Een social media strategie helpt om je social media marketing zo effectief mogelijk op te zetten en te monitoren.
Waarom dat is, hoe je een social media strategie opzet en meer ontdek je in dit artikel.
Social media strategie: waarom zou je?
Waarom zou je een social media strategie creëren als je toch al weet hoe de hazen lopen op de verschillende social media kanalen? Goeie vraag! Het kost tijd en je weet eigenlijk toch wel wat je moet doen. Toch is het meer dan slim om wel de tijd te nemen om een social media strategie uit te werken. Het hoeft niet lang te duren. Aan de hand van de stappen in dit artikel heb je in een uurtje de eerste opzet. Zelfs als je nog wat onderzoek moet doen.
Een social media strategie is een onderdeel van je marketingstrategie. En dat alles heeft tot doel om je bedrijf te laten bloeien en groeien; verkoop van je product of dienst dus.
Hoe kan social media marketing bijdragen aan meer winst
Laten we eerst eens kijken hoe social media marketing kan bijdragen aan het verhogen van jouw winst. Niet onbelangrijk voor jou als ondernemer. Het is duidelijk dat social media marketing bijdraagt aan meer zichtbaarheid op social media. Je bent immers aanwezig op social media.
Maar kan het ook bijdragen aan meer winst voor je bedrijf? En hoe dan? Dat kan zeker! Het hangt een beetje af van de doelen die je nastreeft. Maar welk doel je ook kiest, je social media marketing draagt op één of meer van de volgende manieren bij aan je winst.
↗️ Meer verkeer naar je website
Social media kan je – organisch of betaald – helpen om meer verkeer naar je website te krijgen. Eenmaal daar zorg je met interessante content voor conversie van bezoeker naar lead en misschien wel klant uiteindelijk.
📣 Meer bekendheid voor je merk
Je kan via social media je merk in de spotlight plaatsen, zodat je het merk bij je doelgroep grotere bekendheid geeft. Uiteindelijk kan dat resulteren in meer conversies en verkopen.
❤️ Het verhoogt de betrokkenheid van je klanten en leads
Als jij via social media het gesprek en de interactie aangaat met je klanten, bouw je een relatie met hen op. Dit kan je ook bereikden door het leveren van een supergoede klantenservice via social media. Hoe blij worden klanten die snel geholpen worden bij vragen of problemen? Heel blij natuurlijk! Zo maak je fans van klanten die jouw bedrijf of product aanprijzen en weer bij je terug zullen komen.
💰Meer leads door betaald adverteren
Via LinkedIn en Facebook kan je heel gericht adverteren om jouw doelgroep te bereiken. Met als resultaat dat je sneller meer leads en meer sales krijgt. Dit lukt natuurlijk alleen met een goede advertentiecampagne 🙂
👍 Reviews verbeteren je reputatie en verhogen het vertrouwen
Deel klantreviews en reacties van klanten op social media voor social proof. Mensen vinden het fijn om positieve ervaringen te delen en leads hebben het nodig om gemakkelijker klant bij je te worden. Het vertrouwen in jou en je bedrijf stijgt enorm!
🎂Met kortingen, deel winacties en exclusieve deals
Gebruik social media om dit soort aanbiedingen te verspreiden en mensen te verleiden om iets te downloaden of een product te kopen.
📊 Met behulp van de statistieken
Meet de resultaten van je marketinginspanningen op social media. Analyseer de effecten en stuur bij op basis van de analyses. Optimaliseer je strategie en verbeter je resultaten steeds een beetje meer.
Nu je deze manieren kent, kan je er strategisch gebruik van maken in je social media marketing.
Hoe creëer je een effectieve social media strategie?
Dat betekent dat als je social media marketing efficiënt wil inzetten is een bijbehorende social media strategie essentieel. Zo’n social media strategie maak je voor de langere termijn. Het geeft je structuur en bepaalt de richting van je social media activiteiten voor zeker een jaar. Dus je hoeft daar echt niet elke maand opnieuw mee aan de slag.
Een social media strategie bouw je in een aantal stappen die ik hieronder voor je heb uitgewerkt. Volg deze stappen en je hebt in korte tijd de eerste versie van jouw social media strategie op papier staan.
🎯 Stel je doelen vast
Begin met je doelen. Je hebt vast doelen voor je bedrijf vastgesteld en algemene marketingdoelen, maar hier bepaal je wat je wil bereiken met social media.
