Leadgeneratie ofwel leads verzamelen die in jouw specifieke doelgroep vallen is de ultieme uitdaging voor elke ondernemer. Je verkoopt immers alleeen aan die leads die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. En wie dat zijn, welk klantprofiel dat is, heb je in doelgroepanalyses uitgewerkt. In je marketingfunnel richt je je vervolgens op jouw specifieke doelgroep. Je wil immers kwalitatief goede leads.
Maar hoe weet je welke leads precies binnen jouw doelgroep vallen?
Ook als je een helder klantprofiel opgebouwd hebt en een specifieke doelgroep bepaald, kan je lang niet altijd snel bepalen of ze binnen jouw doelgroep vallen.
In dit artikel ontdek je welke slimme Nederlandse software je kan helpen om je leadgeneratie te optimaliseren.
Is dit jouw marketingfunnel?
Waarschijnlijk verzamel je leads door op je website of via social media een gratis weggever aan te bieden die jouw specifieke doelgroep aanspreekt. Dit kan een e-boek zijn of een webinar of een gratis proefperiode. Op een landingspagina delen mensen hun e-mailadres met je in ruil voor die weggever.
Vanaf dat moment kan je via e-mailmarketing je leads verder opwarmen. Dit proces kan best even duren. Want met alleen een e-mailadres weet je helemaal niet zo zeker of de lead wel binnen jouw specifieke doelgroep valt. Dus het kan zomaar zijn dat je leads op je lijst hebt staan die niet op het zelfde punt in hun klantreis zitten.
In je e-mailmarketing kan je daar niet direct onderscheid in maken. Daarmee krijgt een deel van je leads niet de boodschap die past bij waar zij in hun klantreis zitten. Dit maakt de kans groot dat je hen verliest.
Zonde, omdat je hen waarschijnlijk wel zou kunnen begeleiden naar een volgend punt in hun klantreis als je precies kon bepalen waar zij staan in hun customer journey.
Leadgeneratie optimaliseren
Stel nou dat je de leadgeneratie zo goed is dat je wel weet welke van de leads in jouw specifieke doelgroep vallen en welke niet? Of nog beter, stel dat je eenvoudig kan bepalen in welke fase van de klantreis de leads zitten, zodat je leads in marketingfunnel veel gerichter kan aanspreken?
Wat zou dat betekenen voor je conversie?
Yep, het zou de conversie enorm kunnen versnellen en je marketing enorm veel effectiever maken. Je weet immers precies wie in jouw specifieke doelgroep valt en waar zij zich in hun klantreis bevinden.
Waardevolle leads genereren? dat kan!
Er is slimme software die precies dat ondersteunt: leads die jou vertellen waar zij in hun klantreis staan. Echt waar? Ja, echt. En nee, ze sturen je geen mailtje met ‘Beste X, ik ben op touchpoint nummer 3 in mijn klantreis.’ Maar ze vertellen je wel heel veel extra meteen al bij het aanvragen van jouw weggever, zonder dat het pushy voelt. Tenminste als jij het goed inricht en met respect voor je leads.
Hoe doe je dat? Leadgeneratie zo effectief maken?
Ik zei al dat er slimme software is waarmee je dat kan. Misschien denk je nu aan software om landingspagina’s te maken, zoals Leadpages. Leadpages is Amerikaanse software waar je in heel korte tijd goed converterende landingpagina’s kan bouwen. Zo’n landingspagina kan je stand-alone Lees hier meer over hoe Leadpages werkt.
En naast Leadpages, heb je misschien wel eens gehoord van Instapage, Unbounce of andere – veelal Amerikaanse – landing page builders.
Leadgeneratie met landing page builders
Leadgeneratie met deze landing page builders is erg efficiënt, omdat je deze software kan koppelen aan e-mailmarketingsoftware (of CRM systeem).
Van daaruit bouw je de relatie verder uit met e-mailmarketing.
Maar zij hebben allemaal een belangrijke beperking.
Namelijk dat ze in één scherm of pop-up vragen om gegevens van jouw lead.
