Waarom elke succesvolle ondernemer landingspagina’s inzet

Veel verkeer naar de website wil elke ondernemer. Maar hoe kan je deze bezoeker ‘vangen’ als die geïnteresseerd is in jouw blog, product of dienst? Daarvoor worden landingspagina’s ingezet. In dit blog leg ik je uit wat een landingspagina is, waarom je die zou inzetten en hoe je een landingspagina maakt.

Inhoud artikel

  1. Wat is een landingspagina?
  2. Waarom een landingspagina maken?
  3. Een goede landingspagina ontwerpen
  4. Na een klik op de CTA
  5. Hoe test je een landingspagina?
  6. Tools om landingspagina’s te maken

    Conclusie

1. Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waarop de bezoekers maar één specifieke taak kunnen uitvoeren. De pagina heeft dan ook maar één doel.

Dat betekent dat de lay-out en de opbouw van de pagina volgens bepaalde richtlijnen is vormgegeven. Ook de inhoud wordt volgens bepaalde richtlijnen geschreven.

Het allerbelangrijkst is dat de pagina bezoekers niet afleidt van het doel en ze stap voor stap helpt om te bepalen of het voor hen interessant is om in te schrijven of aan te melden. Met andere woorden om te converteren.

2. Waarom landingspagina’s inzetten?

Waarom zou je gebruik maken van landingspagina’s? Een landingspagina geeft je de mogelijkheid om van bezoekers klanten of inschrijvers op je mailinglijst te maken.

Bezoekers landen op een landingspagina met bepaalde verwachtingen. Elke bezoeker heeft op een link of knop geklikt om naar je landingspagina te komen, om meer informatie te verzamelen. Hij of zij heeft in de advertentie, e-mail of op de pagina van je website al voldoende aanleiding gekregen om door te klikken.

Jij biedt de bezoeker op de landingspagina de mogelijkheid om uit te vinden of jouw aanbod echt bij hem of haar past op dit moment en meteen actie te ondernemen. 

Of die actie meteen een eindpunt betekent, dat hangt van jouw marketing funnel af. Er kunnen ook nog meer stappen volgen, zeker als je ingewikkelde keuzes voorlegt of bijvoorbeeld een grote aanschaf. 
Landingspaginas helpen je bezoekers stap voor stap naar een besluit door elke keer (elke klik) meer informatie te geven.

Door de bezoeker stap voor stap mee te nemen in je verhaal begeleid (en stuur) je het keuzeproces. Je geeft voordelen, een mooi toekomstperspectief dat ze kunnen bereiken en een Call To Action (CTA) die ze uitnodigt om tot actie over te gaan. Welke actie dat is, hangt natuurlijk van je aanbod af. In feite is bezoekers converteren naar inschrijvers of klanten dus het ultieme doel van je landingspagina.

3. Een goede landingspagina ontwerpen

Goede landingspagina’s bieden geen afleiding voor de bezoekers. Een landingspagina wordt niet gemaakt voor de vindbaarheid van je website, maar staat in het teken van dat ene conversiedoel. Bij voorkeur staat alle belangrijke informatie, inclusief de CTA boven de fold

De hele pagina, zowel de layout als de tekst en visuele content, staat dan ook in het teken van een enkel doel.
Daarom is een aantal elementen noodzakelijk en een aantal elementen horen niet op een landing page thuis.

Laten we met dat laatste beginnen.

Wat doe je niet op een landingspagina:

Aangezien een landingspagina één doel dient en je de bezoeker niet wil afleiden, is het verstandig om een paar dingen echt niet te doen.

  • Geen klikbaar logo
    Plaats een niet-klikbaar logo op je pagina.
  • Geen menu
    Je leest het goed helemaal geen menu. Met menu heb je namelijk de kans dat je bezoeker verder gaat kijken op je website.

Onderdelen die zeker wel op een landingspagina thuishoren

Om je bezoeker naar het beoogde doel te leiden is het belangrijk dat je verschillende onderwerpen goed uitwerkt. Dit zijn:

  • Voordelen van wat je aanbiedt
    De bezoeker is nieuwsgierig geworden naar jouw aanbod, anders had hij of zij niet op de knop of link geklikt op de pagina, e-mail, social media post of advertentie. Vertel dan ook duidelijk wat het inschrijven jouw bezoeker kan opleveren ofwel welke verandering hij of zij kan bereiken door mee te doen.
  • Lonkend perspectief
    Maak het nog duidelijker door te beschrijven – laat het zien en voelen – wat het aanmelden, inschrijven of kopen de bezoeker kan opleveren.
  • Waarom bij jou?
    In de meeste gevallen is jouw aanbod niet uniek. Maar jij bent dat wel. Dus waarom zouden bezoekers voor jouw product of dienst kiezen? Dat willen ze weten.
  • Testimonials van mensen die je freebie of product al hebben gebruikt of gelezen
  • Jouw verhaal is sterker als het ondersteund wordt met reacties van mensen die jouw product of dienst gebruikt hebben. Ze zijn van onschatbare waarde dus als je deze reacties nog niet hebt, zorg dat je ze verzamelt.
  • CTA – een sterke call to action
    Elke landingspagina heeft maar één call-to-action. Deze kan meerdere keren op je pagina voorkomen, maar het is steeds dezelfde. De pagina heeft immers maar één doel.
  • Wat laten bezoekers liggen als ze het niet doen?
    Als bezoekers nog niet overtuigd zijn van het nut van je (gratis) product of dienst, dan helpt het om hen het alternatief te laten zien en voelen.

