Een goede e-mailmarketing strategie helpt om e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen.
E-mailmarketing is het versturen van een e-mail naar een ontvanger met als doel om een boodschap over te brengen. Het is een vorm van direct marketing, waarbij je als bedrijf of organisatie e-mails verstuurt naar (potentiële) klanten. Hierin staan nieuwtjes, tips, aanbiedingen, bevestigingen van bestellingen, leuke weetjes en/of er wordt iets gevraagd.
Veel organisaties en ondernemers zetten e-mailmarketing in om onder andere nieuwsbrieven te versturen. Maar e-mailmarketing is meer dan dat.
E-mailmarketing is in 1978 ontstaan en is nog steeds een populair onlinemarketingkanaal. Het is wel belangrijk dat je begrijpt hoe het precies werkt en dat je weet hoe je het effectief inzet. Anders kun je wel e-mails versturen, maar dan levert het je uiteindelijk weinig tot niets op. Daarom is het van belang om te weten waar je mee bezig bent.
Weet overigens dat e-mailmarketing niet hetzelfde is als e-mailmarketing automation. Dit laatste is een vorm van e-mailmarketing waarbij geautomatiseerde berichten verstuurd worden. Hierbij wordt een specifieke boodschap naar een specifiek persoon verstuurd, bijvoorbeeld als diegene jarig is of wanneer een abonnement afloopt. Die e-mails zijn dus veel meer gericht op de specifieke ontvanger.
Waarom e-mailmarketing gebruiken?
Dus waarom gebruiken bedrijven e-mailmarketing? Voornamelijk omdat het een gemakkelijke manier is om lezers en klanten loyaal te houden. Of om nieuwe klanten aan te trekken.
E-mailmarketing is heel toegankelijk, omdat het relatief goedkoop is. Het enige wat je nodig hebt is een abonnement op goede e-mailmarketing software, zoals Mailblue. Daarna zal het je alleen tijd kosten, maar geen geld. Voorbeelden van andere populaire software waar wij reeds over geschreven hebben zijn Enormail en Active Campaign.
De e-mailmarketing software meet voor jou alle prestaties en geeft deze overzichtelijk weer in grafieken. Daardoor zie je per e-mailcampagne precies wat de resultaten zijn.
E-mailmarketing is een goed middel om in te spelen op de beleving van je klant. Wanneer jij een product verkoopt en met de klant in contact wilt blijven, kun je via e-mailmarketing af en toe peilen hoe het met je klant gaat en wat hij of zij van het bestelde product of de gekochte dienst vindt. Hierdoor versterk je de beleving die de klant van jouw bedrijf, product of dienst heeft.
E-mailmarketing is daarom interessant voor elk bedrijf, hoe groot of klein het ook is. Zelfs freelancers die online producten of diensten aanbieden maken er effectief gebruik van.
Wie een doelgroep heeft en daarmee wil communiceren, kan e-mailmarketing hiervoor inzetten. En je kunt het prima zelf uitvoeren. Je hoeft zoiets dus niet uit te besteden.
De voor- en nadelen van e-mailmarketing
Natuurlijk zijn er zowel voordelen als nadelen verbonden aan e-mailmarketing. Om je een compleet beeld te geven van deze online marketingtool, hebben we de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.
De voordelen
- Lage kosten: je betaalt alleen voor het abonnement op de e-mailmarketing software. Verder kost het geen geld om e-mails te versturen naar grote groepen ontvangers. De enige kosten die erbij komen zijn in tijd uit te drukken, maar we weten allemaal dat we tijd moeten investeren om winst te behalen!
- Hoge ROI: ROI staat voor Return on Investment. Bij e-mailmarketing is deze hoog, wat betekent dat je veel geld terugkrijgt voor de investering die je doet;
- Snelheid: e-mailmarketing is een snelle en gemakkelijke manier om je doelgroep te bereiken, want binnen een paar seconden is jouw e-mail al bij je (potentiële) klant. En tegenwoordig heeft haast iedereen wel een e-mailadres;
- Controle: jij bent en blijft de baas over je contactenlijst. Je bent hiervoor niet afhankelijk van een bepaald kanaal, zoals bij social media kanalen het geval is;
- Meetbaar: je kunt makkelijk controleren wat de resultaten van je e-mailcampagne zijn, omdat e-mailmarketingsoftware dit allemaal vastleggen. In combinatie met het gebruik van Google Analytics kom je gemakkelijk nog meer te weten over je doelgroep en ontdek je gaandeweg wat wel en niet werkt;
- Goed te personaliseren: elke doelgroep in je e-mailmarketingprogramma kan zo klein of groot worden als jij zelf wilt. Je kunt iedereen dezelfde e-mail sturen, maar als je je doelgroep opdeelt in kleinere groepen (bijvoorbeeld op basis van geslacht of leeftijd), kun je hen gerichte en meer specifieke informatie sturen;
- Schaalbaar en toch persoonlijk: als je eenmalig een e-mail opstelt kun je deze blijven versturen, ongeacht het aantal ontvangers dat je kiest. Dit kunnen er dus 10 zijn, maar ook 100 of zelfs 100.000. Bovendien kun je e-mails toch persoonlijk maken door de voornaam automatisch te laten invullen;
- E-mailmarketing voor B2B: ook van bedrijf tot bedrijf is het inzetten van e-mailmarketing effectief en kan het leiden tot een betere relatie en meer verkopen.
