern linken is het ook belangrijk om aan externe linkbuilding te doen. Hierbij kun je verwijzen naar een website met producten en/of diensten die aansluiten bij jouw doelgroep, maar die geen directe concurrenten van jou zijn. Ook hierdoor verbetert de conversie van je website.
Focus je hierbij wel op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Het gaat er vooral om dat links waardevol zijn, niet dat je er zoveel mogelijk plaatst.
Gratis conversieoptimalisatie e-book!
Zie jij conversieoptimalisatie wel zitten en wil je je er meer in verdiepen? Er is een gratis conversieoptimalisatie e-book beschikbaar van IMU, waarmee je echt de diepte ingaat! Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach, eigenaren van Internet Marketing Unie, hebben dit e-book geschreven en noemen het ‘de ideale SEO blauwdruk’.
Een goede vindbaarheid van je website en zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten, is heel belangrijk. Volgens Martijn en Tonny is het zelfs onmisbaar voor je online marketingstrategie. Daarom hebben zij het bedrijf IMU opgericht: toonaangevend op het gebied van SEO in Nederland. Met hun bedrijf helpen zij ondernemers door middel van trainingen en tips om hun websiteconversie te optimaliseren.
Al die kennis delen zij graag en daarom hebben zij een e-book geschreven. Een gratis e-book, genaamd ‘Winnen in Google’ dat je leert om SEO-technieken toe te passen en bovenaan in Google te komen.
Wat kun je van Winnen In Google verwachten?
Wil je hoger in Google komen met je website en gratis bezoekers naar je website halen? Dan moet je Winnen In Google zeker lezen.
Het is een complete SEO-gids met stappenplan om dit voor elkaar te krijgen. Maak gebruik van de keyword checklist om op de gewenste zoektermen te scoren in Google, lees alles over backlinks, linkjuice en Champagne SEO en leer hoe je SEOcial inzet om nóg beter te scoren.
Er worden voorbeelden van websites genoemd die meer dan 200.000 gratis websitebezoekers per maand krijgen. Dat is natuurlijk wat jij ook wilt!
Verder leer je hoe Google RankBrain werkt, wat de verwachte toekomst van SEO is en hoe je ook in mobiele zoekresultaten beter kunt scoren.
Hieronder enkele ervaringen van mensen die het e-book gelezen hebben. Yvo vertelt: “Ik heb mijn omzet dit jaar met 500% zien groeien dankzij de IMU!” en Dubravka zegt: “Toffe mensen die duidelijk uitleg geven over internet marketing. Voor deze tijd een ideale manier om je te verdiepen als ondernemer.”
Dankzij dit gratis e-book heb je de kans om autoriteit in jouw markt te worden en een echt contentkanon te creëren. Ben je er klaar voor? Download het e-book hier!
Handig overzicht
Interesse in andere krachtige tools om efficiënter en effectiever te ondernemen? Lees mijn uitgebreide artikel over efficiënter en effectiever ondernemen.