Mis geen enkele update van Howtohotspot. Meld je gratis aan en ontvang wekelijks de update in je mailbox.

4. Na een klik op de CTA

De ultieme kans om je bezoeker te verrassen! 

Iemand die de moeite neemt om te klikken op de advertentie of link, heeft dus interesse. En bezoekers met interesse in je product of freebie, beloon je met een mooie ervaring.
Dit kan door een bedankpagina te maken waar je bezoeker blij van wordt, met een cadeautje, een extra uitleg of iets anders origineels.

Het is ook een mooie gelegenheid om je bezoeker uit te nodigen om jouw aanbod te delen op social media.

Het is een gemiste kans om de standaardtekst te laten zien na het inschrijven op je lijst, voor je training of de aanschaf van je product.

Besteed dus echt aandacht aan de bedankpagina.

5. Landingspagina testen

De perfecte landingspagina maak je niet in zomaar. Dat vraagt testen en hertesten.

Google Optimize is een basale tool waarmee je A/B testen kan uitvoeren. Het is gratis te gebruiken en biedt voldoende mogelijkheden.

In software om landingspagina’s te maken, zoals Leadpages of Instapages, maar ook Click Funnels zitten functies ingebouwd om A/B testen uit te voeren. Daarmee komt de perfecte landingspagina in zicht 🙂

A/B testen bied je de mogelijkheid om twee verschillende afbeeldingen te testen, of twee teksten voor je Call-to-Action, of de kleur van je Call-to-Action button. Een deel van je bezoekers krijgt dan variant A en een deel krijgt variant B te zien. 

Met hele kleine aantallen zijn deze testen minder betrouwbaar, maar start ermee. Zo weet je hoe het functioneert als je wel grotere bezoekersaantallen krijgt. 

6. Hoe maak je landingspagina’s?

Je kan op je website zelf een landingspagina opzetten, maar als je afhankelijk bent van een webbouwer of VA heeft dat misschien niet je voorkeur. Er is ook speciale landing page software, waarin je snel en gemakkelijk een goed converterende landingspagina maakt.

Tools om landingspagina’s te bouwen

Een landingspagina maken kan binnen WordPress. Als je je eigen website beheert, is dat een optie. Als je erg afhankelijk bent van een webbouwer of VA, maak je zelf heel snel een professionele landingspagina met een landingspagina tool. WordPress: Elementor en Thrive zijn twee tools waarmee het mogelijk is om landingspagina’s binnen WordPress te bouwen. Beide content-builders hebben templates voor landingspagina’s beschikbaar. Speciale landing page tools: Speciale software voor het maken van je landingspagina’s kan je inzetten als je geen website hebt, bijvoorbeeld, of als je heel snel een landingspagina wil bouwen. Landingspagina tools hebben namelijk een aantal voordelen. De belangrijkste voordelen zijn:
  • Goed werkende sjablonen
  • Integraties met je e-mailmarketingsysteem, zoals MailChimp, ActiveCampaign
  • SEO ofwel geoptimaliseerd voor zoekmachines
Leadpages en Instapage zijn twee veelgebruikte tools om landingspagina’s te maken. Leadpages is een stuk betaalbaarder dan Instapage. Een abonnement op Leadpages start namelijk vanaf $25/mnd en Instapage vanaf $99/mnd. Het goede nieuws is dat je beide landingspagina tools gratis  kan proberen. In deze review van Leadpages ontdek je hoe Leadpages werkt of start je gratis proefperiode in Leadpages. Klik hier om een proefperiode in Instapage te starten.

Conclusie

Landingspagina’s zijn belangrijk om je conversiedoelen te halen. Of dit nu is om leads te genereren of verkopen te verhogen, in alle gevallen helpt een landing page je bezoeker om te besluiten of de gewenste actie bij hem of haar past of niet. Het maken van een landingspagina is het snelst met landing page software. Bovendien ondersteunen die de conversie op landingspagina’s.

Zelf direct aan de slag met tools (bijvoorbeeld Leadpages), maar geen tijd verliezen met uitzoeken hoe het precies werkt?

In de ledenomgeving van HowTo Hotspot zijn Nederlandstalige, korte stap-voor-stap video tutorials beschikbaar. Voor Leadpages en heel veel andere tools. 

Lid worden kan al vanaf €14,30.

Mirjan

Software voor online werken en ondernemen vind ik fascinerend. De zoektocht naar de beste software voor het beste doel houdt nooit op voor mij. Ik help graag anderen die liever hun tijd besteden aan klanten, hobbies of vrije tijd. Bloggen en video's maken over software tools is dan ook het allermooiste voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest