18-tips-perfecte-landingspagina

De beste landingspagina maken? 18 Tips die werken!

Een succesvolle landingspagina maken; hoe doe je dat?

Met een landingspagina maak je van bezoekers klanten. Het is een pagina op je website die je inzet met als doel om conversies binnen te halen. Hoe sterker je landingspagina en hoe beter je nadenkt over een landingspagina maken, des te meer het je kan opleveren. Daarom 18 landingspagina tips die je helpen bij het maken van een sterke landingspagina!

Wanneer een bezoeker via Google op jouw advertentie klikt of via een linkje uit je nieuwsbrief op je landingspagina terechtkomt, kun je daaraan verdienen. Dit kan ook door de URL in te typen in de adresbalk. Maar hoe kun je een succesvolle, converterende landingspagina maken? Hoe zorg je ervoor dat bezoekers doen wat jij van hen wilt?

In dit artikel ontdek je waar je op moet letten en welke trucjes je kunt gebruiken bij een landingspagina maken. Denk vooral na over de vraag wat je lezer zou willen en wat jij hem of haar kunt bieden. Wat is de reden dat hij of zij jouw pagina bezoekt? Bepaal aan de hand daarvan het doel van je landingspagina en zorg voor een logisch opgebouwde route die jouw lezer brengt naar waar hij of zij wil komen. En naar waar jij hem of haar wilt hebben. Lees de 18 praktische tips in dit artikel, dan kan jij ook een goede landingspagina maken.

Heb je nog geen idee wat landingspagina’s zijn en waarom je die zou inzetten? Lees dan eerst dit artikel: ‘Waarom een landingspagina’ en ontdek waarom je een landingspagina moet inzetten als ondernemer.

Weinig tijd om te lezen? Download dan de ‘Checklist Landingspagina’ en ga direct aan de slag met jouw landingspagina’s.
Deel
Deel
Verstuur
App

Inhoud

Tip #1 Waardevolle content voor de juiste bezoekers

Het doel van een landingspagina maken, is niet om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Wel om de juiste bezoekers naar je website te halen. 

Een goed converterende landingspagina trekt de juiste bezoeker. Dat is degene die jou en/of je aanbod al een beetje kent, maar nog overtuigd moet worden om zich aan te melden, een afspraak te maken of een product aan te schaffen. 

Onderzoek daarom goed met welke trefwoorden of key words je de juiste bezoekers aantrekt. En gebruik deze key words ook in de inhoudsopgave van je landingspagina.

Maar doe dat alleen als je waardevolle content kan bieden aan jouw ideale bezoeker. Je wil die juiste bezoeker ook daadwerkelijk iets geven, iets waar hij of zij echt iets aan heeft. Maak dus een heel handige, uitgebreide checklist, neem een videoserie op waarin mensen zich iets zelfstandig eigen kunnen maken of bied een strategiegesprek aan waarin je mensen echt helpt. 

Tip #2 Landingspagina maken: Alles wat belangrijk is bovenaan

De belangrijkste informatie zet je altijd boven de vouw, in het Engels fold genoemd. Dit is het bovenste deel van je landingspagina. Waarom? Omdat dát het deel van de pagina is dat mensen in één oogopslag kunnen overzien. Daar moet je ze uitnodigen om verder te scrollen of te klikken. Maak het dus direct interessant.

Als je een korte landingspagina of een popup-box maakt, plaats dan alle content boven de fold.

Tip: Vergeet niet met verschillende schermgroottes te testen. Zo zie je precies welke informatie er boven de fold te zien is. Denk hierbij ook aan de weergave op een smartphone.

Tip #3 Een goede landingspagina: Voorkom verwarring

Doe wat je zegt en wek geen verwarring. Als je de bezoeker uitnodigt om een e-book of checklist te downloaden, bied dat dan ook aan op je landingspagina. 

Het is verwarrend en kost je conversies als je info niet overeenkomt met je aanbod. Flow magazine heeft hier de plank misgeslagen, als je het mij vraagt. Op de homepage kan ik een online cursus aanvragen, maar op de landingspagina moet ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief en krijg ik als beloning een online cursus. 

landingspagina-consistent-zijn landingspagina-consistent-zijn-2

Weinig tijd om te lezen? 