Mogelijke nadelen
- Ongewenste e-mails/spam: de kans is aanwezig dat jouw e-mails in het mapje met ongewenste e-mails terechtkomen, omdat ze door de ontvangende mailserver als spam worden gemarkeerd. Kies een betrouwbare e-mailmarketing tool en de kans hierop is stukken kleiner.
- Boetes door de AVG: het gebeurt weleens dat bedrijven op een snelle manier aan e-mailadressen willen komen en hiervoor contactenlijsten kopen. Dit is verboden en kan leiden tot hoge boetes door de AVG.
Maar als je je als kleine ondernemer aan de regels houdt, hoef je daar gelukkig niet bang voor te zijn.
Een succesvolle e-mailmarketing strategie opzetten
Wil je een succesvolle e-mailmarketing strategie bedenken, dan moet je jezelf een aantal vragen stellen.
- Wat is bijvoorbeeld je doel met e-mailmarketing?
- Welke doelgroep wil je bereiken en wat wil je haar precies vertellen, duidelijk maken of vragen?
- Wat voor soort e-mails moet je versturen om dat doel te bereiken en je doelgroep aan te sporen om in actie te komen? Moet je bijvoorbeeld nieuwsbrieven versturen, automatische campagnes opzetten of verstuur je serviceberichten?
Als je dit lastig vindt kun je een online training voor Active Campaign volgen bij de Salesfunnel girl, om zo alles te weten te komen over e-mailmarketing en het gebruik van de software.
Nieuwsbrief versturen?
Het doel hiervan is iets verkopen, klanten aan je binden en terugkerende, loyale klanten creëren. Vaak wordt een nieuwsbrief vermomd onder het idee dat je als klant ‘gewoon geïnformeerd wordt’ over het bedrijf en/of een product of dienst. In werkelijkheid verstuurt een bedrijf nieuwsbrieven om geld te verdienen.
Automatische campagnes maken?
Dit zijn gepersonaliseerde e-mails die in de elke fase – kennismaken, oriënteren, kopen en na aankoop – verstuurd worden. Het doel is ook verkopen, maar deze campagnes dragen ook bij aan een sterke relatie met de klant. Je krijgt als je jarig bent bijvoorbeeld een cadeautje of korting of je spaart punten als terugkerende klant.
Serviceberichten versturen?
Dit zijn algemene nieuwsberichten waarin je je doelgroep informeert over praktische dingen. Voorbeelden zijn het aanmaken van een account, het doen van een aankoop of een aanpassing doorgeven in de algemene voorwaarden.
Hoe creëer je een e-mailmarketing funnel?
E-mailmarketing is meer dan het versturen van e-mails. Wanneer je een goede e-mailmarketing funnel creëert, leiden je e-mails tot interactie en verkopen. En dat is wat je wilt!
Een funnel is de weg die een persoon (online) bewandelt vanaf het eerste contact met jouw bedrijf of product tot het moment waarop hij of zij klant wordt.
Drie onderdelen
Een funnel bestaat uit drie onderdelen.
Het begint met het vastleggen van e-mailadressen. Dit doe je bijvoorbeeld door een gratis product of exclusieve informatie aan te bieden. Wanneer iemand dit wil ontvangen, moet hij of zij een e-mailadres achterlaten.
In stap twee zorg je ervoor dat jouw e-mails geaccepteerd worden door zoveel mogelijk e-mailproviders. Belanden jouw e-mails standaard in de spam, dan worden ze minder goed gelezen. Het gevolg is dat mensen de informatie die jij hen stuurt missen en dat je ook geen omzet haalt uit je e-mailmarketing funnel. Dat is zonde!
Stap drie bestaat uit het relevant houden van e-mails, zodat ontvangers deze blijven openen en lezen. Je kunt via e-mailmarketing software zoals ActiveCampaign en GetResponse zien welke contacten jouw e-mails weinig tot nooit openen. Verwijder hen, zodat je alleen de contacten overhoudt die wel actief zijn. Dit verkleint de kans dat jij door e-mailproviders op de spamlijst wordt gezet. Hoe meer mensen jouw e-mails openen, hoe beter.
Welke e-mailmarketing software is er?
Ben je er klaar voor om te starten met e-mailmarketing software? We hebben de meest populaire en beste e-mailmarketing software voor je uitgelicht:
- ActiveCampaign – Mailblue: een handig programma waarmee je je e-mails gemakkelijk vormgeeft en verstuurt. Er is een stap-voor-stap online training ActiveCampaign beschikbaar, voor wie er helemaal in wil duiken en alles uit het programma wil halen. Mailblue zorgt voor een Nederlandstalige versie van ActiveCampaign.
- Enormail: complete en gebruiksvriendelijke Nederlandse e-mailmarketing software die je eerst 30 dagen gratis mag uitproberen;
- GetResponse: het is een e-mailmarketing software programma, maar ook een tool om websites en landingspagina’s te bouwen. Probeer ook 30 dagen gratis, voordat je gaat betalen!
- Aweber: een Engelstalig e-mailmarketing programma dat niet alleen e-mailmarketing, maar ook e-mailautomation, e-commerce en het maken van landingspagina’s mogelijk maakt. Je kunt hiermee ook push notificaties op je website instellen of aanmeldformulieren maken voor allerlei doeleinden.
Zoals je ziet is er met deze software veel mogelijk en blijft het niet alleen bij e-mailmarketing. Je kunt veel meer doen voor je bedrijf wanneer je e-mailmarketing onderdeel maakt van de bedrijfsactiviteiten. En dat zal niet alleen leiden tot een beter inzicht in data, maar ook tot meer verkopen en winst voor je onderneming!