Meestal beperk je dat tot de naam en het e-mailadres om potentiële leads niet af te schrikken. En niet voor niets, omdat blijkt dat mensen afhaken als je te veel gegevens vraagt op één formulier. Daar heeft niemand zin in.
De vraag is dus hoe je je leadgeneratie effectiever kan inrichten met een landing page builder, zonder dat mensen afhaken?
Adpage voor optimale leadgeneratie
Dat kan met Adpage. Nederlandse software waarmee je landingspagina’s kan bouwen. Dat is niet anders, maar deze software heeft heel bijzondere functionaliteit. Het heet profielverrijking.
Ik heb Adpage inmiddels uitgebreid getest en ontdekt hoe goed het werkt. En hoe gemakkelijk mensen allerlei info willen delen, als je het maar op de juiste manier vraagt.
Ik deel de resultaten die ik met Adpage bereikte in dit artikel.
Maar eerst even wat meer over Adpage.
Waarom zou je Adpage gebruiken?
Waarom zou je Adpage überhaupt overwegen?
Simpel.
Adpage kan je helpen om leadgeneratie een stuk efficiënter en effectiever te doen.
Ten eerste, je krijgt veel sneller de beste leads in beeld dan bij een andere landing page builder.
En ten tweede, je kan leads veel meer op maat bedienen, omdat je heel snel ontdekt waar zij in hun klantreis zitten.
Hoeveel tijd kan je dat schelen? En uiteindelijk, hoeveel verkopen gaat dat je opleveren?
Wat is Adpage?
Adpage is landingspagina software van Nederlandse bodem (ondanks de Engelse naam) waarmee je eenvoudig landingspagin’s kan maken.
Software waarmee jij gemakkelijk en snel landingspagina’s bouwt en koppelt met e-mailmarketingsoftware en/of je CRM systeem. Maar het kan veel meer dan de landingspagina software waar ik het eerder over had!
Je kan namelijk ook het profiel van je lead verrijken met zogenaamde quizzen. Hiermee knip je een serie vragen op en je maakt het (visueel) aantrekkelijk om gegevens met je te delen.
Okay, dit klinkt een beetje vaag.
Wat bedoel ik in vredesnaam met ‘het profiel verrijken’?
Kort gezegd is dat je de lead vraagt om op een leuke en visuele manier wat meer over zichzelf, zijn of haar bedrijf, interesses of behoeftes te vertellen.
Het is misschien duidelijker als ik het je gewoon laat zien.
Hoe werkt Adpage?
Net als bij andere landing page software maak je een landingspagina aan (nadat je een account hebt aangemaakt). Je kan ook alleen een pop-up maken, maar ik focus hier op de landingspagina.
Natuurlijk kan je een e-book, webinar of ander aanbod doen, waarvoor je bezoeker naam en e-mailadres invult. Met een klik op de knop stuur je deze data door naar jouw e-mailmarketing of CRM systeem.
Maar – en hier komt de magie – je kan vervolgens de bezoeker vragen om meer gegevens. En niet door een eindeloos lang formulier te laten invullen, maar op een interactieve manier met een zogenaamde quiz.
Stel vragen en biedt op basis van het antwoord een passende vervolgvraag of pagina aan. Als je het goed doet, ga je het gesprek aan met je bezoekers en kan je hen veel meer op maat opvolgen.
Haken ze halverwege af? Dan worden ingevulde velden nog steeds doorgegeven naar het CRM of e-mailmarketingsysteem van jouw keuze.
Betrouwbaarder resultaten
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar Adpage werkt niet met ThirdParty cookies. Het werkt met first party cookies, waardoor je geen data verliest. De statistieken zijn dus veel betrouwbaarder.
Personaliseren helpt leadgeneratie
Personaliseren ken je waarschijnlijk van je e-mailmarketingsoftware. Maar wist je dat je dat binnen Adpage ook kan doen?
Het is heel eenvoudig. Iemand vult zijn of haar naam en e-mail in en zodra hij of zij doorklikt kan je in quizpagina’s deze gegevens weer gebruiken.
Dus in plaats van Dank je wel voor je aanmelding! ziet iemand op de bedankpagina bijvoorbeeld, Dank je wel, Renske, voor je aanmelding! En dit kan je doen met alle gegevens die iemand met je deelt.
Dat is toch veel leuker en persoonlijker?
Integreren met je CRM/e-mailmarketing systeem
Het is supergemakkelijk om een koppeling te maken met jouw CRM of e-mailmarketingsysteem. Alle vragen voor het genereren van leads in Adpage, kan je aanmaken in jouw CRM of e-mailmarketing software. Vervolgens koppel je de velden en is alle data ook daar beschikbaar.
Adpage laadt landingspagina’s supersnel
Adpage landingspagina’s zijn supersnel geladen, ook als jij ze koppelt aan jouw website. En je weet het, tegenwoordig willen leads en klanten niet lang wachten tot een webpagina geladen is. Er is een WordPress plugin waar je gebruik van kan maken, maar om de snelheid te waarborgen is het advies om via DNS je project aan je website te koppelen. In een paar klikken heb je dat voor elkaar, ook als je niet technisch bent 🙂
Voldoet Adpage aan de AVG/GDPR?
Dat is een goede vraag, aangezien je persoonsgegevens verzamelt. Ten eerste is Adpage is een 100% Nederlands bedrijf. Zij voldoen aan de AVG en GDPR wetgeving en als data buiten Nederland gaat, eist Adpage dat de andere partij voldoet aan de GDPR.
Is Adpage gebruiksvriendelijk?
Het is niet moeilijk om met Adpage te werken. De templates zijn in Nederland getest voor conversie. Dat maakt het super-eenvoudig om je eerste project aan te maken.
Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, kan je de hele look & feel aanpassen aan je eigen huisstijl; kleuren, foto’s, lettertype enzovoort. Er kan nog wel wat verbeterd worden aan de manier waarop je de opmaak en lay-out van verschillende elementen aanpast. Maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt, maak je je ene project na het andere.
En jouw brand afbeeldingen uploadt je één keer in de bibliotheek, zodat je er voor je projecten gemakkelijk gebruik van kan maken.
Ondersteuning door Adpage
En kom je er een keertje niet uit? Adpage is een Nederlands bedrijf en daarmee is de ondersteuning ook volledig in het Nederlands. De (chat & e-mail) helpdesk is Nederlands, de werktijden komen overeen met Nederlandse kantoortijden. En het online helpcentrum bevat Nederlandse video’s een teksten.
Leadgeneratie met Adpage: Mijn resultaten
In december 2022 heb ik meegedaan in een Weggever Event, georganiseerd door Impactversterkers, Gerdi en Anja.
Ik was benieuwd of de aanvragers van mijn weggever bereid zouden zijn om meer gegevens met me te delen.
Daarom heb ik een test. Gedaan. Het event duurde twee weken en halverwege zette ik profielverrijking aan.
Ik had een landingspagina gebouwd met drie secties. In de bovenste sectie – het deel dat je meteen ziet bij openen van de landingspagina – vroeg ik om een naam en e-mailadres. Ik had aardig wat leads verzameld in die eerste vijf dagen.
Daarna heb ik profielverrijking aangezet. Ik vroeg nog steeds om e-mailadres en naam, maar daarna kreeg de bezoeker de vraag of ik hen wat mocht vragen.
Vervolgens stelde ik een paar vragen over hun bedrijf, online werken en hoe ver ze waren met automatiseren.
En op basis van sommige antwoorden kreeg een bezoeker een ander vervolgscherm. Op deze manier kreeg iedereen passende vragen.
De resultaten van mijn Adpage test
Mijn vraag was of bezoekers bereid zouden zijn om extra vragen te beantwoorden. En eerlijk gezegd twijfelde ik daarover.
Vandaar dat ik halverwege het event de profielverrijking pas aanzette.
In totaal vroegen 64 bezoekers mijn weggever aan. Iets meer dan 50% (34) van de 64 kregen geen vervolgvragen; bijna 50% (30) wel.
Dus 30 personen kregen na het invullen van hun e-mailadres een naam de volgende vraag: Mag ik je een vraag stellen?
Op die vraag kreeg ik 8 keer het antwoord ‘Nee, liever niet’.
Dat betekent dat de overgrote meerderheid, 22 van de 30 – ruim 70% – WEL bereid was om een paar vragen te beantwoorden.
En dat waren uiteraard vragen die mij enorm veel vertelden over degenen die mijn weggever ‘10 Taken die je snel, eenvoudig en effectief automatiseert‘ aangevraagd hebben.
Het zou me veel meer tijd kosten om via e-mailmarketing dezelfde informatie te verzamelen. Pure winst dus!
Wil je zelf ervaren hoe dit werkt? Klik dan hier en je komt op mijn landingspagina.
Voor mijn vervolgmarketing betekende dat enorm veel, zoals je begrijpt.
Op deze manier is leadgeneratie dus echt een stuk effectiever.
Ervaringen van andere ondernemers
Ervaringen van andere ondernemers
Ik ben niet de enige die enthousiast is. Er zijn er meer.
Op Capterra krijgt Adpage een score van 4,5 (uit 5) en op G2 reviews zelfs een 4,8 uit 5. Gerdy geeft bijvoorbeeld aan:
“Ik ben een kleine zelfstandige en heb geen groot budget voor marketing. Met deze software is het qua investering goed te doen en toch een professioneel uitziende pagina.
Heel flexibel en toepasbaar binnen ons bedrijf”
En klant Tania is al enkele jaren “Superfan van Adpage“, zoals ze zelf aangeeft. Zij kan haar klanten – mede dankzij profielverrijking – op maat een advies en aanbod geven.
Ervaring met de ondersteuning door Adpage
Het team van Adpage is heel toegankelijk en helpt je graag. Binnen Adpage kan je direct hulp vragen via de chat. Verder zijn er allerlei praktische video’s waarin Koen laat zien hoe een bepaalde functie van Adpage werkt.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Koen enorm behulpzaam is en altijd bereid om te helpen. Maar ook staat hij met zijn team open voor suggesties en verbeteringen van Adpage.
Ook hier zijn anderen het met me eens, zoals Tania die hierover dit zegt in haar review:
“Koen en zijn team zijn zeer behulpzaam en staan altijd klaar om je extra uitleg te geven. Ook hun tutorials helpen je goed op weg, zelfs al ben je een leek in het opbouwen van Adpages.“
En ook Mario (digital designer) is blij met de ondersteuning: “Excellent customer support and a straightforward UI with many options to create beautiful ladingpages/pop-up instantly”
Voor wie is Adpage interessant?
Kennisondernemers en MKB bedrijven die leads sneller willen converteren naar klanten zullen heel blij worden van Adpage. Maar ook webshops.
Je kan je leads veel persoonlijker benaderen als je meer van hen weet. Dat gaat veel gemakkelijker met Adpage dan met e-mailmarketing alleen. Je kan zelfs je bezoeker voor laten sorteren op een aankoop in je webshop door een aantal vragen te stellen, bijvoorbeeld over de maat of kleur van hun voorkeur als je kleding verkoopt.
Kortom, voor elke ondernemer die meer conversie wil is Adpage waardevolle software.
Wat kost Adpage?
Wat is een hogere omzet in kortere tijd je waard? Houd dat in gedachten.
Je kan gratis starten met Adpage, maar dan heb je geen eigen domeinnaam, geen mogelijkheden om te personaliseren op je landingspagina en geen integratie met je e-mailmarketing of CRM systeem. Bovendien is het aantal profielen (leads) dat je kan verzamelen beperkt tot 100. Maar het is een mooie manier om kennis te maken met Adpage.
Het Starter pakket bied je maximaal 2000 profielen en naast integraties met Mailblue, ActiveCampaign, Maileon en Zapier, ook de mogelijkheid om met Stripe te koppelen en betalingen te ontvangen. Voor het Starter pakket betaal je €99/mnd (bij jaarlijkse betaling). Heb je meer nodig? Overweeg dan het Agency abonnement, waarin je ook kan integreren met CRM systemen, je eigen templates maken en verzamel tot 50.000 profielen.
Blijf je klooien of wil je meters maken met je leadgeneratie?
Wil jij leadgeneratie versnellen en verbeteren door vooral leads te genereren van wie jij precies weet waar ze in hun klantreis zitten? Ga dan aan de slag met Adpage.