Omschrijf duidelijk en concreet wat je wil bereiken met social marketing. Veelgebruikte doelen zijn merkbekendheid vergroten, meer verkeer naar je website, merkbetrokkenheid, klantloyaliteit en leads genereren.
Vergeet ook niet om je doel SMART te maken. Als je meer verkeer naar je website wil leiden, hoeveel meer bezoekers per dag of per maand zijn dat? En wat wil je dat die bezoekers doen? Als je dit niet vastlegt, heb je niks aan metingen. Je moet weten waar je heen wil.
Misschien vraag je je net als ik af wat je met merkbekendheid aan moet. Daarom heb ik daar wat meer onderzoek naar gedaan. Je leest meer over in het blokje hieronder.
Doel: Merkbekendheid vergroten
Wat ik zelf nog wel een lastig doel voor social media marketing vind is Merkbekendheid vergroten. Daarom heb ik wat onderzoek gedaan en deel graag deze tips met je om je merkbekendheid op social media te vergroten.
Ontwikkel een consistente uitstraling van je merk
Dat is eigenlijk een stijl en tone-of-voice die je consistent doorvoert waarmee je bedrijf herkenbaar wordt. Maar belangrijk is dat het ook resoneert (of gaat resoneren) met je doelgroep.
Feitelijk is het een unieke en consistente manier van communiceren over al je kanalen heen. Zie het als jouw unieke stemple die overal herkenbaar is: op je website, je social media kanalen, een papieren flyer of in een video. Het zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar zorgt er ook voor dat je gemakkelijker onthouden wordt en dat mensen je merk gaan vertrouwen.
Investeer in visuele content
Zorg dat met name je visuele content – video’s, foto’s, afbeeldingen – eruit springt op social media. Investeer zo nodig in materialen van hoge kwaliteit. Aan de andere kant, zie ik ook vaak dat autenticiteit van visuele content belangrijk is. Maak zelf de afweging hoe jouw content eruit kan springen en experimenteer daarmee.
Zet influencers of partners in
Ga samenwerkingen aan met influencers en interessante partners uit jouw en aanverwante vakgebieden om zo je naamsbekendheid te vergroten.
Verhoog interactie met winacties, challenges en weggevers
Organiseer zelf challenge of een winactie om de aandacht op je merk te vestigen. Maar zorg ook dat je met de deelnemers een band opbouwt.
Deel user-generated content
Nodig je volgers uit om content te delen van jouw merk of producten en deel vervolgens hun content weer op jouw social media kanalen. Zo wordt jouw merk een stuk zichtbaarder!
Start samenwerkingen
Slimme samenwerkingen met andere merken in jouw vakgebied die net een andere insteek hebben of een aanverwante dienst of product leveren, geeft je de kans om bij een nieuw publiek bekend te worden.
Gebruik relevante hashtags
Trending hashtags worden gevolgd door heel veel social media gebruikers. Het is een kans om jouw posts onder de aandacht te brengen van een groter publiek.
Geef waarde
Deel vooral waardevolle content met je volgers, waarin je kennis deelt en waaruit jouw expertise blijkt. Maar altijd met het doel om je volgers te helpen. Dit kan trouwe volgers opleveren.
Als je een aantal van deze tips opvolgt, kan je je bereik op social media en de bekendheid van je merk verhogen.
🕵🏻♀️ Doe onderzoek naar je doelgroep
Zorg dat je weet wat je doelgroep belangrijk en leuk vindt, waar ze zich bevinden, hoe ze zich gedragen op social media. Van welke Facebook groepen zijn ze lid en hoe actief zijn ze? om een voorbeeld te noemen.
🔐 Kies je kanaal of kanalen
Op basis van je onderzoek weet je waar je je doelgroep het beste kan bereiken. Kies dan het platform, maar zorg wel dat je er zelf ook blij van wordt. Het heeft niet zoveel zin om op TikTok te starten als je er helemaal niks mee hebt. Zet vervolgens in op het social media kanaal dat je geselecteerd hebt en concentreer al je inspanningen daar.
Het klinkt simpel, gewoon de kanalen kiezen waar jouw klanten en leads zich bevinden. Maar ook jouw vakgebied en marketing doelen zijn van invloed. Houd dat in gedachten als je het volgende overzicht van social media kanalen bekijkt.
Dit zijn nog steeds de meest populaire en effectieve social media kanalen om verkeer naar je website te sturen:
- Facebook is ondanks alles, nog steeds een effectief kanaal om website verkeer te genereren. Het aantal actieve gebruikers is enorm en vrijwel iedereen zit wel op Facebook.
- Linkedin is een professioneel netwerk. De tone of voice is formeler en de onderwerpen wat anders dan op Facebook. Maar als je je richt op andere businesses is het een goed platform. Niet iedereen voelt zich thuis op LinkedIn. Als dat voor jou het geval is, kan je een test doen of gewoon kiezen voor een ander platform.
- Instagram is visueel; elke post heeft een afbeelding of video en daarnaast zijn reels en stories mateloos populair. Als jouw content een grote visuele component heeft, is Instagram zeker het proberen waard.
- Youtube is sinds de overname door Google, ook gewoon doorzoekbaar en resultaten worden in Google getoond. Dat maakt het een erg interesssant medium voor video’s – lang of kort. En het grote voordeel van content op Youtube is dat het niet zo vluchtig is als andere social media kanalen.
- Pinterest is voor sommige bedrijven superinteressant. Visuele en informatieve content die gebruikers kunnen doorzoeken, bookmarken en delen.
Concentreer je vooral op de social media kanalen die passen bij jou, je dienst of product en je doelgroep. Dan heb je de beste papieren om je marketing doelen te halen.
📚Ontwikkel een content plan
Creëer een content plan. Daarin beschrijf je welke vormen van content je gaat delen, hoe vaak je wil posten, de look & feel van de visuele content en de stijl van jouw content. Maar hierin leg je ook je kernboodschap vast. Wat wil je dat in elke type content naar vooren komt, wat wil je uitstralen?
📆 Bouw een content kalender
Dit is een planning voor de social media content die je gaat posten. Hiermee zorg je dat je met regelmaat posts plaatst. Bovendien zorg je voor consistentie in de boodschap of het verhaal dat je vertelt. En het is veel efficienter dan ad hoc posts maken en delen.
Hiervoor zijn handige tools op de markt. Wil je niet eindeloos zoeken naar de juiste tool voor jou? Check dan dit artikel.
⏱️Zorg voor resources
Social media marketing kost tijd en geld. Dus zorg dat je tijd reserveert, teamleden inplant en budget reserveert om je social media posts te maken, te publiceren, maar ook om te reageren op comments en likes die je krijgt. Daarmee krijg je het beste rendement op al je inspanningen. Een social media strategie biedt je meer houvast dan wanneer je dit uit de losse pols gaat bepalen.
📐Bepaal relevante KPI’s
Bepaal welke parameters je bijhoudt en analyseert om het succes van je social media marketing te meten. Mogelijke parameters zijn bereik, verkeer naar je website, conversies of betrokkenheid van je volgers. Definieer dan ook per parameter welke resultaten je nastreeft. Als bereik je parameter is, kijk dan in de nulmeting wat het bereik is op het moment dat je start en welke getal je nastreeft op een specifieke datum.
📉Continu evalueren en bijstellen
Een effectieve strategie zet je niet in één keer op om er vervolgens nooit meer naar te kijken. Het vraagt continu analyseren, evalueren en weer bijstellen. Je stelt bij op basis van de getallen die je meet, maar ook op basis van veranderingen in je business, je doelgroep en wie weet ook de wereld om ons heen.
Met deze stappen werk je een praktische en effectieve social media strategie uit, die je helpt om de doelen die jij gesteld hebt te bereiken.
Het kan handig zijn om ook deze 9 tips voor efficiënte social media marketing te lezen, voordat je aan de slag gaat.
Start met jouw social media strategie
Een social media strategie uitwerken is een kwestie van gewoon doen. De grootste uitdaging zit in het resultaten analyseren en bijsturen. Maar natuurlijk moet er ook gewoon content gemaakt en gepubliceerd worden. Daarbij kan slimme software voor social media marketing je helpen. We noemen dat ook wel social media planners of social media management tools. In dit artikel lees je wat een social media planner precies is.
En wil je meteen grasduinen in de tools? Dan verwijs ik je naar dit artikel waarin je 14 social media planners kan vergelijken met elkaar om de beste te kiezen voor jouw situatie.