Veel verkeer naar de website wil elke ondernemer. Maar hoe kan je deze bezoeker ‘vangen’ als die geïnteresseerd is in jouw blog, product of dienst? Daarvoor worden landingspagina’s ingezet.
In dit artikel leg ik je uit wat een landingspagina is, waarom je een landingspagina zou wil en hoe je die dan maakt.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina waarop bezoekers maar één specifieke taak kunnen uitvoeren. De pagina heeft dan ook maar één doel: tot actie overgaan. Dat betekent dat de lay-out en de opbouw van de pagina volgens bepaalde richtlijnen is vormgegeven. Ook de inhoud wordt op een specifieke manier opgebouwd.
Het allerbelangrijkst is dat bezoekers niet afgeleid worden van het doel en dat zij stap voor stap ontdekken of het voor hen interessant is om in te schrijven of aan te melden. Met andere woorden: of het interessant is om te converteren. Het juiste landingspagina voorbeeld helpt je hierbij.
Waarom een landingspagina maken?
Waarom zou je gebruik maken van landingspagina’s? Een landingspagina geeft je de mogelijkheid om van bezoekers klanten of inschrijvers op je mailinglijst te maken.
Bezoekers landen op een landingspagina met bepaalde verwachtingen. Elke bezoeker heeft op een link of knop geklikt om naar je landingspagina te gaan en om meer informatie te verzamelen. Hij of zij heeft in de advertentie, e-mail of op de pagina van je website al voldoende aanleiding gehad om door te klikken.
Jij biedt de bezoeker op de landingspagina de mogelijkheid om uit te vinden of jouw aanbod echt bij hem of haar past. Zodra iemand dat heeft vastgesteld, kan er meteen actie ondernomen worden.
Of die actie meteen het eindpunt vormt, dat hangt van jouw marketing funnel af. Er kunnen ook nog meer stappen volgen, zeker als je ingewikkelde keuzes voorlegt of bijvoorbeeld een grote aanschaf aanprijst.
Landingspagina’s helpen je bezoekers stap voor stap naar een besluit, door elke keer (elke klik) meer informatie te geven.
Door de bezoeker stap voor stap mee te nemen in je verhaal begeleid je (en stuur je) het keuzeproces. Je noemt de voordelen, je schetst een mooi toekomstperspectief en je plaatst een Call To Action (CTA). Die nodigt uit om tot actie over te gaan. Welke actie dat is, hangt natuurlijk van je aanbod af. Dus waarom een landingspagina? In feite is dat altijd om bezoekers te converteren naar inschrijvers of klanten. Dat is het ultieme doel!
Een goede landingspagina ontwerpen
Goede landingspagina’s bieden geen afleiding voor bezoekers. Het juiste landingspagina voorbeeld zal dat ook laten zien. Meer tips over een landingspagina maken lees je in dit artikel. Een landingspagina wordt niet gemaakt voor de vindbaarheid van je website, maar staat in het teken van dat ene conversiedoel. Bij voorkeur staat alle belangrijke informatie (inclusief de CTA) boven de fold. Zoek er gerust een landingspagina voorbeeld bij om te zien hoe andere ondernemers dit doen.
De hele pagina, van de lay-out van de tekst tot de visuele content, staat dan ook in het teken van één enkel doel. Daarom is een aantal elementen noodzakelijk. Daarentegen hoort een aantal andere elementen weer niet op een landingspagina thuis. Laten we met dat laatste beginnen.
Wat doe je niet op een landingspagina:
Aangezien een landingspagina één doel heeft en je de bezoeker niet wil afleiden, is het verstandig om een paar dingen écht niet te doen:
- Een klikbaar logo hebben. Dus plaats een niet-klikbaar logo op je pagina. Zo voorkom je dat bezoekers de landingspagina verlaten.
- Een menu tonen. Je leest het goed: je zou helemaal geen menu moeten tonen op je landingspagina. Met een menu heb je namelijk de kans dat je bezoeker verder gaat kijken op je website en geen actie onderneemt op je landingspagina.
Wat doe je wel op een landingspagina?
Om je bezoeker naar het beoogde doel te leiden is het belangrijk dat je verschillende onderdelen goed uitwerkt:
- Voordelen noemen van wat je aanbiedt:
De bezoeker is nieuwsgierig geworden naar jouw aanbod, anders had hij of zij niet op de knop of link geklikt. Vertel dan ook duidelijk wat het inschrijven jouw bezoeker kan opleveren ofwel welke verandering hij of zij kan bereiken door mee te doen. - Lonkend perspectief bieden:
Maak het nog duidelijker door iets te beschrijven. Laat zien en voelen, wat het aanmelden, inschrijven of kopen de bezoeker kan opleveren. - Waarom moet de bezoeker bij jou zijn?
In de meeste gevallen is jouw aanbod niet uniek, maar jij bent dat wel. Dus waarom zouden bezoekers voor jouw product of dienst kiezen? Dat willen ze weten. Vertel waarom dat is!Testimonials tonen van mensen die je freebie of product al hebben gebruikt of gelezen. Dit werkt als social proof en helpt bezoekers tot actie over te gaan. Jouw verhaal is sterker als het ondersteund wordt met reacties van mensen die jouw product of dienst gebruikt hebben. Ze zijn van onschatbare waarde dus als je deze reacties nog niet hebt, zorg dat je ze verzamelt. - CTA – een sterke call to action hebben:
Elke landingspagina zou maar één call-to-action moeten hebben. Deze kan meerdere keren op je pagina voorkomen, maar is steeds dezelfde. Elke unieke landingspagina heeft immers maar één doel. Vertel wat bezoekers laten liggen als ze het niet doen:
Als bezoekers nog niet overtuigd zijn van het nut van je (gratis) product of dienst, dan helpt het om hen het alternatief te laten zien en voelen.
Wat komt er na een klik op de CTA?
De ultieme kans om je bezoeker te verrassen!
Iemand die de moeite neemt om te klikken op de advertentie of link, heeft interesse. En bezoekers met interesse in je product of freebie, beloon je met een mooie ervaring. Dit kan door een bedankpagina te maken waar je bezoeker blij van wordt, met een cadeautje, een extra uitleg of iets anders origineels.
Het is ook een mooie gelegenheid om je bezoeker uit te nodigen om jouw aanbod te delen op social media. Het is een gemiste kans om de standaardtekst te laten zien na het inschrijven op je lijst of training of na de aanschaf van je product. Besteed dus echt aandacht aan de bedankpagina.
Tip: bekijk een landingspagina voorbeeld of bezoek landingspagina’s van andere websites. Hier kun je inspiratie opdoen voor je eigen ontwerp!
Landingspagina testen
De perfecte landingspagina maak je niet in zomaar. Dat vraagt om meermaals en continu testen.
Google Optimize is een basale tool waarmee je A/B testen kan uitvoeren. Het is gratis te gebruiken en biedt voldoende mogelijkheden.
In software om landingspagina’s te maken, zoals Leadpages, Instapages, maar ook Click Funnels, zitten functies ingebouwd om A/B testen uit te voeren. Daarmee komt de perfecte landingspagina in zicht 🙂
A/B testen bied je de mogelijkheid om twee verschillende afbeeldingen te testen of twee teksten voor je Call-to-Action. Ook kun je de kleur van je Call-to-Action button hiermee optimaliseren. Wat werkt nu het beste? Een deel van je bezoekers krijgt dan variant A te zien en een ander deel variant B.
Met hele kleine aantallen zijn deze testen minder betrouwbaar, maar start ermee. Zo weet je hoe je landingspagina functioneert als je wel grotere bezoekersaantallen krijgt.
Landingspagina’s maken; hoe moet dat?
Je kan op je website zelf een landingspagina opzetten, maar als je afhankelijk bent van een webbouwer of VA heeft dat misschien niet je voorkeur. Er is ook speciale landing page software, waarin je snel en gemakkelijk een goed converterende landingspagina maakt.
Tools om landingspagina’s te bouwen
Een landingspagina maken, kan binnen WordPress. Als je je eigen website beheert, is dat een optie. Als je erg afhankelijk bent van een webbouwer of VA, maak je zelf heel snel een professionele landingspagina met een landingspagina tool.
WordPress
Elementor en Thrive zijn twee tools waarmee het mogelijk is om landingspagina’s te maken binnen WordPress. Beide content-builders bieden verschillende templates voor een landingspagina voorbeeld.
Speciale landing page tools
Speciale software voor het maken van je landingspagina’s kan je inzetten als je geen website hebt. Of als je heel snel een landingspagina wil bouwen. Landingspagina tools hebben namelijk een aantal voordelen. De belangrijkste voordelen zijn:
- Goed werkende sjablonen (met landingspagina voorbeeld)
- Integraties met je e-mailmarketingsysteem, zoals MailChimp, ActiveCampaign
- SEO ofwel geoptimaliseerd voor zoekmachines
Leadpages en Instapage zijn twee veelgebruikte tools om landingspagina’s te maken.
Leadpages is een stuk betaalbaarder dan Instapage. Een abonnement op Leadpages start namelijk vanaf $37/mnd en Instapage vanaf $199/mnd (prijzen jan 2022).
Het goede nieuws is dat je beide landingspagina tools gratis kan proberen.
Eenvoudig converterende landingspagina’s maken?
In deze review ontdek je hoe Leadpages werkt en start je gratis proefperiode in Leadpages.
Je kan ook een proefperiode in Instapage te starten.
Aan de slag met landingspagina's
Landingspagina’s zijn belangrijk om je conversiedoelen te halen. Of dit nu is om leads te genereren of verkopen te verhogen. In alle gevallen helpt een landingspagina je bezoeker om te besluiten of de gewenste actie bij hem of haar past of niet.
Een landingspagina maken doe je het snelst met een landingspagina tool of door een landingspagina voorbeeld te gebruiken. Ik wens je veel succes!