Je eigen bedrijf beginnen is een hele klus.
Online een business starten is net zo’n grote klus.
Er komt van alles op je af zoals het maken van een business plan, het aanmelden bij de KvK, je producten of diensten maken, reclame maken, zichtbaar zijn op social media een website bouwen en je eigen ICT.
IT heeft heel veel facetten en eentje ervan is de software.
In dit artikel ontdek je 3 grote valkuilen die jij kunt omzeilen als je een online business start en dus ook je eigen online tools – software- moet regelen.
Alles zelf regelen, van telefoon tot ICT
In grotere bedrijven zorgt de ICT afdeling voor (ondersteuning bij) het selecteren, implementeren en beheren van software. Dat doen ze vanuit een ICT strategie om de samenhang tussen de software en de bedrijfsdoelen en missie&visie te bewaken. En de praktische zaken, zoals trainingen om te leren hoe de software werkt, de processen en informatiestromen analyseren en evalueren hoe de software bevalt.
Naast de praktische kanten van je bedrijf, je producten of diensten en je klanten komen ook allerlei online business tools, ofwel software pakketten aan de orde. Immers je wil mooie afbeeldingen maken, social media posts maken, video’s opnemen, e-books maken, een website (laten) bouwen, enzovoort. Er is een enorm aanbod online tools, meer dan 8000!!, waar je uit kan kiezen.
Overweldigend en zeker niet je topprioriteit als je net begint. Startende (online) ondernemers stappen daarom vaak in drie valkuilen. Het gevolg is veel tijdverlies, frustratie en verspilling van bakken vol euro’s.
Valkuil #1: Business tools kiezen zonder je te verdiepen in wat je echt nodig hebt
Het lijkt zo triviaal, e-mailmarketing tool A of B. Ze doen beiden hetzelfde, toch? Op het eerste gezicht lijkt dat inderdaad zo. Maar afhankelijk van de keuze die je maakt beperk je of vergroot je je kansen om te groeien. Je eigen interesses en vaardigheden in combinatie met je business model bepalen welke set tools het beste bij jou past.
Laat je niet verleiden om een vraag in een Facebook groep te dumpen en op basis van de antwoorden te kiezen voor tool A of B. De kans is enorm dat degenen die je het advies geven geen idee hebben wat jij precies nodig hebt en dat zij een andere business hebben dan jij. Om nog maar niet te spreken van een mogelijk verschil met jouw skills en interesses om uit te vogelen hoe tools werken.
Om je te helpen heb ik een gratis checklist gemaakt. Controleer deze bij elke keuze voor een tool, zodat je geen belangrijke punten vergeet.
Download hier de checklist ‘Tools kiezen die bij je passen’.
Valkuil #2 Alleen gaan voor gratis tools
‘Ik ben nog maar net gestart en ik heb geen budget.’ Het is een vaak gehoord argument om maar gratis software te willen hebben. Bedenk dat software wel gemaakt, gehost, onderhouden en vermarkt moet worden. In de meeste gevallen levert een bedrijf met mensen die moeten leven van een salaris de software. Ga maar na, zij zijn geen filantropische instelling. Dus als je niet met euro’s betaalt, dan betaal je met iets anders. Voor niets gaat immers de zon op, dus bedenk dat als je weer eens vraagt ‘of het niet gratis kan’. Iemand zei het ooit zo: ‘Als je niet betaalt voor een product, ben jij het product.’ En het is waar, denk maar even aan de berichten over Facebook en het verkopen van data.
En bekijk het ook eens vanuit je eigen perspectief. Wat vind jij, als iemand vraagt of jouw product of dienst niet gratis kan?
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het wel, er zijn enorm veel tools en programma’s die een gratis versie aanbieden. Die versie heeft dan minder mogelijkheden dan het volledige pakket. Maar met een work-around kan je daar toch mee uit te voeten.
In sommige gevallen kan het prima zijn om daarmee te starten. Maar zet uit je hoofd dat je een mooi bedrijf wil bouwen met alleen maar gratis software.
Valkuil #3 Niet meteen automatiseren in je online business
‘Dat is met te ingewikkeld. Daar huur ik wel iemand voor in. Later.’
Een vergissing, omdat het automatiseren van je bedrijf je dwingt om je processen goed uit te werken en te overdenken. Het mooie daarvan is dat je heel goed kan bepalen wat je wel en niet wil automatiseren. Misschien wil je wel zelf ontdekken op welke momenten van de de dag je je social media posts het beste kan plannen. Dan ga je niet meteen voor een social media planner, maar voor hetzelfde geld wil je daar je tijd niet aan besteden.
Consequent posten is gemakkelijk als je content batcht en automatiseert.
En dit is maar een voorbeeld van alle processen die je zou kunnen automatiseren.
Ik zou bijna zeggen, de sky is de limit, maar in de praktijk is het vaak je eigen mindset die je belemmert bij het automatiseren.
STrategisch online tools kiezen
Maar wat doe je dan wel?
Het heeft waarschijnlijk niet je hoogste prio, maar je kan er ook niet omheen.
Ben je helemaal startend als ZZP-er, bekijk dan in elk geval onderstaand filmpje. Hierin laat ik je een paar onmisbare tools zien.
Hiermee kan je alvast zelf een paar snelle stappen maken.
Business strategie als basis
Maar de beste en uiteindelijk snelste keuzes maak je als je vanuit je business strategie de tools selecteert die jouw online bedrijf een boost geven.
Je business strategie is immers het fundament waarop je al je keuzes baseert, omdat dat je bedrijf helpt groeien.
Het voert te ver om in dit artikel in detail uit te werken hoe je dat precies doet.
Maar ik help je op weg met de volgende 7 stappen:
- Pak je business strategie en je marketing strategie erbij
- Noteer de 10 belangrijkste activiteiten die door online tools ondersteund moeten worden
- Geef aan wie die activiteiten uitvoert – jijzelf of een teamlid
- Bepaal je budget voor het ondersteunen van deze activiteiten en reserveer tijd voor selecteren en implementeren
- Kies tools voor je belangrijkste activiteiten die passen bij jouw business en marketing (strategie)
- Implementeer ze binnen 2 weken en vergeet niet te automatiseren wat je kan automatiseren
- Meet na 2 maanden of je tevreden bent en zo niet, stel bij.
Aan de slag, maar liever niet alleen?
Beste tools voor online ondernemen
Ben jij een ondernemer of businesscoach? Dan ligt je focus vaak niet bij online tools, maar bij klanten. En gelijk heb je natuurlijk! Dat is waarom je ondernemer bent geworden.
Het uitzoeken van de juiste e-mail-marketingsoftware kan veel tijd in beslag nemen. Te veel tijd! En dan moet je ook nog leren om de software goed te kunnen inzetten.
Toch worden online tools steeds belangrijker in een digitaliserende wereld. Een online tool kan écht het verschil maken.
Daarom zijn wij er om jou te helpen. Wij maken praktische, up-to-date videotutorials, speciaal voor ondernemers en businesscoaches. Niet alleen maar over e-mail marketing, maar over alle tools die jouw business kunnen helpen groeien.
Klant worden van howtohotspot.nl betekent blijven innoveren zonder omkijken hiernaar te hebben.
Meer weten over howtohotspot.nl en wat wij voor jouw business kunnen betekenen? Stuur een berichtje naar hallo [@] howtohotspot.nl of kijk eens rond op de website.