Download de Checklist Landingspagina en ga direct aan de slag met jouw landingspagina’s.

Tip #4 Beste landingspagina: Zet social proof in

Testimonials, reviews of een lijst met klanten helpt enorm om de bezoeker te overtuigen van hoe betrouwbaar jij bent. Wellicht zoek je zelf ook eerst naar ervaringen van anderen, voordat je een aankoop doet of je ergens voor inschrijft. Laat bezoekers daarom zien wat je al bereikt hebt, door social proof te delen op je website. Kijk hieronder hoe pCloud dat subtiel heeft ingezet tijdens een landingspagina maken.
landingspagina

Tip #5 Landingspagina maken: Schrijf actiegerichte teksten

De manier waarop je je aanbod formuleert, kan veel impact hebben op de hoeveelheid conversie die het oplevert. 

Gebruik vooral actieve vormen in zinnen en vermijd passieve vormen zoveel mogelijk. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande zinnen eens. 

  • Klanten zijn heel positief over checklist ABC.
  • Checklist ABC wordt gewaardeerd door klanten.

De eerste zin is concreet en veel overtuigender dan de tweede. Hij is in de actieve vorm geschreven. Dat motiveert mensen om ook actie te ondernemen.

Tip #6 Beste landingspagina: Gebruik bullet points

Een opsomming met bullet points trekt de aandacht. Maar dat niet alleen, het houdt je pagina ook compact.

Bezoekers scannen webpagina’s eerst en besluiten daarna pas of het interessant is om echt te lezen. Met bullet points maak je het de bezoeker gemakkelijker om die keuze te maken.

Hieronder zie je de landingspagina van de VA school voor een online training. Deze bullet-points vallen op én vatten alles goed samen.

landingspagina-bullet-points

Tip #7 Converterende landingspagina: Creëer schaarste

Schaarste en urgentie zijn instrumenten waarmee je je bezoeker helpt om te beslissen. Mensen zijn daar erg gevoelig voor.

Wist je dat mensen van nature geneigd zijn om een besluit uit te stellen?

Bij een landingspagina maken is het je doel om mensen te overtuigen. Dit kun je doen door een tijdslimiet in te stellen of een beperkt aantal plekken of exemplaren beschikbaar te stellen.

Mensen zien dan in dat zij snel moeten handelen en dat het wellicht niet mogelijk is om pas aan het eind van de week tot actie over te gaan. 

Hieronder een goed voorbeeld. De countdown timer laat zien hoeveel (of hoe weinig) tijd er is voordat het webinar start.

 

landingspagina-urgentie

Tip #8 Beste landingspagina: Voeg passende afbeeldingen toe

Ga je een landingspagina maken? Vergeet het dan niet visueel te maken. Afbeeldingen trekken de aandacht. Ons brein is nu eenmaal ingericht op visuele verwerking. Doe daar je voordeel mee.

Maar let op: niet elke foto werkt!

De volgende foto’s worden wel goed bekeken:

  • foto’s met een rustige achtergrond
  • niet te gedetailleerde foto’s, die eenvoudig te begrijpen zijn
  • een passende foto die de boodschap ondersteunt
  • foto’s met een hoog contrast
  • foto’s van hoge kwaliteit
  • foto’s waar alleen de relevante afbeelding zichtbaar is (niet relevante delen zijn weggeknipt)

Wil je meer tips over de juiste foto’s bij een landingspagina maken? Het boek van AartJan van Erkel, Verleiden op het Internet, is een aanrader.

Onderstaand voorbeeld van Airbnb is een mooi voorbeeld van passende foto (bullet 3).

landingspagina-foto-passend-bij-aanbod

Tip #9 Goede landingspagina: Verplaats je in je bezoeker

Het doel van een landingspagina maken, is conversies binnenhalen. Een conversie is een actie van je bezoeker. Het kan gaan om een aankoop, maar ook om een inschrijving of een reactie. Zo kun je je bezoeker bijvoorbeeld vragen om een formulier in te vullen. Houd dit formulier (en het aantal vragen) zo kort mogelijk. Een formulier waar je veel gegevens moet invullen, nodigt namelijk niet echt uit. Bezoekers zullen al snel het idee krijgen dat dit hen veel tijd en/of moeite zal kosten. Het gevolg is dat zij afhaken.

