Landingspagina checklist: Hoeveel van deze 10 dingen pas jij ECHT toe?

Je hebt een landingspagina gemaakt voor je weggever of gratis training. Super! 

Is deze landingspagina vrij van overbodige elementen en is er een duidelijke call to action?

Top! Dat is belangrijk.

Maar er is meer. 

Niet elke bezoeker van jouw landingspagina zal klant worden of je weggever aanvragen. Maar zorg in elk geval dat de email of de advertentie waar je bezoeker vandaan komt voldoende aanknopingspunten heeft voor een besluit om door te klikken. Je conversieratio is belangrijker dan het aantal bezoekers op je landingspagina. 

Wat is jouw score?

Welke van deze 10 dingen pas jij al toe op jouw landingspagina’s?

Wil je een volledige lijst om de ideale landingspagina te maken? Check dan dit artikel met 18 tips voor de perfecte landingspagina.

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

Vraag je je meer af welke soorten landingspagina’s er eigenlijk zijn? Of je sales page ook een landingspagina is? Lees dan eerst even dit artikel over de soorten landingspagina’s. 

#1 Boven de vouw alles wat belangrijk is

The Fold of in het Nederlands, de vouw, is het gedeelte van je pagina dat op een scherm direct zichtbaar is. Je kan je voorstellen dat daar de magie moet plaatsvinden. Een bezoeker heeft niet veel geduld en tijd. Zorg dat boven de fold (ook op een mobiel!!) de CTA en de belangrijkste content zichtbaar is.

#2 Sociale bewijskracht voor vertrouwen

Op een landingspagina voor een nieuw product of een nieuwe weggever is het lastig, maar in alle andere gevallen: voeg reacties van klanten toe.

Dit kan in de vorm van reacties op Facebook of een echte testimonial. Zolang het echte klanten zijn, maakt de vorm niet zo veel uit. Een foto van een persoon helpt, maar is natuurlijk niet verplicht.

Landingspagina Quiz

WAT IS JOUW SCORE? Vul de quiz in! Welke van deze 10 dingen doe je al ACTIEF op jouw landingspagina’s? Deel je score onder aan deze pagina in de comments.

#1 Alles wat belangrijk is staat boven de fold (vouw)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#2 Sociale bewijskracht, bijvoorbeeld testimonials.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#3 Geen afleiding in de vorm van klikbare logo’s, social media buttons of andere linkjes.
Absoluut geen
Hmm, toch nog wel

Check!

To-do 🙂

#4 Gebruik je bullet points om je USPs of andere belangrijke info te laten opvallen?
Ja
Nope

Check!

To-do 🙂

#5 Op je landingspagina’s heb je 1 opvallende CTA (call-to-action), misschien op meerdere plekken, maar wel steeds dezelfde CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#6 In 2 stappen voltooit de bezoeker de CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#7 De bedankpagina na het voltooien van de CTA spettert van het scherm; steengoed!
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#8 De juiste doelgroep belandt op je landingspagina en krijgt tranen in de ogen van hoe goed je hen begrijpt. (Je CTR is hoog)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#9 Je bent heel lief voor je bezoeker. Als ze iets fout doen, lijkt het alsof jij de fout gemaakt hebt, niet zij.
Zeker!
Hmmm, niet echt

Check!

To-do 🙂

#10 Meten is weten, dus ook bezoekers en acties op je landingspagina worden in Google Analytics (of in een andere tool) gemeten
Ja
Nog niet

Check!

To-do 🙂

Share the quiz to show your results !

ls je je resultaat per e-mail wil ontvangen, vul dan je gegevens in

Klik hier als je geen HowTo Hotspot Updates wil ontvangen

Landingspagina Quiz

Je resultaat: %%score%% uit %%total%%

%%description%%

%%description%%

Loading…

#3 Geen afleiding

Een logo dat terugverwijst naar de homepage, een link naar een externe of interne webpagina, een menu, het zijn allemaal voorbeelden van ontsnappingsmogelijkheden voor de bezoeker van je landingspagina.

Weg ermee!

Een pagina waarop je bezoeker alleen kan kiezen voor een Ja of Nee op jouw call-to-action converteert beter.

#4 USPs in Bullet Points

Mensen scannen een pagina om te bekijken of het interessant voor ze is.

Met bullet points ondersteun je dat scanproces. Het is immers opvallend en overzichtelijk.
Een oneven aantal bullets werkt het beste.

#5 Opvallende CTA

Je hele landingspagina draait om een enkele call to action. Dus zorg dat die goed zichtbaar en vindbaar is. Op je landing page kan je dezelfde CTA meerdere keren toevoegen, dus wacht niet tot het einde van je artikel.

Zorg dat je een opvallende, bij voorkeur complementaire, kleur gebruikt. In dit artikel lees je meer over kleuren.

#6 CTA met 2 Stappen

Als je bezoeker 2 keer klikt  betekent dat steeds een stapje dichter bij conversie. 

Als de CTA een knop (button) is of een link, waarna de bezoeker zijn gegevens kan invullen, heb je dus 2 keer ‘Ja’ gekregen van die bezoeker.

Voor aanmeldingen op je e-maillijst kan je dit gemakkelijk voor elkaar krijgen met pop-up boxen of formulieren. Dat zijn pop-up formulieren die pas naar boven komen als een bezoeker op een knop of link klikt.

In Leadpages kan je dit gemakkelijk voor elkaar krijgen met Leadboxes. Die zijn beschikbaar in elk abonnement.

Wat Leadpages is en kan ontdek je in dit artikel (inclusief video).

Landingspagina Quiz

WAT IS JOUW SCORE? Vul de quiz in! Welke van deze 10 dingen doe je al ACTIEF op jouw landingspagina’s? Deel je score onder aan deze pagina in de comments.

#1 Alles wat belangrijk is staat boven de fold (vouw)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#2 Sociale bewijskracht, bijvoorbeeld testimonials.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#3 Geen afleiding in de vorm van klikbare logo’s, social media buttons of andere linkjes.
Absoluut geen
Hmm, toch nog wel

Check!

To-do 🙂

#4 Gebruik je bullet points om je USPs of andere belangrijke info te laten opvallen?
Ja
Nope

Check!

To-do 🙂

#5 Op je landingspagina’s heb je 1 opvallende CTA (call-to-action), misschien op meerdere plekken, maar wel steeds dezelfde CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#6 In 2 stappen voltooit de bezoeker de CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#7 De bedankpagina na het voltooien van de CTA spettert van het scherm; steengoed!
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#8 De juiste doelgroep belandt op je landingspagina en krijgt tranen in de ogen van hoe goed je hen begrijpt. (Je CTR is hoog)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#9 Je bent heel lief voor je bezoeker. Als ze iets fout doen, lijkt het alsof jij de fout gemaakt hebt, niet zij.
Zeker!
Hmmm, niet echt

Check!

To-do 🙂

#10 Meten is weten, dus ook bezoekers en acties op je landingspagina worden in Google Analytics (of in een andere tool) gemeten
Ja
Nog niet

Check!

To-do 🙂

Share the quiz to show your results !

ls je je resultaat per e-mail wil ontvangen, vul dan je gegevens in

Klik hier als je geen HowTo Hotspot Updates wil ontvangen

Landingspagina Quiz

Je resultaat: %%score%% uit %%total%%

%%description%%

%%description%%

Loading…

#7 Supergoede bedankpagina

Je kan na aanmelding een standaardbedankje laten zien. Of je maakt een hele toffe bedankpagina met de stappen die volgen en een extra cadeautje voor je bezoeker.

Zorg dat het past bij jouw aanbod en bij de bezoeker die iets bij je kocht. En maak het feest compleet met een korte video waarin je je aanmelder feliciteert met zijn of haar besluit.  Als toevoeging nodig je hem of haar uit voor bijvoorbeeld een vervolgcursus, webinar of het delen van de freebie.

