Welke tool voor emailmarketing is het beste voor jou? Of eigenlijk hoe kies je de beste e-mailmarketing tool voor jouw bedrijf?
Daar is natuurlijk geen simpel antwoord op te geven.
Het hangt helemaal af van wat jij nodig hebt. In dit artikel leg ik je uit waar je op moet letten bij het kiezen van e-mailmarketing software.
‘The money is in the list’ die heb je waarschijnlijk al duizenden keren gehoord. Leuk, maar welke tool is het beste? Wat zijn de verschillen? Wat heb je echt nodig? En waar moet je op letten?
Lees snel verder om te ontdekken hoe je de beste keuze maakt voor jouw bedrijf.
Of ben je eigenlijk op zoek naar welke e-mailmarketing software er is? Lees dan dit artikel> De 8 beste e-mail marketingtools om jouw business te laten groeien in 2021
De 8 beste e-mail marketingtools om jouw business te laten groeien in 2024
Zoek je naar nieuwe manieren om jouw business verder te laten groeien? Dan is het kiezen van een e-mail marketingstrategie een goede keuze!InhoudWat is e-mailmarketing?Voordelen
Hoe kies je e-mailmarketingsoftware?
Ofwel wat moet je e-mailmarketing programma kunnen?
Net als met alles wat je doet, vraag je je eerst af wat je wil doen. Dus bepaal wat je doel is met e-mailmarketing.
Als je af en toe een mail wil sturen, dan is een heel duur programma niet zinvol.
Wil je echt werk maken van e-mailmarketing dat zijn de volgende features of mogelijkheden onontbeerlijk:
Personaliseren van e-mails
Het aantal e-mails dat mensen krijgt stijgt enorm. Je merkt het zelf ongetwijfeld ook. Daarom is personaliseren heel erg belangrijk.
Eén mail versturen naar iedereen op je lijst kan eigenlijk niet meer. Je hebt dus een mogelijkheid nodig om mensen onder te brengen in groepen of kenmerken aan mensen te hangen die je kan gebruiken bij het versturen van e-mails op basis van groepen of kenmerken.
Daarnaast is het goed om te zien dat in de huidige generatie e-mailmarketingtools je de berichten kan voorzien van naam en eventueel andere persoonlijke gegevens. Hoe groter je lijst, hoe belangrijker deze mogelijkheden zijn.
Aanmeldformulieren maken
Je wil graag dat mensen zich kunnen aanmelden voor je aanbod of je e-maillijst. Daarvoor heb je een formulier nodig, sign up, registratie- of aanmeldformulier genoemd.
De meest simpele versie van een aanmeldformulier heeft alleen een invulveld voor een e-mailadres. Vaak wil je daar ook een naam aan toevoegen.
Dit formulier kan je aanroepen met een URL en dan opent de aanmeldpagina zich. Maar vaak is het mogelijk om je formulier direct op je website te plaatsen (embedded), zodat het niet nodig is om van je pagina naar een echt sign up formulier te gaan buiten je website.
Hiervoor zijn allerlei mogelijkheden afhankelijk van het type website dat je hebt.
Verder wil je verschillende veldjes kunnen toevoegen aan je inschrijfformulier.
Delen van je lijst kunnen aanschrijven is belangrijk. Mensen die zich net op je lijst hebben aangemeld, wil je misschien een ander bericht sturen dan mensen die al klant bij je zijn. Dit wil je gemakkelijk voor elkaar krijgen. Deze groepen worden vaak segmenten genoemd en die kan je aparte berichten sturen.
Automation of autoresponder instellen
Een autoresponder of automatisering is een serie emails die automatisch verstuurd wordt.
De aanleiding om een automatisering te starten noemen we een trigger.
Voorbeelden van triggers zijn:
- iemand meldt zich aan voor een gratis weggever
- iemand klikt op een link in een blogbericht of e-mail
- een contactpersoon beantwoordt een bepaalde e-mail
- een bepaalde datum is bereikt
- iemand onderneemt x tijd geen actie
Na de trigger start een serie emails die volledig automatisch verstuurd worden met een tussenpauze die je zelf instelt. Eventueel wacht je op een nieuwe trigger.
Automatisch gegevens doorgeven vanuit andere programma’s
E-mailmarketing werkt nog beter als mensen zich aanmelden voor je lijst via andere kanalen dan alleen het sign up form.
Als iemand bijvoorbeeld een vragenlijst invult via GoogleForms of Typeform en daarop zijn/haar emailadres achterlaat, is het handig als dat meteen op de juiste e-maillijst terecht komt.
Een ander voorbeeld, als een klant via je webshop een online of off-line product koopt is het fijn als de gegevens van die klant meteen ook op de goede e-maillijst belanden.
Kortom, goede koppelingen met andere software nemen je veel werk uit handen.
A/B testen
Als je lijst al wat groter is, kan A/B testen handig zijn.
Wat het is?
Je maakt 2 versies van je mail of twee versies van je titel van je mail en stuurt die naar twee groepen.
De versie die het beste werkt, gebruik je om je hele lijst te mailen.
Dit werkt natuurlijk niet bij een lijst van 40 mensen.
Analyses of statistieken
Welke output krijg je van de applicatie? Hoeveel ontvangers de mail hebben geopend, hoeveel mensen geklikt hebben op een bepaalde link. Of mensen de mail hebben doorgestuurd, wanneer de mails geopend werden en meer van dit soort gegevens.
Zorg dat je AVG en GDPR proof bent
Opt out
Een beetje overbodig misschien, maar je bent verplicht om mensen een simpele manier te geven om weer af te melden van je mailinglijst.
En dat niet alleen, je mag er geen voorwaarden aan stellen.
In een goede e-mailmarketing tool kan je in elke mail een link toevoegen waarmee mensen zich kunnen afmelden.
Dubbele opt-in
Aanmelden voor je lijst door het geven van een e-mailadres en eventueel andere data, heet een optin.
Het idee is dat jij en ik niet zomaar emails krijgen van allerlei bedrijven en mensen waar we niet om gevraagd hebben, SPAM dus.
De kwaliteit van je lijst wordt beter als mensen hun aanmelding moeten bevestigen. Dat heet dubbele opt-in.
Het vervelende is dat dubbele optin soms wat te veel is voor sommige mensen.
Immers, iemand is geïnteresseerd in je aanbod op je website of Facebookpage en meldt zich aan voor je ebook, webinar of masterclass, maar dan moet hij of zij eerst weer naar de mailbox om de aanmelding te bevestigen.
Dit doet niet iedereen.
Maar het goede is wel dat iemand die dat wel doet echt geïnteresseerd is.
Dubbele optin is in Nederland (nog) niet verplicht (zie deze webpagina van de Stichting Reclame Code).
Wat is nog meer handig bij het kiezen van e-mailmarketing software?
Naast de handige functies van e-mailmarketingprogramma’s, zijn er nog een paar zaken waar je op moet letten.
Bounce rates
Enig inzicht in bounce rates per provider.
Wat is een bounce rate?
Dat is mail die niet bezorgd wordt.
Bij de ene e-mailmarketing tool lijkt de bounce rate hoger te zijn dan bij de andere.
Het kan te maken hebben met de emailadressen van je inschrijvers als er bijvoorbeeld fouten in mailadressen (gmial ipv gmail) staan. Deels voorkom je dit met double optin.
Maar ook als jouw eigen afzender-emailadres van een gratis account is – gmail of hotmail bijvoorbeeld – kan het de bounce rates verhogen.
Ondersteuning bij vragen en problemen
Welke ondersteuning kan je verwachten bij vragen en problemen kan een factor van belang zijn.
De taal is een, maar ook of je een helpdesk kan bellen, of je kan chatten of emailen of alleen kan zoeken in een kennisbank of een serie uitlegvideo’s.
Het is natuurlijk belangrijk om te bepalen wat jij belangrijk vindt.
Klaar voor de keuze?
Er zijn talloos veel e-mailmarketing programma’s op de markt. In dit artikel ontdek je 8 beste om je business een boost te geven.
En als je nog meer handige tools nodig hebt voor je business, check dan dit overzicht van tools voor online ondernemers.