Vraag alleen die gegevens die nodig zijn voor het doel. Voor een PDF download zijn naam en e-mailadres al voldoende. 

Ook een (te) complex invulformulier kan een conversiekiller zijn.
Houd het overzichtelijk een eenvoudig. En als je echt veel informatie nodig hebt, knip het proces dan op in logische stappen die je deelt met de bezoeker.

In het voorbeeld hieronder zie je de stappen van het registratie- en betaalproces voor bol.com. Eerst bestellen met registreren, dan betalen en tot slot de bevestiging. Dit is veel beter te begrijpen dan wanneer alles op één lange pagina zou staan.

 

formulier-opsplitsen

Wil je een handige tool om een converterende landingspagina te maken? Probeer Leadpages gratis 14 dagen.

Tip #10 Landingspagina maken: Wees vriendelijk voor je paginabezoeker

Iedereen kan zich vergissen of een foutje maken. Denk goed na over een positief bericht bij een onvolledig ingevuld formulier of een fout in het e-mailadres. 

In dit voorbeeld hieronder voelde ik me niet echt uitgenodigd om het nog eens te proberen. 

onvriendelijke-foutmelding-landingpagina

Tip #11 Converterende landingspagina: Verminder keuzestress

Een landingspagina maken kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je een aantal opties naast elkaar tonen, bijvoorbeeld door verschillende abonnementen op te sommen. Verminder keuzestress door met één kleur en/of één tekst de meest populaire keuze of meest economische keuze eruit te laten springen. Dit voorbeeld van Leadpages is duidelijk. Abonnement PRO is het meest populair. Zorg wel dat de informatie klopt.
landingspagina leadpages pricing

Tip #12 beste landingspagina: Zorg dat je titel en CTA met elkaar overeenstemmen

Consistentie in je teksten is belangrijk. Als je aanbiedt dat iemand een e-boek kan downloaden. Zet dan ook in je CTA het woordje Download. Net zoals de CTA Afspraak maken past je aanbod om een (gratis) gesprek te kunnen plannen. 

Dit is een popup box (mini-landingspagina) van I Love Marketing om een ebook te downloaden. 

De titel en de tekst op de CTA-button zijn niet met elkaar in overeenstemming; ‘download this report’ staat in de header, terwijl de CTA ‘Free Instant Access’ is.

landingspagina-consistentie-titel-cta-call-to-action

Tip #13 converterende landingspagina: Opvallende Call-To-Action

Call To Action wordt afgekort met CTA. Zorg voor een duidelijke en opvallende CTA. Denk aan de kleur van de button en aan de tekst op de button. Bepaal de kleur van je CTA button op basis van de dominante kleur op je website. Kies precies de tegenovergestelde kleur voor je CTA button. Op die manier valt hij lekker op. Het voorbeeld hieronder van Trello laat duidelijk zien wat de bedoeling is. Er is een duidelijke CTA, die centraal staat op deze pagina.
trello landingspagina

Tip #14 converterende landingspagina: Gebruik één enkele CTA

Hoe verleidelijk het soms ook lijkt, voorkom twee verschillende CTA’s. Met meerdere CTA’s ontstaat al snel verwarring of keuzestress, waardoor je bezoeker vertrekt. Weg conversie!

Hubspot heeft het best bont gemaakt in onderstaand voorbeeld. Want, wat moet je kiezen?

landingspagina-dubbele-cta-call-to-action

Tip #15 succesvolle landingspagina: Vermijd afleiding

Meerdere menu’s, ingevoegde Youtube video’s, linkjes naar andere pagina’s, een logo met een link naar je homepage… Het zijn stuk voor stuk potentiële ontsnappingen voor je bezoeker. 

Ga je een landingspagina maken, vermijd dan zoveel mogelijk afleidingen. Je pagina heeft één enkel doel en dat is conversie. Je hele landingspagina moet daarop ingericht zijn. 

Tip #16 Goede landingspagina: Maak een supergoede bedankpagina

Een bedankpagina na conversie geeft je de mogelijkheid om het contact met je bezoeker verder voort te zetten.

Bedank je bezoeker in een korte video, leg uit hoe het proces verder verloopt als je een bevestigingse-mail gestuurd hebt of hoe de aflevering van een product geregeld wordt. 

Je kunt een bedankpagina ook benutten om te vragen om een referentie op social media, of het liken of delen van een bepaalde pagina op social media. Als je bezoeker tevreden is, dan is hij of zij hier meestal wel toe bereid.

En tot slot is een bedankpagina super om nog een verrassing te geven. Denk aan een gratis checklist, een waardevol e-book of de (voordelige) upsell naar een product dat past bij het eerste aanbod.

Hieronder een voorbeeld van Tim Ferriss, auteur van The 4-hour workweek en daaronder van marketing goeroe Seth Godin. Tim Ferris heeft een hele drukke bedankpagina met een video waarin hij persoonlijk de bezoeker bedankt.

landingspagina-bedankpagina-video

Seth Godin houdt het beduidend rustiger. De eerste pagina is een bevestigingspagina waarin je leest dat je een email ontvangt met een link. Pas daarna ben je aangemeld. De tweede pagina is een bedankpagina waarop je heel veel linkjes ziet. Te veel als je het mij vraagt.

landingspagina-dubbele-optin-bevestigingspagina

landingspagina-bedankpagina-seth-godin
Verbeter je eigen landingspagina met de 18 tips uit dit artikel. Om het je gemakkelijk te maken heb ik een handige checklist gemaakt, waarop je kan afvinken welke acties je hebt gedaan en op welke landingspagina’s met welk effect.

Tip #17 beste ladingspagina: Test je pagina voor je hem live zet

Misschien een overbodige tip, maar je zal niet de eerste zijn bij wie een link of CTA button niet blijkt te werken. Dat is vreselijk zonde, want daardoor loop je meteen kansen mis.

Zorg dus vooraf dat alles goed werkt. Controleer vooral of de knoppen en linkjes goed ingesteld zijn en linken naar de juiste bestemming. 

Het is vervelend als je merkt dat je bezoekers niet bij de juiste pagina uitkomen of niet op de juiste mailinglijst terechtkomen. 

Vraag bij voorkeur iemand anders om het hele proces even te doorlopen. Met een frisse blik ziet iemand vaak dingen die jij niet meer ziet. 

Tip #18 converterende landingspagina: Test wat werkt

Als je pagina live staat is het belangrijk om te blijven testen. Nu test je wat werkt en wat niet. 

Varianten van je pagina testen:

De meest eenvoudige test, een A/B test, kan je gemakkelijk zelf uitvoeren. 

Google Optimize is een gratis tool van – je raadt het al – Google, waarmee je A/B testen kan inrichten. 

Het is belangrijk om niet te veel tegelijk aan te passen. Kies bijvoorbeeld 2 kleuren voor je CTA button of 2 verschillende afbeeldingen.

Optimaliseer de pagina en test daarna pas de volgende variatie. Zo maak je je landingspagina steeds beter, tot je de perfecte landingspagina hebt gemaakt. 

Snelheid van je pagina:

Test ook de snelheid van je pagina. Een trage laadsnelheid van je pagina is de ultieme conversiekiller. Bezoekers haken gewoon af als het te lang duurt. 

Pagespeed insights van Google wordt veel gebruikt voor websites. Maar voor een pagina of site die nog niet zoveel bezoekers heeft, zijn de resultaten van Lighthouse betrouwbaarder.

Bestaande landingspagina's optimaliseren

Deze 18 tips om de beste landingspagina te maken, zijn niet moeilijk te implementeren.

Beoordeel ook je bestaande landingspagina’s en breng aan de hand van deze tips verbeteringen aan. Dan kun je daarna de invloed op je conversiestatistieken meten en zien wat het beste werkt voor jouw website en bezoekers.

Het duurt wel even voor je de perfecte landingspagina hebt gebouwd. Blijf verbeteren en optimaliseren tot je de code gekraakt hebt!

En maak bij het verbeteren zeker gebruik van de gratis ‘Landingspagina Checklist’ om je resultaten bij te houden.

Bonustip landingspagina maken

Wil je eenvoudig converterende landingspagina’s maken? Lees dan mijn Leadpages review.

Deel
Deel
Verstuur
App