Samengevat, op een goede bedankpagina kan je de volgende dingen laten zien:

  • Dank je wel en gefeliciteerd voor je bezoeker
  • Als je met een dubbele optin werkt: zorg dat mensen weten dat ze in de e-mailbox op een link moeten klikken
  • Info over wat te doen als mensen geen e-mail krijgen en hoe ze je kunnen bereiken
  • Een plaatje (of video) helpt altijd
  • Overweeg een upsell of een call-to-action voor een vervolgactie

#8 Beste doelgroep aanspreken

Bezoekers op je landingspagina moeten een besluit nemen: ze gaan wel of niet in op je aanbod. In de ideale situatie zijn alle bezoekers in dezelfde fase van het besluitvormingsproces en kunnen ze ook een goed besluit nemen. Bij het nemen van besluiten doorlopen mensen onder andere de volgende stappen:

  • Bewust worden van een probleem
  • Alternatieven onderzoeken
  • Opties en risico’s analyseren
  • De beste optie kiezen
  • Actie ondernemen om te implementeren

Bij grote besluiten gaat hier tijd overheen, bij minder belangrijke besluiten kan het snel gaan. Als je deze stappen ondersteunt in jouw landingspagina, is het voor je bezoeker gemakkelijker om te bepalen of jouw dienst of product interessant is.

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

#9 Lief zijn voor je bezoeker

Ieder mens kan zich vergissen of een foutje maken. Zorg dat het niet voelt als een enorme blunder.

In rode letters teruggeven ‘Fout emailadres’ is niet heel erg motiverend. Terwijl een de volgende boodschap heel anders overkomt: ‘Het lijkt er op dat we je emailadres niet goed kunnen lezen. Wil je even controleren of het helemaal correct is?’ 

#10 Meten in Google Analytics

Uiteraard is het leuk om een mooie landingspagina te maken. Maar nog interessanter wordt het om te meten wat de resultaten zijn.

Resultaten zijn simpelweg de ratio tussen alle bezoekers van je landingspagina en degenen die op je CTA geklikt hebben. Dit kan je in Google Analytics bijhouden.

Met deze resultaten kan je de landingpagina verder optimaliseren, maar bijvoorbeeld ook de mail of advertentie die mensen bij je landingspagina brengt.

Een lage conversie ratio kan betekenen dat mensen met onjuiste verwachtingen op je landingspagina komen. Maar het kan ook betekenen dat je niet de juiste mensen aantrekt.

En wat is jouw score?

Mijn score is 7/10. Er is nog veel te leren 🙂 Dus er volgen nog meer artikelen over landingspagina op mijn blog. 

Landingspagina Quiz

WAT IS JOUW SCORE? Vul de quiz in! Welke van deze 10 dingen doe je al ACTIEF op jouw landingspagina’s? Deel je score onder aan deze pagina in de comments.

#1 Alles wat belangrijk is staat boven de fold (vouw)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#2 Sociale bewijskracht, bijvoorbeeld testimonials.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#3 Geen afleiding in de vorm van klikbare logo’s, social media buttons of andere linkjes.
Absoluut geen
Hmm, toch nog wel

Check!

To-do 🙂

#4 Gebruik je bullet points om je USPs of andere belangrijke info te laten opvallen?
Ja
Nope

Check!

To-do 🙂

#5 Op je landingspagina’s heb je 1 opvallende CTA (call-to-action), misschien op meerdere plekken, maar wel steeds dezelfde CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#6 In 2 stappen voltooit de bezoeker de CTA.
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#7 De bedankpagina na het voltooien van de CTA spettert van het scherm; steengoed!
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#8 De juiste doelgroep belandt op je landingspagina en krijgt tranen in de ogen van hoe goed je hen begrijpt. (Je CTR is hoog)
Ja
Nee

Check!

To-do 🙂

#9 Je bent heel lief voor je bezoeker. Als ze iets fout doen, lijkt het alsof jij de fout gemaakt hebt, niet zij.
Zeker!
Hmmm, niet echt

Check!

To-do 🙂

#10 Meten is weten, dus ook bezoekers en acties op je landingspagina worden in Google Analytics (of in een andere tool) gemeten
Ja
Nog niet

Check!

To-do 🙂

Share the quiz to show your results !

ls je je resultaat per e-mail wil ontvangen, vul dan je gegevens in

Klik hier als je geen HowTo Hotspot Updates wil ontvangen

Landingspagina Quiz

Je resultaat: %%score%% uit %%total%%

%%description%%

%%description%%

Loading…

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *