18 Tips voor een succesvolle landingspagina

Hoe maak je de beste landingspagina?
Landingspagina’s zijn immers bedoeld om conversies te verhogen. Maar hoe maak je een succesvolle, converterende landingspagina?

Heel in het kort:
Start altijd met de lezer in gedachten. Wat kan jij je bezoeker aanbieden? En wat komt hij of zij halen of zoeken op jouw pagina? En vervolgens bepaal je jouw doel voor de pagina. Wat wil jij dat je lezer doet? Dit alles komt in dit artikel aan bod.

Lees de 18 praktische tips in dit artikel en creëer de ultieme landingspagina.

Heb je nog geen idee wat landingspagina’s zijn en waar om je die zou inzetten? Lees dan eerst dit artikel ‘Waarom succesvolle ondernemers landingspagina’s inzetten’.

Weinig tijd om te lezen? 

Download de Checklist Landingspagina en ga direct aan de slag met jouw landingspagina’s.

#1 Waardevolle content voor de juiste bezoekers

Het doel van een landingspagina is niet om zoveel mogelijk bezoekers te trekken, maar om de juiste bezoekers aan te trekken. 

Een goed converterende landingspagina trekt de juiste bezoeker. Dat is degene die jou en/of je aanbod al een beetje kent, maar nog overtuigd moet worden om zich aan te melden, een afspraak te maken of een product aan te schaffen. 

Onderzoek daarom goed met welke trefwoorden of key words je de juiste bezoekers aantrekt. En gebruik deze key words ook in de inhoud van je landingspagina.

Maar doe dat alleen als je waardevolle content kan bieden aan jouw ideale bezoeker. Je wil die juiste bezoeker ook daadwerkelijk iets geven, iets waar hij of zij echt iets aan heeft. Maak dus een heel handige, uitgebreide checklist, neem een video serie op waarin mensen zich zelfstandig iets eigen kunnen maken of bied een strategie-gesprek aan waarin je mensen echt wil helpen. 

#2 Boven de vouw alles wat belangrijk is

De belangrijkste informatie zet je boven de vouw, in het Engels fold genoemd. Dit is het bovenste deel van je pagina. Waarom? Omdat dat het deel van de pagina is dat mensen in een oogopslag kunnen overzien. daarin moet je ze uitnodigen om verder te scrollen of te klikken.

Als je een korte landingspagina of een popup-box maakt, plaats dan alle content boven de fold.

Vergeet niet met verschillende schermgroottes te testen. En neem zeker mobiel mee!

#3 Voorkom verwarring

Doe wat je zegt, wek geen verwarring. Als je de bezoeker uitnodigt om een e-book of checklist te downloaden, bied dat dan ook aan op je landingspagina. 

Het is verwarrend en kost je conversies als het niet met elkaar matcht. 

Flow magazine heeft hier de plank misgeslagen volgens mij.

Op de homepage kan ik een online cursus aanvragen en op de landingspagina moet ik me inschrijven voor de nieuwsbrief en krijg ik als beloning een online cursus. 

landingspagina-consistent-zijn landingspagina-consistent-zijn-2

Weinig tijd om te lezen? 

Download de Checklist Landingspagina en ga direct aan de slag met jouw landingspagina’s.

#4 Wek vertrouwen met sociale bewijskracht

Testimonials, reviews of een lijst met klanten helpt enorm om de bezoeker te overtuigen.

Kijk hieronder hoe pCloud dat subtiel op hun landingspagina heeft ingezet.

landingspagina-sociale-bewijskracht

#5 Schrijf actiegerichte teksten

De formulering van je aanbod kan een groot verschil maken in je conversie. 

Gebruik vooral actieve vormen in zinnen en vermijd passieve vormen zoveel mogelijk. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande zinnen eens. 

  • Klanten zijn heel positief over checklist ABC.
  • Checklist ABC wordt gewaardeerd door klanten.

De eerste zin is concreet en veel overtuigender dan de tweede.

#6 Gebruik bullet points

Een opsomming met bullet points trekt de aandacht.
Maar dat niet alleen, het houdt je pagina ook compact.

Bezoekers scannen webpagina’s eerst en besluiten daarna pas of het interessant is om echt te lezen.
Met bullet points maak je het de bezoeker gemakkelijk om die keuze te maken.

Onderstaand de landingspagina van de VA school voor een online training. Deze bullets springen heel erg in het oog.
landingspagina-bullet-points

#7 Creëer schaarste

Schaarste en urgentie zijn instrumenten waarmee je je bezoeker helpt om te beslissen. Mensen zijn daar erg gevoelig voor en zijn ook van nature geneigd om een besluit uit te stellen. 

Je helpt bij besluiten nemen met bijvoorbeeld een tijdslimiet of een beperkt aantal exemplaren of plekken. 

Hieronder een voorbeeld van Lisette Tol. De count down timer laat zien hoeveel (of hoe weinig) tijd er is voordat het webinar start. 

landingspagina-urgentie

#8 Voeg passende afbeeldingen toe

Afbeeldingen trekken de aandacht. Ons brein is nu eenmaal ingericht op visuele verwerking.

Maar niet elke foto werkt!

De volgende foto’s worden worden goed bekeken:

  • foto’s met een rustige achtergrond
  • niet te gedetailleerde foto’s, die eenvoudig te begrijpen zijn
  • een passende foto die de boodschap ondersteunt
  • foto’s met een hoog contrast
  • foto’s van hoge kwaliteit
  • foto’s waar alleen de relevante afbeelding zichtbaar is (niet relevante delen zijn weggeknipt)

Lees meer tips over de juiste foto’s op webpagina’s en landingspagina’s in het boek van AartJan van Erkel, Verleiden op het Internet.

Onderstaand voorbeeld van Airbnb is een mooi voorbeeld van passende foto (bullet 3).

landingspagina-foto-passend-bij-aanbod

#9 Verplaats je in je bezoeker

Doel van je landingspagina is een conversie. Dat is een actie van je bezoeker en in de meeste gevallen zal je vragen om een formulier in te vullen. Je wil waarschijnlijk heel graag veel weten van die bezoeker, maar hoe verleidelijk het ook is, vraag niet te veel. Een formulier waar je heel veel gegevens moet invullen, nodigt namelijk niet echt uit. 

Vraag alleen die gegevens die nodig zijn voor het doel. Voor een PDF download is naam en e-mailadres voldoende bijvoorbeeld. 

Ook een (te) complex invulformulier kan een conversiekiller zijn.
Houd het overzichtelijk een eenvoudig. En als je echt veel informatie nodig hebt, knip het proces dan op in logische stappen die je deelt met de bezoeker.

In het voorbeeld hieronder zie je de stappen van het registratie- en betaalproces voor bol.com. Eerst bestellen met registreren, dan betalen en tot slot de bevestiging.

formulier-opsplitsen

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

#10 Wees vriendelijk voor je paginabezoeker

Iedereen kan zich vergissen of een foutje maken. Denk goed na over een positief bericht bij een onvolledig ingevuld formulier of een fout in het e-mailadres. 

In dit voorbeeld hieronder voelde ik me niet echt uitgenodigd om het nog eens te proberen. 

onvriendelijke-foutmelding-landingpagina

#11 Verminder keuzestress

Een landingspagina kan een aantal opties naast elkaar tonen, bijvoorbeeld verschillende abonnementen. Verminder keuzestress door met een kleur en/of een tekst de meest populaire keuze of meest economische keuze eruit te laten springen.

Dit voorbeeld van Leadpages is duidelijk. Abonnement PRO is het meest populair. Zorg wel dat de informatie klopt. 

voorbeeld-verminderen-keuzestress

#12 Zorg dat je titel en CTA met elkaar overeenstemmen

Consistentie in je teksten is belangrijk. Als je aanbiedt dat iemand een e-boek kan downloaden. Zet dan ook in je CTA het woordje Download. Net zoals de CTA Afspraak maken past je aanbod om een (gratis) gesprek te kunnen plannen. 

Dit is een popup box (mini-landingspagina) van I Love Marketing om een ebook te downloaden. 

De titel en de tekst op de CTA-button zijn niet met elkaar in overeenstemming; ‘download this report’ staat in de header, terwijl de CTA ‘Free Instant Access’ is.

landingspagina-consistentie-titel-cta-call-to-action

#13 Opvallende Call-To-Action

Zorg voor een duidelijke en opvallende call-to-action. Denk aan de kleur van de button en aan de tekst op de button.

Bepaal de kleur van je CTA button op basis van de dominante kleur op je website. Kies precies de tegenovergestelde kleur voor je CTA button.

Het voorbeeld hieronder van Trello hieronder laat duidelijk zien wat de bedoeling is. 

Er is een duidelijke CTA, die centraal staat op deze pagina.

landingspagina-duidelijke-cta-call-to-action

#14 Eén enkele CTA

Hoe verleidelijk het soms ook lijkt, voorkom twee verschillende calls-to-action. Dat zorgt voor verwarring of keuzestress, waardoor je bezoeker vertrekt van je pagina. Weg conversie!

