Vorige week deed ik een superleuk experiment met een aantal collega-ondernemers, Karen Verheijke (Powerwalkschool), Karin de Kremer (Gezond in je bedrijf), Marloes ter Morsche (Ter Morsche Virtual Assistance), Mireille en Yvonne en om het webinartool, Expertise.tv, uit te testen.
Een tool waar volop voor geadverteerd wordt en dat nog niet zo heel lang beschikbaar is.
Het ziet er verfrissend uit, maar is het ook bruikbaar?
In dit blog deel ik onze ervaringen met je, en onze conclusies: is het top of flop?
Experiment
In een aantal FB groepen heb ik mensen geworven en uiteindelijk een 9 tal potentiele deelnemers. Een datum waarop iedereen kon, was een uitdaging; dat is dus ook niet gelukt. Aardig was de samenstelling. Sommigen hadden wel en sommigen hadden geen webinarervaring, en in een facebook groep deelden we onze ervaringen.
Waarom Expertise.tv?
Toen ik het de eerste keer zag en de doelstellingen van het bedrijf las, leek het me verfrissend en anders dan de ‘reguliere’ webinartools.
Nadat ik een account had aangemaakt, vond ik het tool een beetje overweldigend, met name door de kleurstelling.
Maar de opties en de organisatie van het scherm daarentegen zijn overzichtelijk. Een forever free account heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar om te ontdekken welke mogelijkheden het heeft organiseerde ik daarom maar het live experiment, met 5 deelnemers.
Onze bevindingen
De doelstelling van expertise.tv is om niet alleen een webinar te kunnen geven, maar coaches een platform te bieden waar ze een community kunnen opbouwen en kunnen communiceren met die community. Webinars geven is daar een onderdeel van, 1-op-1 gesprekken plannen of content delen zijn andere onderdelen. Het is mogelijk (betaald account) om direct met de webinarhost een afspraak in te plannen.
De aanmelding
Je kan je community uitnodigen voor een webinar, maar je kan ook de link naar de webinar registratiepagina delen via email of je website.
Het leuke is dat je een of meer vragen kan aanbieden bij de aanmelding, die ook bij het inloggen weer getoond kunnen worden. Ook Webinarjam heeft tegenwoordig een survey optie vooraf, dus uniek is het niet.
Mails voor deelnemers
Emails die verstuurd worden na aanmelding en als reminder kan je zelf aanpassen, maar in geen enkele mail kan je de datum/tijd van het webinar opnemen. (Handmatig kan het wel uiteraard, maar dan moet je het bij elk webinar aanpassen). Er is alleen een link naar de webinarpagina in de mail beschikbaar. Het fijne is wel dat je één mail kan maken die je na elk webinar laat uitsturen.
Leuk is wel dat je een follow-up mail hebt, waarin je deelnemers uitnodigt om hun inschrijving te delen via social media.
Verder vond ik het instellen van het tijdstip van versturen van emails onduidelijk; je kiest een tijd tussen het event en het versturen van de nieuwe email. Events zijn dan de registratie voor het webinar of het versturen van een bericht. Aangezien ik natuurlijk niet weet hoe lang voor het webinar mensen zich registeren, vroeg ik me af of dat wel handig was. Eh, nee dus. Op deze manier kan je geen reminder mail 15 min of 30 min voor je webinar instellen.
Verder is het niet mogelijk om de taal in te stellen. Dus alleen je eigen teksten zijn in het Nederlands, alle default in het Engels.
Testen
Voorafgaand aan het webinar is er een ruimte om even te testen, zonder dat deelnemers je kunnen zien. Hier kunnen verschillende hosts ook met elkaar praten, zonder dat deelnemers het horen.
Tijdens het webinar
Deelnemers hadden moeite om met FB aan te melden. Chrome en Firefox werkten prima, maar Internet Explorer gaf problemen met het geluid.
Je kan als host zien hoeveel deelnemers je hebt, maar je ziet niet wie dat zijn (alleen betaalde accounts).
Verder kan je per ongeluk op een knop klikken en je wordt zo het webinar uitgekickt. Voor de host is dat wel jammer. Dit komt met name, doordat deelnemers en host veel opties beschikbaar hebben, die niet nodig zijn tijdens het webinar.
Je kan het webinar starten en tegelijkertijd een FB live. Bij de laatste zie je alleen de webcam van de host. Als de host een presentatie geeft, is het een beetje verwarrend.
De chat heeft is niet heel duidelijk, je leest eerst het bericht en ziet dan pas de naam van de deelnemer.
Weergave van presentatie en host kan naast elkaar. Als de webcam uitstaat, ziet het er een beetje maf uit, met het fotootje van de host naast de presentatie.
De verbinding was stabiel, zonder vertraging en goed.
Na het webinar
Alle uitzendingen worden opgenomen, maar je kan ze met de gratis versie niet bekijken en ook niet verwijderen. Dus dat is een minpunt.
Prijs
De prijs is fors als je het als webinartool wil gebruiken, maar toch ook nog wel voor hoe de tool werkt. Het begint bij $48/mnd voor het pakket Reach, dit is dan o.a. inclusief zien wie je in je webinar hebt, video’s terugkijken en e-mailmarketing integratie.
Je betaalt $98/mnd voor Revue. In dit pakket kan je ook cursussen aanbieden en betalingen accepteren, 1-op-1 afspraken en groepssessies aanbieden en je community verder uitbouwen. En dan kan je meerdere communities bouwen voor $173/mnd.
Conclusie
Op basis van wat we hebben kunnen zien, zouden wij het niet als webinartool willen inzetten.
Voor coaches die dit als de klantcommunity willen inzetten is het zeker de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen.
BEDANKT
Zonder het enthousiasme en de tijd van Karen, Karin, Marloes, Mireille en Yvonne was dit niet gelukt en zeker niet zo fun geweest: dames bedankt!