Hubspot heeft het best bont gemaakt in onderstaand voorbeeld. Want, wat moet je kiezen?

landingspagina-dubbele-cta-call-to-action

#15 Vermijd afleiding

Menu’s, filmpjes op Youtube, linkjes naar andere pagina’s, een logo met een link naar je homepage, het zijn stuk voor stuk potentiële ontsnappingen voor je bezoeker. 

Maar dat wil je niet. Je pagina heeft een enkel doel en dat is conversie tot abonnee of klant. Je hele pagina moet daarop ingericht zijn. 

#16 Maak een supergoede bedankpagina

Een bedankpagina na conversie geeft je de mogelijkheid om het contact met je bezoeker verder voort te zetten.

Bedank je bezoeker in een korte video, leg uit hoe het proces verder verloopt als je een bevestigingse-mail gestuurd hebt of hoe de aflevering van een product geregeld wordt. 

Je kan deze pagina ook benutten om te vragen om een referentie op social media, of het liken of delen van een bepaalde pagina op social media. 

En tot slot is een bedankpagina super om nog een verrassing kado te doen. Denk aan een gratis extra checklist, e-book of de upsell naar een product dat past bij het eerste aanbod.

Hieronder een voorbeeld van Tim Ferriss, auteur van The 4-hour workweek en daaronder van marketing goeroe Seth Godin. Tim Ferris heeft een hele drukke bedankpagina met een video waarin hij persoonlijk de bezoeker bedankt.

landingspagina-bedankpagina-video

Seth Godin houdt het beduidend rustiger. De eerste pagina is een bevestigingspagina waarin je leest dat je een email ontvangt met een link. Pas daarna ben je aangemeld. De tweede pagina is een bedankpagina waarop je heel veel linkjes ziet. Te veel als je het mij vraagt.

landingspagina-dubbele-optin-bevestigingspagina

landingspagina-bedankpagina-seth-godin

Verbeter je eigen landingspagina met de 18 tips uit dit artikel. Om het je gemakkelijk te maken heb ik een handige checklist gemaakt, waarop je kan afvinken welke acties je hebt gedaan en op welke landingspagina’s met welk effect. Zo kan je zelf bijhouden wat het effect van je verbeteringen is.

#17 Test je pagina voor je hem live zet

Eh, misschien een overbodige tip, maar je zal de eerste niet zijn bij wie de link niet werkt.

Dus zorg vooraf dat alles goed werkt.
Controleer vooral of de knoppen en linkjes goed ingesteld zijn. 

Het is vervelend als je merkt dat je bezoekers niet bij de juiste pagina uitkomen of niet op de juiste mailinglijst terechtkomen. 

Vraag bij voorkeur iemand anders om het hele proces even te doorlopen.

#18 Test wat werkt

Als je pagina live staat is het belangrijk om te blijven testen. Nu test je wat werkt en wat niet. 

Varianten van je pagina testen:

De meest eenvoudige test, een A/B test, kan je gemakkelijk zelf uitvoeren. 

Google Optimize is een gratis tool van – je raadt het al – Google, waarmee je A/B testen kan inrichten. 

Het is belangrijk om niet te veel tegelijk aan te passen. Kies bijvoorbeeld 2 kleuren voor je CTA button of 2 verschillende afbeeldingen.

Optimaliseer de pagina en test daarna pas de volgende variatie. Zo maak je je landingspagina steeds beter, tot je de perfecte landingspagina hebt gemaakt. 

Snelheid van je pagina:

Test ook de snelheid van je pagina. Een trage laadsnelheid van je pagina is de ultieme conversiekiller. Bezoekers haken gewoon af als het te lang duurt. 

Pagespeed insights van Google wordt veel gebruikt voor websites. Maar voor een pagina of site die nog niet zoveel bezoekers heeft, geeft Lighthouse betrouwbaardere resultaten.

Landingspagina’s optimaliseren

Deze 18 tips om je landingspagina te perfectioneren zijn niet moeilijk te implementeren. Beoordeel je eigen landingspagina’s, breng aan de hand van deze tips verbeteringen aan en meet de invloed op je conversiestatistieken.

Wil je weten waar je staat?
Doe de landingspagina Quiz!

En maak bij het verbeteren zeker gebruik van de gratis Landingspagina Checklist om je resultaten bij te houden.

Conclusie

Het duurt wel even voor je de perfecte landingspagina hebt gebouwd. Blijf verbeteren en optimaliseren tot je de code gekraakt hebt 🙂

Waar sta jij met je verkoop- of andere landingspagina? Laat het in de comments weten.

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *